Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen ja elämänkulku (8 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BA18-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

04.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 10

Koulutus

  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
  • Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
  • Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • Robotiikka (YAMK)
  • Kestävä energia (YAMK)
  • Logistiikka (YAMK)
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
  • Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
  • Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Kirsti Vänskä
  • Mari Kolu

Vastuuopettaja

Juha Hautanen

Ryhmät

  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSY20SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YTK20S1
    Kestävä energia (YAMK)
  • YSY20S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
  • YSV20S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSB20S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YLO20S1
    Logistiikka
  • YTV20S1
    Verkostojohtaminen, teknologia
  • YTG20S1
    Robotiikka YAMK
  • YTH20S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTM20S1
    Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
  • YTO20S1
    Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YTB20S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
  • ZJA21KAKO
    Avoin AMK, AOKK, Kasvatustieteelliset opinnot

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä verkko-opintojaksolla tutustut keskeisiin kasvatustieteen perusteisiin ja käsitteisiin. Lisäksi perehdyt oppimiseen ilmiönä ja laadit itsellesi merkitykselliset oppimisen ohjaamisen periaatteet. Oppiminen ja elämänkulku -opintojakso kuuluu opettajankoulutuksen kasvatustieteellisiin opintoihin.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität oppimisen ohjaamisen osaamista ja reflektio-osaamista.

Oppimisen ohjaamisen osaaminen tarkoittaa opettajan tietoisuutta oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielekkäitä oppimisprosesseja monenlaiset oppijat huomioon ottaen.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

Opintojakson osaamistavoite

Ymmärrät ihmisen oppimista ja kehittymistä tarkastelevien tieteiden soveltamismahdollisuudet oppimisen ohjaamisessa. Sinulla on valmiudet seurata opetustyöhön liittyviä ajankohtaisia tutkimuksia ja selvityksiä. Osaat hyödyntää tietoa ihmisen kehityksestä ja oppimisesta omien opiskelijoidensa ammatillisen kasvun tukemisessa ja oppimisen ohjauksessa sekä oman opettajuutensa kehittämisessä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustut kasvatustieteen ja -psykologian perusteisiin ja käsitteistöön, oppimisen keskeisiin teorioihin ja tutkimustietoon sekä niiden soveltamismahdollisuuksiin opettajan työssä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. E-kirja. PS-Kustannus
TAI
- Rinne, R, Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. E-kirja. PS-kustannus.
- Nivala E. & Saastamoinen M. (toim.). 2010. Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja (2. painos). E-kirja.

Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.

Opetusmenetelmät

Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.

Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä sekä vertaisohjausta ja itsenäistä työskentelyä. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 216 h (8 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 6 h
- kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 190 h
- vertaiskeskustelut ja -arvioinnit sekä itsearviointi 20 h

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Oppimisen ohjaamisen osaaminen
- tunnet ja ymmärrät kasvatustieteen peruskäsitteitä ja opettajan työn ammattisanastoa
- kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja pystyt etsimään oman työsi kannalta tärkeitä ja ajankohtaisia tiedonlähteitä, tutkimuksia ja selvityksiä
- tunnet oppimista ilmiönä ja saat perustiedot oppimisen ohjaamisen suunnittelua, toteutusta ja arviointia varten

Reflektio-osaaminen
- arvioit realistisesti ja perustellusti omaa oppimistasi

Esitietovaatimukset

-