Siirry suoraan sisältöön

Verkko osaksi opetusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BA20-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.09.2020 - 09.10.2020

Ajoitus

02.11.2020 - 28.02.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
  • Opinto-ohjaajankoulutus
  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Heli Kinnunen

Vastuuopettaja

Heli Kinnunen

Ryhmät

  • AJA19SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJLK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJHO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJHO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla kehität verkossa tapahtuvan työskentelyn valmiuksiasi ja verkkopedagogiikan osaamistasi suunnittelemalla joko yksin, pari- tai ryhmätyöskentelynä verkossa toteutettavan oppimis- ja ohjausprosessin tai sovellat verkkovälineitä kontaktiopetuksesi oppimis- ja ohjausprosessin eri vaiheisiin.

Sinulle muodostuu käsitys ja käytäntö verkossa tapahtuvan oppimis- ja ohjausprosessin suunnittelun, tuottamisen ja toteuttamisen vaiheista. Saat valmiudet valita soveltuvat verkkotyöskentelyvälineet ja menetelmät soveltamaasi pedagogiseen malliin. Osaat analysoida ja arvioida verkkototeutuksia. Harjaannut palautteenantajana ja kehität reflektiotaitojasi.

Kehität osaamistasi suunnittelemalla verkossa tapahtuvan oppimis- ja ohjausprosessin tai hyödyntämällä verkkovälineitä omassa opetuksessasi mielekkäällä tavalla. Reflektio-osaamistasi kehität osallistumalla yhteisiin keskusteluihin, vertaisarvioimalla vahvistat palautteenantotaitoasi.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität oppimisen ohjaamista koskevaa osaamistasi, oppimisympäristö-, vuorovaikutus-, reflektio- sekä kehittämisosaamistasi.

Oppimisen ohjaamisen osaaminen tarkoittaa opettajan tietoisuutta oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielekkäitä oppimisprosesseja monenlaiset oppijat huomioon ottaen.

Oppimisympäristöosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää ja uudistaa erilaisia ammatilliseen oppimiseen soveltuvia, turvallisia ja esteettömiä oppimisympäristöjä yhteistyössä muiden asianosaisten kanssa sekä kykyä toimia niissä oppimista edistäen. Se tarkoittaa myös opettajan taitoa hyödyntää erilaisia digitaalisia resursseja oppimista tukevalla tavalla.

Vuorovaikutusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisessa ennakoitavien muutosten edellyttämällä tavalla yhdessä muiden kanssa. Se merkitsee myös taitoa ja tahtoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa aktiivisesti toimien.

Opintojakson osaamistavoite

Osaat suunnitella ja kehittää sisältöjen ja menettelyjen suhteen mielekkäitä oppimis- ja ohjausprosesseja verkko-opiskeluympäristöön tai verkkoa ja verkkovälineitä hyödyntäen kontaktiopetuksen tarpeisiin. Olet perehtynyt oman alasi opetussuunnitelmiin, ja osaat ohjata ja arvioida oppimista siten, että se mahdollistaa oppimistavoitteiden suuntaisen, oppijalähtöisen työskentelyn verkkoa ja verkkovälineitä hyödyntäen. Kykenet oppimistavoitteiden saavuttamisen kannalta myönteiseen vuorovaikutukseen oppijoiden ja muiden asianosaisten kanssa verkkoympäristöissä ja verkkovälineillä.

Sisältö

Oppimis- ja ohjausprosessin suunnittelu verkkoympäristöön tai verkkovälineiden käyttäminen osana kontaktiopetuksen oppimis- ja ohjausprosessia. Osallistuminen sekä verkkokeskusteluihin että vertaisarvioiden yhteiseen tiedonrakenteluun (valinnaisesti myös pari- tai ryhmätyöskentelyyn).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Kalliala, E. 2002. Verkko-opettamisen käsikirja. Helsinki. Finnlectura.
- Koli, H. 2008. Verkko-ohjauksen käsikirja. Helsinki. Finnlectura.
- Nevgi, A. & Tirri, K. 2003. Hyvää verkko-opetusta etsimässä. Oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristössä - opiskelijoiden kokemukset ja opettajien arviot. Turku. Suomen Kasvatustieteellinen Seura.
- Tella, S. ym. 2001. Verkko opetuksessa - opettaja verkossa. Helsinki. Edita.

Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Se sisältää itsenäisestä opiskelua, tekemällä oppimista ja yhteisöllistä tiedonrakentamista. Opintojakson oppimistehtävät ovat verkkokeskustelu, harjoitustehtävä, vertaisarviointi sekä itsereflektointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä, joka muodostuu lähityöskentelystä, itsenäisestä työskentelystä ja oppimispiirityöskentelystä.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Avoin AMK 5

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Oppimisen ohjaamisen osaaminen:
olet tietoinen oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arviomaan mielekkäitä oppimisprosesseja monenlaiset oppijat huomioon ottaen.

Oppimisympäristöosaaminen:
kykenet kehittämään ja uudistamaan erilaisia ammatilliseen oppimiseen soveltuvia, turvallisia ja esteettömiä oppimisympäristöjä yhteistyössä muiden kanssa. Sinulla on taito hyödyntää erilaisia digitaalisia resursseja oppimista tukevalla tavalla.

Vuorovaikutusosaaminen:
sinulla on kyky toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.

Reflektio-osaaminen:
sinulla on kyky tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja. Osaat arvioida omaa oppimistasi ja osaamistasi relevantilla tasolla.

Kehittämisosaaminen:
sinulla on kysy kehittää omaa toimintaasi yhdessä muiden kanssa.

Esitietovaatimukset

Teet parhaillaan opettajaopintoja, toimit opettajan työssä tai olet toiminut

Lisätiedot

Opintojakso sopii sinulle, joka olet hankkinut perustiedot oppimisesta, toimit tai olet toiminut opettajana ja haluat laajentaa oppimista ja ohjausta koskevaa osaamistasi verkko-opintojen suunnitteluun.