Skip to main content

Web-Analytics (5 op)

Toteutuksen tunnus: HBD30300-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

28.08.2020 - 30.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

School of Business

Toimipiste

Main Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Tourism Management

Opettaja

  • Henna Siltanen
  • Teemu Laitinen

Vastuuopettaja

Henna Siltanen

Ryhmät

  • ZJA20SMRD
    Avoin amk, LIKE, Majoitus- ja ravitsemisalan esimiehen työkalut, korkeakouludiplomi

Objectives

Opiskelija ymmärtää yrityksen kokonaisvaltaisen strategisen suunnittelun ja sen osat, ja miten sosiaalinen media liittyy strategioihin. Opiskelija osaa johtaa liiketoimintasuunnitelmista tavoitteet, joiden toteutumista mitataan analyysimenetelmillä. Opiskelija hallitsee tärkeimmät verkkosivujen ja sosiaalisen median ilmaisohjelmat ja on näkemys kaupallisista sovelluksista, joita voidaan käyttää eri analyysikohteissa.

Content

Toiminnan lähtökohtana on liiketoimintasuunnitelma, jonka toteutumista seurataan analyysiohjelmilla. Yrityksen strateginen suunnittelu: toiminta-ajatus, liike-idea, strategiat, vuosisuunnitelmat. Strategian muodostus ja tavoitteiden asetanta: tavoitteille asetettavat vaatimukset (SMART). Tavoitteiden ja keinojen välinen suhde ja niiden operationalistaminen mitattaviksi tavoitteiksi (verkkosivujen ja sosiaalisen median strategiset suunnitelmat). Tavoitteiden ja konversiopisteiden logiikka ja kytkeminen osto- ja myyntiputkeen sekä sosiaalisen median rooli ostoputkessa/myyntiputkessa.
Analyysimenetelmät: verkkosivut (Google Analytics), sosiaalinen media (Facebook: Insights; LinkedIn: Analytics; Twitter: Analytics: Instagram: Analytics: Pinterest; Snapchat:) sekä kaupalliset analyysiohjelmat. Tulosten tulkinta ja implimentointi markkinoinnin päätöksentekoon.
Lisäksi: verkkosivujen käytettävyysanalyysit, hakukoneoptimoinnin työkalut ja sisällön hallinnan työkalut/analyysiohjelmat.

Learning materials and recommended literature

Asiantuntija-artikkelit, applikaatioiden verkkosivut, luennoitsijan ilmoittama kirjallisuus.

Alternative completion methods

Luennot, tentti (60 %) ja harjoitukset (40 %).

Student workload

35 h luennot, 60 h etätyö, 40 h harjoitukset

Further information for students

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median opintojaksot. Erillisenä kurssina opintojaksoa ei voi suorittaa ilman perusosaamista.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

5 Opiskelija osaa käytännössä arvioida verkkosivujen hyvyyttä ja osaa hyödyntää analytiikkaohjelmia optimoinnissa
4 Opiskelija osaa hyödyntää optimointia ja analytiikkaa teoriassa hyvin
3 Opiskelija osaa hyödyntää analyysimenetelmiä ja optimointia tyydyttävästi
2 Opiskelija tuntee analytiikka ja optimointi sovellukset
1 Opiskelija ymmärtää optimoinnin merkityksen verkkoliikenteessä.

Prerequisites

Digimarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi. Riittävä määrä digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median markkinoinnin opintoja.