Siirry suoraan sisältöön

Musiikin perusteiden didaktiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KMOP0103-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Musiikkipedagogi (AMK)

Opettaja

  • Eeli Niemelä

Ryhmät

  • KPD18S1
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet

MITÄ OPISKELLAAN / WHAT IS GOING TO BE LEARNED / STUDIED
Opiskelija tuntee musiikin perustasolla opetettavien musiikin perusteiden opetussuunnitelman, sisällöt opetusmenetelmät ja arvioinnin. Hän on perehtynyt musiikin perusteiden opettajan työhön ja hallitsee erilaiset työtavat.

Sisältö

Vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen musiikin perusteiden opetuksen suunnitteleminen, hallinta, järjestely sekä osaamisen arviointi. Tutustuminen nykyisiin opetusmenetelmiin ja oppimateriaaleihin. Musiikkiprojektien ja –esitysten ideoiminen ja toetuttaminen (myös yhteistyönä). Opettajan metakognitiiviset taitot.

Opetusmenetelmät

Toteutukselle mahtuu 12 opiskelijaa. Osallistujat valitaan opintojen eteneminen priorisoinnin perusteella.

Aloitus torstaina 10.9., P19_208, klo 14.00-15.30. Syksyn tarkat kalenteritiedot ASIOn tilavarausjärjestelmässä. Opettaja Eeli Niemelä (etunimi.sukunimi@gradia.fi).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Portfolioarviointi: ohjaavan opettajan arviointi, vertaisarviointi, itsearviointi.

Hyväksytty: opiskelija tuntee musiikin perusteiden keskeiset oppimateriaalit, menetelmät ja toimintaympäristön haasteineen. Hän osaa ohjata oppilasryhmän oppimista pitkäjänteisesti. Hän tuo jäsentyneesti esille oman, lähteisiin ja opetusharjoittelukokemukseen perustuvan näkemyksensä ryhmäopetuksen keskeisistä piirteistä sekä omasta tämänhetkisestä osaamisestaan.

Hylätty: Opiskelija ei hallitse opintojakson suorittamiselle asetettuja kriteerejä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on perehtynyt musiikkikasvatuksen perusteisiin ja ymmärtää eri oppimiskäsityksiä musiikin oppimisen yhteydessä. Hän ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen opetuksen perustana. Opiskelija on tutustunut musiikkioppilaitoksen toimintaan ja tiimityöskentelyyn. Hänellä on valmiudet reflektiivisen opettajuuden kehittämiseen ja hän ymmärtää portfoliotyöskentelyn periaatteet.