Siirry suoraan sisältöön

Video pedagogisena työkaluna (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BA22-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

21.01.2021 - 11.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 5

Koulutus

  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
  • Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
  • Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • Robotiikka (YAMK)
  • Kestävä energia (YAMK)
  • Logistiikka (YAMK)
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
  • Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
  • Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Mika Loponen

Vastuuopettaja

Mika Loponen

Ryhmät

  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSY20SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YTK20S1
    Kestävä energia (YAMK)
  • YSY20S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
  • YSV20S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSB20S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YLO20S1
    Logistiikka
  • YTV20S1
    Verkostojohtaminen, teknologia
  • YTG20S1
    Robotiikka YAMK
  • YTH20S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTM20S1
    Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
  • YTO20S1
    Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • ZJA21KA
    Avoin AMK, AOKK
  • YTB20S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Videot ovat monella tavalla läsnä opiskelijoiden ja opettajien arjessa. Entistä useammalle videosta on tullut luonnollinen tapa viestiä sekä tehdä näkyväksi omaa osaamistaan. Video on myös monipuolinen pedagoginen työkalu, jota opiskelijat ja opettajat voivat hyödyntää oppimisprosessin eri vaiheissa.

Tällä opintojaksolla tutustut monipuolisesti erilaisiin mahdollisuuksiin hyödyntää videota osana oppimisprosessia. Käyt konkreettisesti läpi videotuotantoprosessin, jotta voit jatkossa tuottaa itsenäisesti videoita sekä suunnitella oppimistehtäviä, joissa opiskelijat osoittavat osaamistaan videon avulla. 

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität reflektio-, kehittämis- ja vuorovaikutusosaamistasi.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisessa ennakoitavien muutosten edellyttämällä tavalla yhdessä muiden kanssa. Se merkitsee myös taitoa ja tahtoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa aktiivisesti toimien.

Vuorovaikutusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.

Opintojakson osaamistavoite

Osaat hahmottaa kuinka hyödyntää monipuolisesti videota oppimisprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät videotuotantoprosessin käsikirjoittamisesta julkaisuun ja jakeluun asti. Valinnoissasi osaat ottaa tekijänoikeudet huomioon.

Sisältö

Tämä opintojakso muodostuu 3 osiosta.
Osiossa 1 tutustut erilaisiin tapoihin käyttää videota opetuksessa sekä kartoittamaan omalle alallesi soveltuvaa videomateriaalia. Lisäksi opit toteuttamaan pedagogisesti perustellut interaktiivisen videon.
Osiossa 2 sovellat edellä opittuja taitoja suunnitellessasi ja toteuttaessasi oman videon ideoinnista käsikirjoittamisen ja kuvaamisen kautta julkaisuun.
Osiossa 3 opettelet laatimaan tehtävänannon, jossa opiskelijat osoittavat osaamistaan videon avulla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Hakkarainen & Kumpulainen (toim.) 2011. Liikkuva kuva – muuttuva opetus ja oppiminen. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, mediapedagogiikkakeskus. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kokkola 2011.
- eTEVÄ, eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/lahteet/
- Ajatus liikku – iloa oppimiseen! Ammatillisen osaamisen ja taidon tarkastelu videolta. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/ammatillisen-osaamisen-ja-taidon-tarkastelu-videolta/
- Oppiminen.fi: Opetus- ja palautevideot opettajan työkaluna. Viitattu 10.3.2020. http://www.oppiminen.fi/2016/03/opetus-ja-palautevideot-oppimisen-opettamisen-ja-ohjauksen-tukena/
- Apogee.fi: Videotuotannon perusteet. Viitattu 10.3.2020. https://www.apogee.fi/oppaat/videotuotannon-perusteet/
- YLE: Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideot. Viitattu 10.3.2020. https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/opettaja_nailla_ohjeilla_teet_hyvan_videon__katso_yle_uutisluokan_opetusvideot/9347161

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Aloituswebinaariin osallistuminen on kuitenkin erittäin suositeltavaa. Opiskelu on aikataulutettua, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Ohjausta saat opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla sekä viikottaisten ohjausviestien muodossa. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä. Toteutus muodostuu 3 osiosta.
Opintopisteet ja ajankäyttö jakautuvat seuraavasti:
- osio 1: 1,5 op = 40,5 h
- osio 2: 2 op = 54 h
- osio 3: 1,5 op = 40,5 h

Sisällön jaksotus

Vapaaehtoiset verkkotapaamiset: ​
- aloituswebinaari to 21.1.2021 klo 14-15.30 ​
- ohjausklinikka 1 to 11.2.2021 klo 14-15 ​
- ohjausklinikka 2 to 25.2.2021 klo 14-15 ​
- ohjausklinikka 3 ke 10.3.2021 klo 14-15 ​
- gaala to 8.4.2021 klo 14-16

Lisätietoja opiskelijoille

Saat ohjausta ja palautetta opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta osaamistavoitteisiin pohjautuvan palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit

Kehittämisosaaminen
- Opit ymmärtämään videotuotantoprosessin käsikirjoittamisesta julkaisuun ja jakeluun asti.
- Kykenet tuottamaan itsenäisesti pedagogisen videon käyden läpi edellä mainitun videotuotantoprosessin.

Vuorovaikutusosaaminen
- Hahmotat kuinka hyödynnät monipuolisesti asynkronista videota oppimisprosessin eri vaiheissa.

Reflektio-osaaminen
- Osaat arvioida omaan oppimistasi ja osaamistasi relevantilla tavalla.

Esitietovaatimukset

tietokoneen peruskäyttötaidot, verkko-opiskelun perustaidot