Esteettömät matkailun palvelupolut (5 op)
Toteutuksen tunnus: MZMH0200-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
19.10.2020 - 06.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)
Opettaja
- Kaisa Kokko
- Hanna Hauvala
- Petra Blinnikka
Ryhmät
-
MRE17SBMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
MRE17SAMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
MPT20S1Palveluliiketoiminta
-
MRE18SBMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
MPT19SAPalveluliiketoiminta
-
ZJA20SMEMAvoin amk, MARATA, Esteetön matkailu
-
MRE18SAMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
ZJK20SMKorkeakoulujen välinen yhteistyö, MARATA
-
MTM20S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
MTM19S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää esteettömiä palveluja tarvitsevan matkailijan prosessin sekä vapaa-ajanmatkailijan että liikematkailijan näkökulmasta.
Opiskelija tunnistaa keskeisiä matkailualan toimijoita, niiden toimintamalleja sekä toimialarakenteita. Hän ymmärtää eri palveluntuottajien merkityksen esteettömien palvelupolkujen luomisessa.
Opiskelija ymmärtää mitä erityisiä tarpeita asiakkaalla on kussakin polun vaiheessa ja miten matkailijalle syntyy kokonaisuudesta elämys.
Sisältö
Matkailijan palvelupolku esteettömyyden näkökulmasta
Arvontuotanto vapaa-ajan- ja liikematkailun asiakkaalle
Matkailupalvelujen tuottajat
Eri matkailupalvelusektorien keskeiset käsitteet, erityispiirteet ja rakenteet
Elämyksellisyys palvelupolussa
Aika ja paikka
Webinaarit opintojaksolla seuraavasti (pidätämme oikeuden muutoksiin):
1. Aloituswebinaari tiistaina 20.10. klo 17-19
2. Vierailijawebinaari maanataina 2.11. klo 17-19
3. Vierailijawebinaari 2 tiistaina 17.11. klo 17-19
4. Klousaava webinaari tiistaina 1.12. klo 17-19
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Michopoulou, E., Darcy, S., Ambrose, I. & Buhalis, D. 2015. Accessible tourism futures: the world we
dream to live in and the opportunities we hope to have. Journal of Tourism Futures. VOL. 1 NO. 3 2015, pp. 179-188, Emerald Group Publishing Limited, ISSN 2055-5911
Miettinen, S. (toim.). 2011. Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum (soveltuvin osin)
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti ja se sisältää teemoihin perehdyttäviä videoluentoja, keskustelutehtäviä sekä kokoavan virtuaalisen työpajan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksossa hyödynnetään kokemusasiantuntijoita sekä vierailevia luennoitsijoita työelämästä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Kansainvälisyysnäkökulma on huomioitu opintojakson toteutuksessa siten, että opetuksessa hyödynnetään kansainvälisiä case esimerkkejä ja materiaalia teemasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon.
Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste tarkoittaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, joten 5 opintopisteen laajuisen opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia. Työmäärä jakautuu tässä opintojaksossa seuraavasti:
* webinaarit ja ryhmäkeskustelut verkossa 35
* itsenäiset tehtävät ja muu itsenäinen työskentely (kirjallisuuden opiskelu, luentoihin valmistautuminen) 100
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena syksyllä 2020 viikkojen 43-49 aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Campus Online 10
Avoin AMK 10
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 (Sufficient)
Opiskelija tietää matkailijan palvelupolun eri vaiheet. Opiskelija tunnistaa keskeiset toimijat ja olemassaolevat palvelut. Opiskelija ymmärtää elämyksen käsitteenä. Opiskelijan raportointi on kuvailua ja jäsentymätöntä sekä havainnollistaminen on heikkoa.
2 (Satisfactory)
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä matkailijan palvelun eri vaiheet esteettömyyden näkökulmasta. Opiskelija osaa osoittaa keskeiset toimijat ja palvelut. Opiskelija ymmärtää elämyksen käsitteenä. Opiskelijan raportointi on kuvailua, jäsentymätöntä ja osin havainnollista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 (Good)
Opiskelija ymmärtää ja osaa kuvata esteettömiä palveluita tarvitsevan asiakkaan palvelupolun. Opiskelija tietää keskeiset toimijat ja palvelut ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää elämyksellisyyden osana matkailun palvelupolkua. Opiskelijan raportointi on jäsentynyttä, monipuolisesti lähteitä sisältävää, pohdiskelevaa ja havainnollista.
4 (Very Good)
Opiskelija ymmärtää ja osaa kuvata esteettömiä palveluita tarvitsevan asiakkaan palvelupolun erilaisten asiakasryhmien näkökulmasta. Opiskelija verkottuu matkailun toimijoiden kanssa ja osaa arvioida keskeisiä palveluja osana toimintakenttää. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa elämyksellisyyttä matkailun palvelupolkujen luomisessa. Opiskelijan raportointi on selkeää, monipuolisesti lähteitä sisältävää, havainnollista ja analyyttistä tarkastelua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (Excellent)
Opiskelija hallitsee arvosanaan 3 (hyvä) - 4 (kiitettävä) vaadittavan ydinosaamisen lisäksi kriittisen tarkastelun. Opiskelija osoittaa erityistä innovatiivisuutta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija ymmärtää esteettömään matkailuun liittyvät käsitteet. Hän tunnistaa esteettömiä palveluita tarvitsevien asiakasryhmien erityispiirteet ja -tarpeet.
Lisätiedot
Opintojakso on osa Esteettömän matkailun koulutuskokonaisuutta.