Siirry suoraan sisältöön

Pedagogical LAB (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BD10-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.09.2020 - 06.10.2020

Ajoitus

10.08.2020 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

0 - 10

Koulutus

  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
  • Opinto-ohjaajankoulutus
  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Satu Aksovaara
  • Eila Burns

Ryhmät

  • AJA19SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJLK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJHO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJHO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJHO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJEP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJLK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA17SJC
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet

Lab-ympäristöt ovat Jyväskylän ammattikorkeaoulun uudenlainen tapa vahvistaa osaamistasi. PEDA Lab opintojaksolla toteutat pedagogista kehittämistoimintaa ja syvennät pedagogista osaamistasi. Projektit liittyvät pedagogiseen kehittämiseen tai kehittämis-,tutkimus- ja innovointitoimintaan. Projektien aiheet nousevat ammatillisen opettajakorkeakoulun TKI-toiminnasta. Kehittämisaihe voi nousta omasta organisaatiosta tai henkilökohtaisen kiinnostuksen herättämänä.

PEDA Lab- toiminnassa pääset kehittämään tulevaisuusosaamista, kehittämisosaamista, toimijuusosaamista ja vuorovaikutusosaamista osallistumalla ohjattuun kehittämisprosessiin, reflektoimalla toimintaa ja julkaisemalla tuloksia.

Saat mahdollisuuden kokemuksellisen oppimisen kautta päästä tutustumaan Design-Based Research -pohjaiseen kehittämismenetelmään. Osaat rajata ja tunnistaa kehittämiskohteen käyttäjäkeskeistä suunnittelua hyödyntäen ja tehdä suunnitelman Design-Based Research periaatteita soveltaen. Pystyt toimimaan aktiivisesti ja rakentavasti kehittäjätiimissä ja osaat julkaista kehittämistyön tuloksia.

Sisältö

Tällä kurssilla pääset tutustumaan miten muotoillaan pedagoginen projekti ja miten sille tehdään kehittämissuunnitelma. Tulet tutustumaan Design-Based tutkimuksen perustesiin ja perehtymään sen soveltamiseen omaan työhösi.

Aika ja paikka

Kurssi on tarjolla verkossa 10.8.2020 - 31.5.2021 välisenä aikana. Kurssille ilmoittautuminen ohjaajien kautta, Satu Aksovaara tai Eila Burns.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimismateriaalit ovat verkko-oppimisympäristössä ja ne vaihtelevat ja täydentyvät kehittämisprojektin teeman mukaisesti ja kehittämistyön edetessä.

Opetusmenetelmät

Osaaminen osoitetaan osallistumalla aktiivisesti PEDA Lab-toimintaan, tekemällä sovittu projektityö, dokumentoimalla ja reflektoimalla työtä, osallistumalla erikseen sovittuihin ohjauskeskusteluihin sekä levittämällä ja julkaisemalla saatuja tuloksia. Voit halutessasi hakea ammatillisen opettajan osaamismerkistöön kuuluvaa kehittämisosaamisen osaamismerkkiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5x27h opiskelijan työtä).
- Henkilökohtainen kehittämissuunnitelma ja ohjauskeskustelut ja reflektointi ja tulosten julkaiseminen 13 h
- Itsenäinen tiedonhaku ja asianmukaisten omaa kehittämisprojektiin sopivien lähteiden valisteminen ja hyödyntäminen 13 h
- Sovitun kehittämisprojektin työstäminen 109 h

Sisällön jaksotus

Tällä kurssilla pääset tutustumaan miten muotoillaan pedagoginen projekti ja miten sille tehdään kehittämissuunnitelma. Tulet tutustumaan Design-Based tutkimuksen perustesiin ja perehtymään sen soveltamisen omaan työhösi. Prosessi muodostuu neljästä askeleesta: keskustelu ohjaajan kanssa ja henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmn laatiminen; perehtyminen Design-Based Research pohjaiseen kehittämismenetelmään ja projektiin kohdistuva tiedonhaku; sovitun projektin toteuttaminen; kehittämistyön tulosten julkaiseminen omassa työyhteisössä ja JAMKin julkaisukanavilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin peilinä toimivat ammatillisen opettajakoulutuksen osaamisalueet ja opiskelijan opintojakson alussa asettamat henkilökohtaiset osaamisen kehittymistavoitteet.
Tulevaisuusosaamisen ja kehittämisosaamisen arviointikriterit:
- Tunnistat projektisuunnittelun prosessin ja Design-Based Research metodin perusperiaatteet.
- Osaat tehdä projektin toteuttamissuunnitelman hyödyntäen Design-Based Research metodia-
- Pysytyt itsenäiseen tiedonhakuun ja osaat valita projektin teemaan sopivat ajankohtaiset lähteet tutkimuksista ja raporteista.

Toimijuusosaamisen ja vuorovaikutusosaamisen arviointikriteerit:
- Osaat toimia aktiivisesti ja rakentavasti sovittussa kehittämistyössä ja osallistut sovittuihin ohjauskeskusteluihin
- Osaat julkaista kehittämistyön tuloksia joko yksin tai tiimin kanssa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arvioinnin peilinä toimivat ammatillisen opettajakoulutuksen osaamisalueet ja opiskelijan opintojakson alussa asettamat henkilökohtaiset osaamisen kehittymistavoitteet.
Tulevaisuusosaamisen ja kehittämisosaamisen arviointikriterit:
- Tunnistat projektisuunnittelun prosessin ja Design-Based Research metodin perusperiaatteet.
- Osaat tehdä projektin toteuttamissuunnitelman hyödyntäen Design-Based Research metodia-
- Pysytyt itsenäiseen tiedonhakuun ja osaat valita projektin teemaan sopivat ajankohtaiset lähteet tutkimuksista ja raporteista.


Toimijuusosaamisen ja vuorovaikutusosaamisen arviointikriteerit:
- Osaat toimia aktiivisesti ja rakentavasti sovittussa kehittämistyössä ja osallistut sovittuihin ohjauskeskusteluihin
- Osaat julkaista kehittämistyön tuloksia joko yksin tai tiimin kanssa