Siirry suoraan sisältöön

Esteettömien palveluiden tuottaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MZMH0400-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

04.03.2021 - 06.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)

Opettaja

  • Petra Blinnikka

Ryhmät

  • MRE17SB
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta
  • MRE17SA
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta
  • MPT20S1
    Palveluliiketoiminta
  • MRE18SB
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta
  • MPT19SA
    Palveluliiketoiminta
  • ZJK21KM
    Korkeakoulujen välinen yhteistyö, MARATA
  • MRE18SA
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta
  • MTM20S1
    Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
  • MTM19S1
    Bachelor's Degree Programme in Tourism Management

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa elämyskolmiomallia esteettömän palvelutuotteen luomisessa ja kehittämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoiluprosessia ja sen eri työkaluja laadukkaan, asiakkaan tarpeita vastaavan palvelutuotteen kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää palvelutuotantoprosessin esteettömiä palveluita tarvitsevan asiakkaan näkökulmasta ja pystyy tuottamaan palveluja erilaiset asiakkaat huomioiden. Opiskelija ymmärtää ohjeistamisen ja viestinnän merkityksen hyvän palvelukokemuksen aikaansaamisessa ja pystyy soveltamaan osaamistaan käytäntöön.

Sisältö

Palvelumuotoiluprosessi ja siihen liittyvät työkalut
Asiakasymmärryksen hyödyntäminen tuotekehityksessä ja palvelutuotannossa
Palvelutuotantoprosessin vaiheet ja esteettömyys
Elämyskolmiomalli
Ohjeistus ja viestintä palveluntuotannossa

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 4.3., jolloin osallistujille lähetetään ennakkotehtävä.

Torstai 18.3.2021 klo 16.00-18.00 Aloituswebinaari

Torstai 25.3.2021 klo 16.00-18.00 Webinaari

Tiistai 30.3.2021 klo 16.00-18.00 Webinaari

Torstai 8.4.2021 klo 16.00-18.00 Webinaari

Torstai 15.4.2021 klo 16.00-18.00 Webinaari

6.5.2021 dl oppimistehtäville. Opintojakso päättyy.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Miettinen, S. (toim.). 2011. Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy.

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum (soveltuvin osin)

Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Tämä opintojakso toteutetaan täysin verkossa.
Opetus- ja oppimismenetelminä opintojaksolla käytetään:
* webinaareja verkossa
* oppimistehtäviä
* ryhmäkeskusteluja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään vierailevia luennoitsijoita sekä jaetaan käytännön caseja työelämästä.

Kansainvälisyys

Kansainvälisyysnäkökulma on huomioitu opintojakson toteutuksessa siten, että opetuksessa hyödynnetään kansainvälisiä case esimerkkejä ja materiaalia teemasta.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon.

Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste tarkoittaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, joten 5 opintopisteen laajuisen opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia. Työmäärä jakautuu tässä opintojaksossa seuraavasti:
* webinaarit ja ryhmäkeskustelut verkossa 35
* itsenäiset tehtävät ja muu itsenäinen työskentely (kirjallisuuden opiskelu, luentoihin valmistautuminen) 100

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena keväällä 2021 viikkojen 9-18 aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Campus Online 10
Avoin AMK 10

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Esteettömien palveluiden tuottamisosaaminen saavutetaan, kun opiskelija on osoittanut oppimistehtävien kautta 1) ymmärtävänsä palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja pystyvänsä hyödyntämään siihen liittyviä työkaluja itsenäisesti, 2) ymmärtävänsä palvelutuotantoprosessin esteettömiä palveluita tarvitsevan asiakkaan näkökulmasta 3) ymmärtävänsä ohjeistamisen ja viestinnän merkityksen hyvän palvelukokemuksen aikaansaamisessa.

Esitietovaatimukset

Esteetön matkailu -opintojakson sisällöt.

Lisätiedot

Opintojakso on osa Esteettömän matkailun koulutuskokonaisuutta.