Siirry suoraan sisältöön

Markkinointiviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: HBM20710-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.01.2021 - 10.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Liiketalous (AMK)

Opettaja

  • Ritva Pyykkönen
  • Peppi Teacher
  • Nina Välimäki

Ryhmät

  • HTL19S1
    Liiketalous
  • HTLMAR
    Markkinointi, liiketalous
  • ZJA21KH
    Avoin AMK, lita

Tavoitteet

Opiskelija tietää markkinointiviestinnän keskeiset teoriat ja käsitteet sekä ymmärtää niiden sisällöt. Opiskelija ymmärtää markkinointiviestintästrategian merkityksen operatiivisen suunnittelun perustana. Hän osaa analysoida, suunnitella, toteuttaa ja kehittää yrityksen markkinointiviestintää ja tehdä markkinointiviestintäsuunnitelman. Opiskelija osaa työskennellä markkinointiviestinnän tehtävissä.

Sisältö

Markkinointiviestinnän johtaminen, markkinointiviestintästrategiat ja -suunnitelmat, markkinointiviestintämix.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Fill, C. & Turnbull, S. (2019). Marketing communications: Touchpoints, sharing and disruption (Eighth edition.). Harlow, England: Pearson.
Egan, J. (2015). Marketing communications (2nd ed.). London: SAGE Publications.
Franklin, A., Jenkins, T., Scott, D. M. & Reardon, P. (2014). Web marketing that works: Confessions from the marketing trenches. Milton, Connecticut: Wiley.
Wrigley, C. & Straker, K. (2018). Affected: Emotionally engaging customers in the digital age. Milton, Qld: John Wiley & Sons Australia, Ltd.

Opintojakson muu materiaali ilmoitetaan opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen perehtyminen aihealueen teorioihin ja käsitteisiin
Etäluennot
Asiantuntijaluennot
Yksilö- ja ryhmätyöt, joita tehdään koko opintojakson ajan
Yhteistyöorganisaation kehittämisprojekti (tilanteen salliessa).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluennot
Organisaatiocase, mikäli sen toteuttaminen on koronatilanteessa mahdollista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävät tehdään opintojakson alussa annetun aikataulun mukaisesti.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 22h
Virtuaaliopiskelu 28h
Harjoitustyöt 65h
Itsenäinen työskentely 20h

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla vuorottelevat itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen, luennot ja harjoitustehtävät.
Opintojakson loppuvaiheessa opiskelijat tekevät yhteistyöorganisaation toimeksiantoon perustuvan projektin ryhmätyönä.
Opintojakson viimeisellä kerralla ryhmät esittävät työnsä tuloksen toimeksiantajalle.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 3

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

5 (erinomainen) Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida kriittisesti laaja-alaisia markkinointiviestinnän teorioita, keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä. Opiskelija osaa yhdistää useita eri tietoja toisiinsa. Hän osaa soveltaa tietoa ja teorioita aihealueella. Opiskelija hallitsee laaja-alaiset käytännön taidot, jotka näkyvät kykynä soveltaa tietoa ja löytää uusia, luovia ratkaisuja. Opiskelija osoittaa kykenevänsä johtamaan monimutkaisia ammatillisia tehtäviä tai projekteja ja ongelmanratkaisutilanteita. Hän osoittaa kykenevänsä työskentelemään itsenäisesti markkinointiviestinnän asiantuntijatehtävissä, tekemään päätöksiä sekä tuottamaan innovatiivisia ratkaisuja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osallistuu yhteistyöhön vuorovaikutteisesti, aktiivisesti ja sitoutuneesti huolehtien ryhmän ja/tai työparinsa onnistumisesta. Opiskelijalla on myönteinen asenne. Opiskelija kykenee oman osaamisensa kriittiseen ja monipuoliseen arviointiin sekä kehittämiseen. Opiskelija kantaa vastuuta myös yksittäisten henkilöiden ja ryhmän kehittymisestä.
4 (kiitettävä) Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida laaja-alaisia markkinointiviestinnän teorioita, keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä. Opiskelija osaa yhdistää useita eri tietoja toisiinsa. Hän osaa soveltaa tietoa sekä teorioita aihealueella. Opiskelija hallitsee laaja-alaiset käytännön taidot, jotka näkyvät kykynä työskennellä itsenäisesti markkinointiviestinnän asiantuntijatehtävissä tai projekteissa. Opiskelija osoittaa kykenevänsä ratkaisemaan alan monimutkaisia ongelmia. Opiskelija osallistuu yhteistyöhön vuorovaikutteisesti, aktiivisesti ja sitoutuneesti. Opiskelija kykenee oman osaamisensa kriittiseen ja monipuoliseen arviointiin ja kehittämiseen.
3 (hyvä) Opiskelija tuntee kokonaisvaltaisesti markkinointiviestinnän peruskäsitteet, – teoriat ja – menetelmät. Opiskelija osaa yhdistää useita eri tietoja toisiinsa. Opiskelija hallitsee käytännön perus- ja erityistaidot, joita hän tarvitsee itsenäisen työn tekemiseen. Opiskelija osoittaa kykenevänsä ratkaisemaan markkinointiviestinnän monimutkaisia ongelmia. Opiskelija osallistuu yhteistyöhön melko aktiivisesti ja sitoutuneesti. Opiskelija kykenee oman osaamisensa realistiseen arviointiin.
2 (tyydyttävä) Opiskelija tunnistaa osittain markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, teoriat ja menetelmät. Opiskelija osaa käytännön perustaidot, joilla hän selviää tutuissa tilanteissa. Opiskelija osallistuu ryhmän työskentelyyn osin puutteellisesti. Hänellä on puutteita itsearvioinnissa.
1 (välttävä) Opiskelija tunnistaa osittain markkinointiviestinnän keskeisiä käsitteitä ja/tai menetelmiä. Opiskelija omaa vähäiset perusvalmiudet markkinointiviestinnän työtehtävissä toimimiseen, joten hän tarvitsee ohjausta työssään. Opiskelija osallistuu ryhmän työskentelyyn puutteellisesti. Hän ei osaa arvioida osaamistaan.
0 (hylätty) Opiskelija ei hahmota markkinointiviestinnän keskeisiä käsitteitä, teorioita eikä menetelmiä. Opiskelijalla ei ole valmiuksia työskennellä markkinointiviestinnän työtehtävissä osoittamansa osaamisen perusteella. Opiskelija ei ole kykenevä sujuvaan yhteistyöhön. Hän ei osaa arvioida osaamistaan.

Esitietovaatimukset

Markkinoinnin perusteet