• Toimintaympäristön kehittäminen (AE00BC93-3003),
         01.08.2022 – 31.07.2025,  5 op  (AJE22SJE) — Lähiopetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Tällä opintojaksolla opit arvioimaan ja kehittämään oman oppilaitoksesi erityisen tuen suunnittelua, toteutusta ja koordinoitia. Syvennät valmiuksiasi työskennellä tavoittellisesti yhteistyössä toisten toimijoiden kanssa. Opit ottamaan vastuuta erityisen tuen kehittämisestä ja erityisopettajan asiantuntijaroolista. Harjaannutat teoreettisesti perusteltua työs-kentelytapaa ja osallistut asiantuntijayhteisön keskusteluun asiantuntijakirjoituksellasi.

    Opintojakson osaamiset
    Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan

    Kehittämisosaamista
    joka tarkoittaa erityisopettajan valmiuksia suunnitella ja toteuttaa inklusiivisia ratkaisuja omassa työskentelyssään ja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Se edellyttää inklusii-visen koulutuksen idean ymmärtämistä ja erityistä tukea/vaativaa erityistä tukea ohjaavien säädösten, arvolähtökohtien ja käsitteistön hallintaa, omien toimintatapojen tiedostavaa reflektointia sekä kriittistä ja tutkivaa otetta koulutuksen, opetuksen ja erityisen tuen toteuttamiseen. Se on myös kykyä toimia ammatillisen erityisopetuksen ja erityisen tuen kehittämistyössä inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.

    Verkosto-osaamista
    joka tarkoittaa ammatillisen erityisopettajan valmiuksia verkostoitua ja kehittää palveluja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden hyväksi eri oppimisympäristöissä, koulutuksen nivelvaiheissa ja työllistymisen edistämiseksi. Erityisopettaja osaa toimia erityisen tuen asiantuntijana oppilaitoksen erityisen tuen suunnittelussa, toteutuksessa ja kehittämisessä oman roolinsa ja tehtäviensä rajoissa. Erityisopettajan osaamista on tunnistaa toiminnan tavoitteiden kannalta merkitykselliset yhteistyökumppanit ja verkostoitua heidän kanssaan alueellisen erityisen tuen kehittämiseksi.

    Opintojakson osaamistavoite
    Osaat määrittää oman oppilaitoksesi ja oman työsi erityisen tuen kehittämisen tarpeita ja edistää erityisen tuen kehittämistä.
    Edeltävä osaaminen
    Ennen tätä opintojaksoa on suositeltavaa suorittaa opintojaksot Ammatillisen erityisopetuksen perusteet 1 ja Ammatillisen erityisopetuksen perusteet 2.
    Sisältö
    Toiminnallinen kehittämistehtävä (5op) oman ja työyhteisön erityisen tuen osaamisen kehittämisen välineenä: suunnitelma, toteuttaminen ja raportointi erityisopettajan asiantuntijakirjoituksena.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
    Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

    Kehittämisosaaminen
    Osaat valita kehittämistehtävän aiheen yhteistyössä työyhteisösi kanssa ja laatia teoreettisesti perustellun kehittämisuunnitelman. Otat vastuuta oppilaitoksesi erityisen tuen kehittämisestä erityisopetuksen asiantuntijana.
    Käytät tiedonhankinnassasi asianmukaisia lähdeaineistoja ja osallistut asiantuntijakeskusteluun tuottamalla asiantuntijakirjoituksen kehittämistyöstäsi.

    Verkosto-osaaminen
    Osaat toimia erityisopettajan vastuiden mukaisesti oppilaitoksen erityisen tuen kehittämistyössä. Tunnistat kehittämistyön kannalta merkitykselliset yhteistyökumppanit ja toimit rakentavassa yhteistyössä heidän kanssaan. Tuet oppimispiirisi jäsenten kehittämistyötä vertaisarvioijana ja -ohjaajana.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso perustuu tutkivaan oppimiseen, itsenäiseen projetityöskentelyyn ja vertaisoppimiseen.

    Kartoitat omalla työpaikallasi yhdessä muiden toimijoiden kanssa erityisen tuen kehittämistarpeita, joista valitset yhden kehitettämistehtäväsi aiheeksi. Laadit kirjallisen suunnitelman kehittämisestä. Kehittämistyösi tueksi valitset erityispedagogista kirjallisuutta, jota hyödynnät kehittämistehtäväsuunnitelmassa.
    Toteutat kehittämistehtävän ja esittelet tekemääsi työtä
    työyhteisössäsi.

    Oppimispiiri on kehittämistyössä keskeinen; toimitte toistenne vertaisohjaajina ja -arvioijina ja harjoittelette samalla konsultatiivista työotetta. Keräät kehittämistyöstä palautetta myös työyhteisöltäsi. Tekemästäsi kehittämisestä ja saamastasi palautteesta kirjoitat teoreettisesti perustellun asiantuntijakirjoituksen.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opiskelija valitsee kehittämistyötä tukevaa kirjallisuutta.

    Opettaja

    Tiina Parviainen, Leena Selkivuori, Kaija Peuna-Korpioja

    Työelämäyhteydet

    Kehittämishanke toteutetaan työelämässä.

    Toimipiste

    Lutakon kampus

    Ajoitus

    01.08.2022 - 31.07.2025

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 135 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät kehittämistyön suunnittelun toteutuksen ja arvoinnin sekä kirjoittamisen työllistävyyttä.

    Suurin osa työskentelystä on itsenäistä suunnittelua, toimintaa ja kirjoittamista, jotka voit sovittaa omaan aikatauluusi. Opintojaksoon sisältyy myös oppimispiirityöskentelyä, oman työn esittelyä ja ohjauskeskustelu vastuukouluttajan kanssa, jolloin tekemisesi tulee sovittaa yhteisiin aikatauluihin.

    Ilmoittautumisaika

    01.06.2022 - 25.08.2022

    Ryhmä
    • AJE22SJE
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Osaamisen hankkiminen: hankit tämän opintojakson osaamisen suunnittelemalla ja toteuttamalla omalla työpaikallasi toteutettavan erityisen tuen kehittämishankkeen, työskentelemällä yhdessä oppimispiirisi kanssa ja kirjoittamalla teoreettisesti perustellun kehittämistehtäväsuunnitelman ja kehittämistä kuvaavan asiantuntijakirjoituksen.

    Osaamisen osoittaminen: Tavoitteena olevan osaamisen osoitat suunnittelemalla ja toteuttamalla kehittämishankkeen, jonka kuvaat ja arvioit asiantuntijakirjoituksessa.

    Paikkoja

    0 - 50

    Arviointimenetelmät

    Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
    Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi, työyhteisöltä saatu palaute ja oppimispiirin vertaisarviointi.
    Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista.
    Arviointipäätöksen tekee vastuukouluttajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät; kehittämistehtäväsuunnittelma, asiantuntijakirjoitus ja itsearviointi.

    Tutkinto-ohjelma

    Ammatillinen erityisopettajankoulutus

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Ammatillinen opettajakorkeakoulu