Ruoka- ja ravintolapalvelujen päivittäisjohtaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: MMPD2500-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
02.09.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Kaisa Kokko
- Tarja Viitanen
Ryhmät
-
MRE18S1MMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
ZJA20SMAvoin AMK, marata
Tavoitteet
Opintojakson tavoite
Sinä osaat kehittää ja kriittisesti arvioida omia vuorovaikutus -ja johtamistaitojasi. Tunnistat yrityksen strategian merkityksen esimiestyössäsi. Sinä osaat määrittää asiakkuuksia teoriaa soveltaen ja toteuttaa itsenäisesti myynti- tai tiedotuskampanjan. Sinä tunnistat ja osaat soveltaa ruoka- ja ravintolapalvelun seurantajärjestelmiä sekä tunnuslukuja ruoka-ja ravintolapalveluiden liiketoiminnoissa. Tiedostat alan tulevaisuuden osaamistarpeet. Opit käyttämään videota oman oppimisen reflektoinnissa ja työskentelemään osana asiantuntijatiimiä. Opit tarkastelemaan itseäsi esimiesroolissa ja saat palautetta vahvuuksistasi ja kehittämiskohteistasi. Hallitset työyhteisöön ja työhyvinvointiin liittyvät osa-alueet ja niiiden merkityksen toimintaympäristössä.
Sisältö
Itsensä ja tiimin johtaminen
Asiakkuuksien johtaminen yrityksessö
Työhyvinvointi ja työntekijöiden motivointi
Aika ja paikka
Verkko-opiskelu oppimisympäristössä (Optima). Työtila aukeaa viikolla 36.
Opintojakso esitellään ja startataan yhdessä kontaktipäivässä 10.9.2020 klo 13:00.
Muut webinaarit maanantaisin klo 17-19 seuraavasti:
5.10.2020
9.11.2020
7.12.2020
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Johtamisen aihealueen mukaan opiskelijan itse suosituslistalta valitsemia teoksia yhteensä 2 kpl
Verkko-opiskelumateriaali
Suositellaan myös luettavaksi: Vepsäläinen, J. 2016. Ruokaketjun osaamistarpeet tulevaisuudessa. Opetushallitus.
Opetusmenetelmät
Tiimityöskentely oppimispiireissä
Videointitehtävät opiskelijan valitsemassa kohdeyrityksessä päivittäisjohtamisen osa-alueilla Palautekeskustelut oppimispiireissä webinaareissa
Kirja-analyysi lukupiirissä x 2
Reflektoiva yksilötehtävä
Portfolio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävien suorittamista varten opiskelija valitsee itselleen case-yrityksen palveluliiketoiminnan toimialalta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson suoritus (hyväksytty / hylätty) arvioidaan yksilö- ja ryhmätehtävien perusteella.
Opintojaksolla ei ole erillistä tenttiä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 opiskelijan työtuntia
Webinaareihin osallistuminen (3 x 2 h)
Päivittäisjohtamisen osa-alueiden havainnointi ja raportointi videomuodossa case-yrityksessä
Ryhmätyöskentely oppimispiirissä
Portfolion työstäminen yksilötyönä
Itsereflektointi
Sisällön jaksotus
Opintojakso jakautuu kolmeen päivittäisjohtamisen alateemaan:
1. Itsensä johtaminen
2. Tunnusluvut johtamisessa
3. Asiakkuuksien johtaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee operatiivisen johtamisen osa-alueet ja osaa hahmottaa niiden suhteen toisiinsa. Opiskelija tunnistaa operatiivisen johtamisen työvälineitä ja osaa hyödyntää niitä päätöksenteossa.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot Services Marketing, taloushallinto, Johtaminen ja Operatiivinen johtaminen