Esteettömien palveluiden tuottaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MZMH0400-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.11.2020 - 30.11.2020
Ajoitus
04.03.2021 - 06.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)
Opettaja
- Petra Blinnikka
Ryhmät
-
MRE17SBMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
MRE17SAMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
MPT20S1Palveluliiketoiminta
-
MRE18SBMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
MPT19SAPalveluliiketoiminta
-
ZJK21KMKorkeakoulujen välinen yhteistyö, MARATA
-
MRE18SAMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
MTM20S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
MTM19S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa elämyskolmiomallia esteettömän palvelutuotteen luomisessa ja kehittämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoiluprosessia ja sen eri työkaluja laadukkaan, asiakkaan tarpeita vastaavan palvelutuotteen kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää palvelutuotantoprosessin esteettömiä palveluita tarvitsevan asiakkaan näkökulmasta ja pystyy tuottamaan palveluja erilaiset asiakkaat huomioiden. Opiskelija ymmärtää ohjeistamisen ja viestinnän merkityksen hyvän palvelukokemuksen aikaansaamisessa ja pystyy soveltamaan osaamistaan käytäntöön.
Sisältö
Palvelumuotoiluprosessi ja siihen liittyvät työkalut
Asiakasymmärryksen hyödyntäminen tuotekehityksessä ja palvelutuotannossa
Palvelutuotantoprosessin vaiheet ja esteettömyys
Elämyskolmiomalli
Ohjeistus ja viestintä palveluntuotannossa
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 4.3., jolloin osallistujille lähetetään ennakkotehtävä.
Torstai 18.3.2021 klo 16.00-18.00 Aloituswebinaari
Torstai 25.3.2021 klo 16.00-18.00 Webinaari
Tiistai 30.3.2021 klo 16.00-18.00 Webinaari
Torstai 8.4.2021 klo 16.00-18.00 Webinaari
Torstai 15.4.2021 klo 16.00-18.00 Webinaari
6.5.2021 dl oppimistehtäville. Opintojakso päättyy.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Miettinen, S. (toim.). 2011. Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum (soveltuvin osin)
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Tämä opintojakso toteutetaan täysin verkossa.
Opetus- ja oppimismenetelminä opintojaksolla käytetään:
* webinaareja verkossa
* oppimistehtäviä
* ryhmäkeskusteluja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään vierailevia luennoitsijoita sekä jaetaan käytännön caseja työelämästä.
Kansainvälisyys
Kansainvälisyysnäkökulma on huomioitu opintojakson toteutuksessa siten, että opetuksessa hyödynnetään kansainvälisiä case esimerkkejä ja materiaalia teemasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon.
Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste tarkoittaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, joten 5 opintopisteen laajuisen opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia. Työmäärä jakautuu tässä opintojaksossa seuraavasti:
* webinaarit ja ryhmäkeskustelut verkossa 35
* itsenäiset tehtävät ja muu itsenäinen työskentely (kirjallisuuden opiskelu, luentoihin valmistautuminen) 100
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena keväällä 2021 viikkojen 9-18 aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Campus Online 10
Avoin AMK 10
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Esteettömien palveluiden tuottamisosaaminen saavutetaan, kun opiskelija on osoittanut oppimistehtävien kautta 1) ymmärtävänsä palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja pystyvänsä hyödyntämään siihen liittyviä työkaluja itsenäisesti, 2) ymmärtävänsä palvelutuotantoprosessin esteettömiä palveluita tarvitsevan asiakkaan näkökulmasta 3) ymmärtävänsä ohjeistamisen ja viestinnän merkityksen hyvän palvelukokemuksen aikaansaamisessa.
Esitietovaatimukset
Esteetön matkailu -opintojakson sisällöt.
Lisätiedot
Opintojakso on osa Esteettömän matkailun koulutuskokonaisuutta.