• Video pedagogisena työkaluna (AJ00BA22-3004),
         20.01.2021 – 11.04.2021,  5 op  (AJA19SJH, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus

    Videot ovat monella tavalla läsnä opiskelijoiden ja opettajien arjessa. Entistä useammalle videosta on tullut luonnollinen tapa viestiä sekä tehdä näkyväksi omaa osaamistaan. Video on myös monipuolinen pedagoginen työkalu, jota opiskelijat ja opettajat voivat hyödyntää oppimisprosessin eri vaiheissa.

    Tällä opintojaksolla tutustut monipuolisesti erilaisiin mahdollisuuksiin hyödyntää videota osana oppimisprosessia. Käyt konkreettisesti läpi videotuotantoprosessin, jotta voit jatkossa tuottaa itsenäisesti videoita sekä suunnitella oppimistehtäviä, joissa opiskelijat osoittavat osaamistaan videon avulla. 

    Opintojakson osaamiset

    Tällä opintojaksolla kehität reflektio-, kehittämis- ja vuorovaikutusosaamistasi.

    Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

    Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisessa ennakoitavien muutosten edellyttämällä tavalla yhdessä muiden kanssa. Se merkitsee myös taitoa ja tahtoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa aktiivisesti toimien.

    Vuorovaikutusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.

    Opintojakson osaamistavoite

    Osaat hahmottaa kuinka hyödyntää monipuolisesti videota oppimisprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät videotuotantoprosessin käsikirjoittamisesta julkaisuun ja jakeluun asti. Valinnoissasi osaat ottaa tekijänoikeudet huomioon.
    Edeltävä osaaminen
    tietokoneen peruskäyttötaidot, verkko-opiskelun perustaidot
    Sisältö
    Tämä opintojakso muodostuu 3 osiosta.
    Osiossa 1 tutustut erilaisiin tapoihin käyttää videota opetuksessa sekä kartoittamaan omalle alallesi soveltuvaa videomateriaalia. Lisäksi opit toteuttamaan pedagogisesti perustellut interaktiivisen videon.
    Osiossa 2 sovellat edellä opittuja taitoja suunnitellessasi ja toteuttaessasi oman videon ideoinnista käsikirjoittamisen ja kuvaamisen kautta julkaisuun.
    Osiossa 3 opettelet laatimaan tehtävänannon, jossa opiskelijat osoittavat osaamistaan videon avulla.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
    Hyväksyttävän tason arviointikriteerit

    Kehittämisosaaminen
    - Opit ymmärtämään videotuotantoprosessin käsikirjoittamisesta julkaisuun ja jakeluun asti.
    - Kykenet tuottamaan itsenäisesti pedagogisen videon käyden läpi edellä mainitun videotuotantoprosessin.

    Vuorovaikutusosaaminen
    - Hahmotat kuinka hyödynnät monipuolisesti asynkronista videota oppimisprosessin eri vaiheissa.

    Reflektio-osaaminen
    - Osaat arvioida omaan oppimistasi ja osaamistasi relevantilla tavalla.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Aloituswebinaariin osallistuminen on kuitenkin erittäin suositeltavaa. Opiskelu on aikataulutettua, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Ohjausta saat opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla sekä viikottaisten ohjausviestien muodossa. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    - Hakkarainen & Kumpulainen (toim.) 2011. Liikkuva kuva – muuttuva opetus ja oppiminen. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, mediapedagogiikkakeskus. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kokkola 2011.
    - eTEVÄ, eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/lahteet/
    - Ajatus liikku – iloa oppimiseen! Ammatillisen osaamisen ja taidon tarkastelu videolta. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/ammatillisen-osaamisen-ja-taidon-tarkastelu-videolta/
    - Oppiminen.fi: Opetus- ja palautevideot opettajan työkaluna. Viitattu 10.3.2020. http://www.oppiminen.fi/2016/03/opetus-ja-palautevideot-oppimisen-opettamisen-ja-ohjauksen-tukena/
    - Apogee.fi: Videotuotannon perusteet. Viitattu 10.3.2020. https://www.apogee.fi/oppaat/videotuotannon-perusteet/
    - YLE: Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideot. Viitattu 10.3.2020. https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/opettaja_nailla_ohjeilla_teet_hyvan_videon__katso_yle_uutisluokan_opetusvideot/9347161

    Opettaja

    Mika Loponen

    Ajoitus

    20.01.2021 - 11.04.2021

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä. Toteutus muodostuu 3 osiosta. Opintopisteet ja ajankäyttö jakautuvat seuraavasti:
    - osio 1: 1,5 op = 40,5 h
    - osio 2: 2 op = 54 h
    - osio 3: 1,5 op = 40,5 h

    Ilmoittautumisaika

    28.09.2020 - 09.10.2020

    Aikataulu

    Vapaaehtoiset verkkotapaamiset
    • Aloituswebinaari 20.1.2021 klo 14-15.30
    • Ohjausklinikka 1: 11.2.2021 klo 14-15
    • Ohjausklinikka 2: 25.2.2021 klo 14-15
    • Ohjausklinikka 3: 10.3.2021 klo 14-15
    • Gaala 8.4.2021 klo 14-16

    Ryhmä
    • AJA19SJH
    • AJA19SJF
    • AJA19SJB
    • AJA18SJLK
    • AJA18SJS
    • AJA20SJE
    • AJA20SJV
    • AJA19SJVA
    • AJA20SJL
    • AJA19SJV
    • AJA20SJS
    • AJA19SJS
    • AJA20SJVE
    • AJA19SJJ
    • AJA20SJVA
    • AJA19SJHO
    • AJA19SJHK
    • AJA18SJJ
    • AJA20SJJ
    • AJA20SJF
    • AJA20SJHK
    • AJA20SJH
    • AJA18SJH
    • AJA18SJB
    • AJA18SJF
    • AJA18SJHK
    • AJA18SJHO
    • AJA19SJVO
    • AJA19SJVI
    • AJA19SJVE
    • AJA18SJA
    • AJA19SKJ
    • AJA19SJE
    • AJA20SJA
    • AJA19SJA
    • AJA20SJB
    • AJA20SJVI
    • AJA20SKJ
    • AJA20SJVO
    • AJA18SJV
    • AJA18SJVA
    • AJA18SJVE
    • AJA18SJVI
    • AJA18SJVO
    • AJA18SJL
    • AJA18SKJ
    • AJA18SJE
    Paikkoja

    0 - 20

    Arviointimenetelmät

    Saat ohjausta ja palautetta opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta osaamistavoitteisiin pohjautuvan palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.

    Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

    Tutkinto-ohjelma

    Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Ammatillinen opettajakorkeakoulu