Siirry suoraan sisältöön

Brändien johtaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: HTLM3001-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.01.2021 - 10.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Liiketalous (AMK)

Opettaja

  • Janne Hepola
  • Nina Välimäki

Ryhmät

  • HTLMAR
    Markkinointi, liiketalous
  • HTL18S1
    Liiketalous
  • ZJA21KH
    Avoin AMK, lita

Tavoitteet

Opiskelija tietää brändin johtamisen keskeiset teoriat ja käsitteet sekä ymmärtää niiden sisällöt. Opiskelija ymmärtää brändin rakentamisen strategisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää brändianalyysin, brändistrategian, brändisuunnittelun ja seurannan merkityksen brändin johtamisessa. Opiskelija osaa toteuttaa brändinrakennusohjelman tavoitteellisesti, kannattavasti ja laillisesti oikein.

Sisältö

Brändin johtamisen prosessi, brändin rakentaminen, brändiportfolio, brändiarkkitehtuuri, brandimarkkinoinnin tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden seuranta eri brandimittareita käyttäen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Keller, K.L. 2013. Strategic Brand Management: Global Edition. Pearson.

Opintojakson muu materiaali ilmoitetaan opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen perehtyminen aihealueen teorioihin ja käsitteisiin
Etäluennot
Asiantuntijaluennot
Yksilö- ja ryhmätyöt, joita tehdään koko opintojakson ajan

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävät tehdään opintojakson alussa annetun aikataulun mukaisesti.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Projektityö, ryhmätyöt, kirjalliset raportit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 16h Itsenäinen työskentely 15h Itsenäinen ryhmätyöskentely 30h Virtuaaliopiskelu 20h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso kuuluu pakollisena brändiosaajan kärkiopintoihin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

5 (erinomainen)
Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida kriittisesti laaja-alaisia brändin johtamisen teorioita, keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä. Opiskelija osaa yhdistää useita brändin johtamiseen liittyviä tietoja toisiinsa. Hän osaa soveltaa tietoa ja teorioita aihealueella. Opiskelija hallitsee laaja-alaiset käytännön taidot, jotka näkyvät kykynä soveltaa tietoa ja löytää uusia, luovia ratkaisuja. Opiskelija osoittaa kykenevänsä johtamaan monimutkaisia ammatillisia tehtäviä tai projekteja ja ongelmanratkaisutilanteita. Hän osoittaa kykenevänsä työskentelemään itsenäisesti brändin johtamiseen liittyvissä asiantuntijatehtävissä, tekemään päätöksiä sekä tuottamaan innovatiivisia ratkaisuja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Opiskelija pystyy kehittämään uuden, organisaatiossa laajasti hyödynnettävän brändien johtamisen käytännön, jolla on kytkentä strategiselle tasolle.
4 (kiitettävä)
Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida laaja-alaisia brändin johtamisen teorioita, keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä. Opiskelija osaa yhdistää useita brändin johtamiseen liittyviä tietoja toisiinsa. Hän osaa soveltaa tietoa sekä teorioita aihealueella. Opiskelija hallitsee laaja-alaiset käytännön taidot, jotka näkyvät kykynä työskennellä itsenäisesti brändin johtamiseen liittyvissä asiantuntijatehtävissä tai projekteissa. Opiskelija osoittaa kykenevänsä ratkaisemaan alan monimutkaisia ongelmia. Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan organisaation brändien johtamisen tilaa sekä muuttamaan ja kehittämään vallitsevia brändien johtamisen käytäntöjä.
3 (hyvä)
Opiskelija tuntee kokonaisvaltaisesti brändin johtamisen keskeiset käsitteet, teoriat ja menetelmät. Opiskelija osaa yhdistää useita brändin johtamiseen liittyviä tietoja toisiinsa. Opiskelija hallitsee käytännön perus- ja erityistaidot, joita hän tarvitsee itsenäisen työn tekemiseen. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida organisaation brändien johtamisen kehittämistarpeita ja esittää brändien johtamisen kehittämisehdotuksia.
2 (tyydyttävä)
Opiskelija tunnistaa brändin johtamisen keskeiset käsitteet , teoriat ja menetelmät. Opiskelija osaa itsenäisesti laatia brändianalyysejä ja soveltaa analyysejä käytäntöön. Opiskelija osaa brändin johtamisen käytännön perustaidot, joilla hän selviää tutuissa tilanteissa.
1 (välttävä)
Opiskelija tunnistaa osittain brändin johtamisen keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa tulkita brändianalyysien tuottamaa informaatiota valmiista aineistosta ja tietää, miten analyysejä voidaan hyödyntää päätöksenteossa. Opiskelija tuntee brändien johtamisen roolin strategisessa johtamisessa.
0 (hylätty)
Opiskelija ei hahmota brändin johtamisen keskeisiä käsitteitä ja/tai menetelmiä. Opiskelija ei osaa tulkita brändianalyysien tuottamaa informaatiota. Opiskelija ei tunnista brändien johtamisen roolia strategisessa johtamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija tuntee kokonaisvaltaisesti brändin johtamisen keskeiset käsitteet, teoriat ja menetelmät. Opiskelija osaa yhdistää useita brändin johtamiseen liittyviä tietoja toisiinsa. Opiskelija hallitsee käytännön perus- ja erityistaidot, joita hän tarvitsee itsenäisen työn tekemiseen. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida organisaation brändien johtamisen kehittämistarpeita ja esittää brändien johtamisen kehittämisehdotuksia.

Kiitettävä 4
Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida laaja-alaisia brändin johtamisen teorioita, keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä. Opiskelija osaa yhdistää useita brändin johtamiseen liittyviä tietoja toisiinsa. Hän osaa soveltaa tietoa sekä teorioita aihealueella. Opiskelija hallitsee laaja-alaiset käytännön taidot, jotka näkyvät kykynä työskennellä itsenäisesti brändin johtamiseen liittyvissä asiantuntijatehtävissä tai projekteissa. Opiskelija osoittaa kykenevänsä ratkaisemaan alan monimutkaisia ongelmia. Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan organisaation brändien johtamisen tilaa sekä muuttamaan ja kehittämään vallitsevia brändien johtamisen käytäntöjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida kriittisesti laaja-alaisia brändin johtamisen teorioita, keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä. Opiskelija osaa yhdistää useita brändin johtamiseen liittyviä tietoja toisiinsa. Hän osaa soveltaa tietoa ja teorioita aihealueella. Opiskelija hallitsee laaja-alaiset käytännön taidot, jotka näkyvät kykynä soveltaa tietoa ja löytää uusia, luovia ratkaisuja. Opiskelija osoittaa kykenevänsä johtamaan monimutkaisia ammatillisia tehtäviä tai projekteja ja ongelmanratkaisutilanteita. Hän osoittaa kykenevänsä työskentelemään itsenäisesti brändin johtamiseen liittyvissä asiantuntijatehtävissä, tekemään päätöksiä sekä tuottamaan innovatiivisia ratkaisuja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Opiskelija pystyy kehittämään uuden, organisaatiossa laajasti hyödynnettävän brändien johtamisen käytännön, jolla on kytkentä strategiselle tasolle.

Esitietovaatimukset

Markkinoinnin perusteet, kuluttajan syvälliseen ymmärtämiseen liittyvät analyysit, syvällinen asiakasymmärrys, asiakastarpeet ja motivaatio, brändistrategiat.