Pedagogical LAB (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BD10-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.09.2020 - 06.10.2020
Ajoitus
10.08.2020 - 31.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 10
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Satu Aksovaara
- Eila Burns
Ryhmät
-
AJA19SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJLKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJEPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJLKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA17SJCAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Lab-ympäristöt ovat Jyväskylän ammattikorkeaoulun uudenlainen tapa vahvistaa osaamistasi. PEDA Lab opintojaksolla toteutat pedagogista kehittämistoimintaa ja syvennät pedagogista osaamistasi. Projektit liittyvät pedagogiseen kehittämiseen tai kehittämis-,tutkimus- ja innovointitoimintaan. Projektien aiheet nousevat ammatillisen opettajakorkeakoulun TKI-toiminnasta. Kehittämisaihe voi nousta omasta organisaatiosta tai henkilökohtaisen kiinnostuksen herättämänä.
PEDA Lab- toiminnassa pääset kehittämään tulevaisuusosaamista, kehittämisosaamista, toimijuusosaamista ja vuorovaikutusosaamista osallistumalla ohjattuun kehittämisprosessiin, reflektoimalla toimintaa ja julkaisemalla tuloksia.
Saat mahdollisuuden kokemuksellisen oppimisen kautta päästä tutustumaan Design-Based Research -pohjaiseen kehittämismenetelmään. Osaat rajata ja tunnistaa kehittämiskohteen käyttäjäkeskeistä suunnittelua hyödyntäen ja tehdä suunnitelman Design-Based Research periaatteita soveltaen. Pystyt toimimaan aktiivisesti ja rakentavasti kehittäjätiimissä ja osaat julkaista kehittämistyön tuloksia.
Sisältö
Tällä kurssilla pääset tutustumaan miten muotoillaan pedagoginen projekti ja miten sille tehdään kehittämissuunnitelma. Tulet tutustumaan Design-Based tutkimuksen perustesiin ja perehtymään sen soveltamiseen omaan työhösi.
Aika ja paikka
Kurssi on tarjolla verkossa 10.8.2020 - 31.5.2021 välisenä aikana. Kurssille ilmoittautuminen ohjaajien kautta, Satu Aksovaara tai Eila Burns.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimismateriaalit ovat verkko-oppimisympäristössä ja ne vaihtelevat ja täydentyvät kehittämisprojektin teeman mukaisesti ja kehittämistyön edetessä.
Opetusmenetelmät
Osaaminen osoitetaan osallistumalla aktiivisesti PEDA Lab-toimintaan, tekemällä sovittu projektityö, dokumentoimalla ja reflektoimalla työtä, osallistumalla erikseen sovittuihin ohjauskeskusteluihin sekä levittämällä ja julkaisemalla saatuja tuloksia. Voit halutessasi hakea ammatillisen opettajan osaamismerkistöön kuuluvaa kehittämisosaamisen osaamismerkkiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5x27h opiskelijan työtä).
- Henkilökohtainen kehittämissuunnitelma ja ohjauskeskustelut ja reflektointi ja tulosten julkaiseminen 13 h
- Itsenäinen tiedonhaku ja asianmukaisten omaa kehittämisprojektiin sopivien lähteiden valisteminen ja hyödyntäminen 13 h
- Sovitun kehittämisprojektin työstäminen 109 h
Sisällön jaksotus
Tällä kurssilla pääset tutustumaan miten muotoillaan pedagoginen projekti ja miten sille tehdään kehittämissuunnitelma. Tulet tutustumaan Design-Based tutkimuksen perustesiin ja perehtymään sen soveltamisen omaan työhösi. Prosessi muodostuu neljästä askeleesta: keskustelu ohjaajan kanssa ja henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmn laatiminen; perehtyminen Design-Based Research pohjaiseen kehittämismenetelmään ja projektiin kohdistuva tiedonhaku; sovitun projektin toteuttaminen; kehittämistyön tulosten julkaiseminen omassa työyhteisössä ja JAMKin julkaisukanavilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin peilinä toimivat ammatillisen opettajakoulutuksen osaamisalueet ja opiskelijan opintojakson alussa asettamat henkilökohtaiset osaamisen kehittymistavoitteet.
Tulevaisuusosaamisen ja kehittämisosaamisen arviointikriterit:
- Tunnistat projektisuunnittelun prosessin ja Design-Based Research metodin perusperiaatteet.
- Osaat tehdä projektin toteuttamissuunnitelman hyödyntäen Design-Based Research metodia-
- Pysytyt itsenäiseen tiedonhakuun ja osaat valita projektin teemaan sopivat ajankohtaiset lähteet tutkimuksista ja raporteista.
Toimijuusosaamisen ja vuorovaikutusosaamisen arviointikriteerit:
- Osaat toimia aktiivisesti ja rakentavasti sovittussa kehittämistyössä ja osallistut sovittuihin ohjauskeskusteluihin
- Osaat julkaista kehittämistyön tuloksia joko yksin tai tiimin kanssa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arvioinnin peilinä toimivat ammatillisen opettajakoulutuksen osaamisalueet ja opiskelijan opintojakson alussa asettamat henkilökohtaiset osaamisen kehittymistavoitteet.
Tulevaisuusosaamisen ja kehittämisosaamisen arviointikriterit:
- Tunnistat projektisuunnittelun prosessin ja Design-Based Research metodin perusperiaatteet.
- Osaat tehdä projektin toteuttamissuunnitelman hyödyntäen Design-Based Research metodia-
- Pysytyt itsenäiseen tiedonhakuun ja osaat valita projektin teemaan sopivat ajankohtaiset lähteet tutkimuksista ja raporteista.
Toimijuusosaamisen ja vuorovaikutusosaamisen arviointikriteerit:
- Osaat toimia aktiivisesti ja rakentavasti sovittussa kehittämistyössä ja osallistut sovittuihin ohjauskeskusteluihin
- Osaat julkaista kehittämistyön tuloksia joko yksin tai tiimin kanssa