Skip to main content

Versatile Online Learning Assignments (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BA21-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

19.01.2021 - 06.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

School of Professional Teacher Education

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 5

Koulutus

  • Master's Degree Programme in Project Management
  • Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
  • Master’s Degree Programme in High-Technology Business Management
  • Master's Degree Programme in Lifecycle Management
  • Master's Degree Programme in Robotics
  • Master's Degree Programme in Sustainable Energy
  • Master’s Degree Programme in Logistics
  • Master's Degree Programme in Project Management
  • Master's Degree Programme in Business Network Management
  • Master's Degree Programme in Business Network Management
  • Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services

Opettaja

  • Mika Loponen

Vastuuopettaja

Mika Loponen

Ryhmät

  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY20ST
    Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
  • YSY20SJ
    Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YTK20S1
    Kestävä energia (YAMK)
  • YSY20S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
  • YSV20S1
    Master's Degree Programme in Business Network Management
  • YSB20S1
    Master's Degree Programme in Project Management
  • YLO20S1
    Logistiikka
  • YTV20S1
    Master's Degree Programme in Business Network Management
  • YTG20S1
    Master's Degree Programme in Robotics
  • YTH20S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTM20S1
    Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
  • YTO20S1
    Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • ZJA21KA
    Avoin AMK, AOKK
  • YTB20S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)

Objectives

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin työelämälähtöisiin ja osallistaviin oppimistehtäviin ja opit suunnittelemaan, rakentamaan ja ohjaamaan monipuolisia oppimisprosesseja, jossa verkkoa hyödynnetään tarkoituksen mukaisella tavalla.

Opit laatimaan pedagogisen käsikirjoituksen oppimisprosessille. Laajennat oppimisympäristöajatteluasi hyödyntämällä oppimistehtävän eri vaiheissa erilaisia Tivi-mahdollisuuksia (ohjelmistot, verkko-palvelut, laitteet ja välineet). Opit tiivistämään oppimisprosessin tehtävänannoksi.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität oppimisen ohjaamisen osaamista, reflektio-osaamista ja kehittämisosaamista.

Oppimisen ohjaamisen osaaminen tarkoittaa opettajan tietoisuutta oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielekkäitä oppimisprosesseja monenlaiset oppijat huomioon ottaen.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisessa ennakoitavien muutosten edellyttämällä tavalla yhdessä muiden kanssa. Se merkitsee myös taitoa ja tahtoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa aktiivisesti toimien.

Opintojakson osaamistavoite

Tunnet erilaisia työelämälähtöisiä ja osallistavia menetelmiä ja tiedostat niiden merkityksen oppimisprosessin osana. Osaat suunnitella, rakentaa, ohjata ja arvioida laatimiaan oppimisprosesseja opetustyössään. Osaat perustella tekemänsä oppimistehtävät pedagogisesti sekä valita tehtävän suorittamista varten soveltuvan tivi-ympäristön.

Content

Tämä opintojakso muodostuu 4 osiosta.
Osiossa 1 opettelet tuntemaan erilaisia oppimistehtävätyyppejä sekä opit tunnistamaan hyvän oppimistehtävän elementit.
Osiossa 2 opettelet suunnittelemaan oppimistehtäviä/oppimisprosessin ottamalla huomioon mm. osaamistavoitteet sekä oppijan näkökulman.
Osiossa 3 rakennat aiemmin suunnittelemasi oppimistehtävän/oppimisprosessin. Saat tietoa erilaisista digitaalisista sovelluksista sekä ympäristöistä ja osaat sijoittaa niitä perustellusti suunnittelemaasi oppimistehtävään tai oppimisprosessiin.
Osiossa 4 toteutat aiemmin rakentamasi oppimistehtävän/oppimisprosessin. Vaihtoehtoisesti syvennyt vertaisten rakentamiin tehtäviin/prosesseihin ja annat niistä rakentavaa palautetta.

Learning materials and recommended literature

- Vanninen, R. 2013. Oppimistehtävät verkossa, Ideoita lähi- ja verkkotyöskentely sisältävälle kurssille, https://www.slideshare.net/RiikkaVanninen/oppimistehtvt-verkossa-290813-ss?qid=2c69bb20-c03b-443c-810c-de1a6c03fbbf&v=&b=&from_search=2
- Johns Hopkins University. 2014. Course Design on a Shoestring Budget: Meaningful Learning Activities, https://www.youtube.com/watch?v=OOfotsHDIwE
- Pönkä, H. 2016. (Verkko-)vuorovaikutus ja ohjaus, https://www.slideshare.net/hponka/verkkovuorovaikutus-ja-ohjaus?qid=1ce1cdc2-7e2a-4d27-b009-f657d373a46d&v=&b=&from_search=1
- Leppisaari, I. 2004. Oppimistehtävät ja palaute verkko-opetuksessa ja -ohjauksessa, http://www.averko.fi/tiedostot/verkkomentorointi/Leppisaari_oppimistehtavatjapalaute.pdf
- Top 100 Tools for Learning, https://www.toptools4learning.com/

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Opiskelu on aikataulutettu, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Ohjausta saat viikottaisten ohjausviestien muodossa. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Saat yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.

Student workload

Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.

Opintojakso toteutetaan aikataulutettuna verkkototeutuksena hyödyntäen erilaisia verkkovälineitä ja työskentelytapoja. Itsenäistä työskentelyä on noin 6 - 8 h/viikko. Opintojakso muodostuu yhteensä neljästä osiosta. Opiskeluprosessi osioissa 1 - 3 on etukäteen aikataulutettu ja etenee tasaisella kuormituksella, joten opiskelijan kannattaa kalenteroida opiskeluaika itselleen etukäteen. Osiossa 4 on reilummin aikaa suhteessa opiskeltavaan aiheeseen, jotta halukkaat ehtivät testata käytännön opetustyössä aiemmissa osioissa suunnittelemaansa oppimistehtävää/-prosessia.

Content scheduling

Vapaaehtoiset verkkotapaamiset:​
- aloituswebinaari to 21.1.2021 klo 14 - 15.30 ​
- ohjausklinikka to 18.2.2021 klo 10 - 11

Further information for students

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Saat myös yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Oppimisen ohjaamisen osaaminen:
- Tunnet erilaisia työelämälähtöisiä ja osallistavia menetelmiä ja tiedostat niiden merkityksen oppimisprosessin osana.
- Osaat suunnitella, rakentaa, ohjata ja arvioida laatimiasi oppimisprosesseja opetustyössäsi.
- Osaat perustella tekemäsi oppimistehtävät pedagogisesti ja osaat valita tehtävän suorittamista varten soveltuvan tivi-ympäristön.

Reflektio-osaaminen
- Osaat reflektoida oppimistehtäviäsi ja omaa oppimistasi.

Kehittämisosaaminen
- Osaat kehittää suunnittelemaasi oppimisprosessia eteenpäin saamasi vertaispalautteen perusteella.
- Kykenet hyödyntämään oppimistehtäväaihioita suunnitellessasi uusia oppimistehtäviä.

Prerequisites

Verkko-opiskelun perustaidot