Skip to main content

Dialoginen ohjaussuhde ja -vuorovaikutus (3 op)

Toteutuksen tunnus: EK00BJ42-3003

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
24.01.2023 - 08.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Seija Koskela
Riikka Michelsson
Ryhmät
EKA23KUE
Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Opintojakso
EK00BJ42
Toteutukselle EK00BJ42-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2021

Tavoitteet

Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että tunnistat ohjaustyön eettiset vaatimukset ja osaat rakentaa luottamuksellisen, dialogisen asiakassuhteen yksilö- ja ryhmäohjauksessa, sekä kasvokkain että etänä tapahtuvissa ohjaustilanteissa.

Opintojakson osaamistavoite:
Edistät dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa ja tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet. Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista sekä tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita sekä pohditaan arvojen ja eettisen ulottuvuuden merkitystä ohjaussuhteessa. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön identiteettiä ja toimijuutta voidaan tukea dialogisen uraohjauksen avulla. Opintojaksolla vahvistat dialogista toimintaasi ohjaajana ja kehität ohjausvuorovaikutustaitojasi.

Oppimateriaalit

Buber, M. 1993. Minä ja Sinä. Juva: WSOY.
McLeod, J. & McLeod, J. 2011. Counselling skills: a practical guide for counsellors and helping professionals. Maidenhead: Open University Press.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Hämeenlinna: Tammi.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat edistää dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa.
Tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet.
Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja ra-kenteen näkökulmista.
Tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.

Lisätiedot

Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.

Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.

Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.

Go back to top of page