Skip to main content

Mental Health and Addiction Nursing (4 op)

Toteutuksen tunnus: SHZB1510-1K0H2

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

11.01.2021 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

School of Health and Social Studies

Toimipiste

Lutakko Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Opettaja

  • Hannu Piispanen
  • Eija Kuisma

Ryhmät

  • SAR20KM
    Sairaanhoitaja

Objectives

Opiskelijalla on valmiudet vastata tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien ehkäisystä, hoidon toteuttamisesta ja seurannasta yhteistyössä potilaan, perheen sekä moniammatillisen hoitotiimin kanssa.

Content

- Omat arvot ja asenteet mielenterveys-,ja päihdehoitotyössä
- Mielenterveyden edistäminen, mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien etiologia, uhkatekijät, varhainen tunnistaminen, hoito ja kuntoutus, moniammatillisuus ja verkostokeskeisyys
- Päätöksenteossa käytettävät valtakunnalliset ja alueelliset hoito-ohjelmat sekä suositukset ja lainsäädäntö, keskeinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, teknologian käyttö, näyttöön perustuva hoitotyö mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien hoidossa
- Yhteistyösuhdeosaaminen, työnohjaus ja reflektiivisyys
- Mielenterveys-, ja päihdehoitotyön erityiskysymyksiä (esim. eettiset kysymykset, leimaantuminen, asenteet, syrjäytyminen, sukupolvienketju ja turvallisuus)

Learning materials and recommended literature

Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. & Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. 4.-5. p. Helsinki: SanomaPro Oy.

Partanen, A., Holmber, J., Inkinen, M., Kurki, M. & Salo-Chydenius, S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: SanomaPro Oy.

Teaching methods

Luennot/verkkoluennot
Käänteinen opetus, ennakkovalmistautuminen kontaktiopetukseen
Case simulaatiot
Oppimistehtävät, yksilö- ja ryhmätyöskentely
Seminaarit

Practical training and working life connections

Tutustumiskäynnit mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön yksiköihin
Vierailevat luennoitsijat

Exam dates and retake possibilities

Tentti opintojakson lopussa, uusintatentit exam-studiossa.

Student workload

Läsnäolotunnit, potilascase-simulaatiot, seminaarit 54h
Oppimistehtävät 27h
Tentti, valmistautuminen tenttiin ja kontaktitunneille 27h

Further information for students

Arvosana muodostuu pääpainoisesti tentistä sekä ryhmätehtävästä, jotka arvioidaan numeraalisesti. Muut arviointimenetelmät jatkuva palaute, itsearviointi ja vertaisarviointi.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Erinomainen (5): Opiskelija omaa erinomaiset tiedolliset valmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa soveltaa erinomaisesti potilas – ja perhekeskeisen työskentelyn periaatteita ja potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisessä. Opiskelija osaa selittää ja perustella monipuolisesti tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat elämänmuutokset. Opiskelija osoittaa tiedon syvällistä pohdintaa, vertailua ja arviointia eri näkökulmista näyttöön perustuen.
Kiitettävä (4): Opiskelija omaa kiitettävät tiedolliset valmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa soveltaa kiitettävästi potilas – ja perhekeskeisen työskentelyn periaatteita potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisessä. Opiskelija osaa selittää ja perustella tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat elämänmuutokset. Opiskelija analysoi, vertailee ja yhdistelee tietoa eri näkökulmista hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.
Hyvä (3): Opiskelija omaa hyvät tiedolliset valmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa soveltaa hyvin potilas – ja perhekeskeisen työskentelyn periaatteita
potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisessä. Opiskelija osaa selittää tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat elämänmuutokset. Opiskelija soveltaa tietoa ja tuo esille useita olennaisia asioita perustellusti, pohtii ja käyttää havainnollistavia esimerkkejä lähdemateriaaliin perustuen.
Tyydyttävä (2): Opiskelija omaa tiedolliset perusvalmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa tyydyttävästi perustella potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisen osana potilaan ja perheen hyvinvointia. Opiskelija osaa nimetä tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Oppimistehtävissä opiskelija ymmärtää käsiteltävän asian kannalta olennaisia asioita. Opiskelija osoittaa omaa ajattelua, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteelliset.
Välttävä (1): Opiskelija omaa jonkin verran tiedollisia perusvalmiuksia tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa tyydyttävästi perustella potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisen osana potilaan ja perheen hyvinvointia. Opiskelija pystyy luettelemaan mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologiaan, uhkatekijöihin sekä sairauden mukanaan tuomiin muutoksiin. Oppimistehtävissä opiskelija tuo esiin käsiteltävän asian kannalta joitakin olennaisia asioita luettelomaisesti tai lähteitä toistaen. Tehtävistä puuttuu selkeä näkökulma ja asioiden esitystapa on pinnallinen. Opiskelijan oma reflektio puuttuu, joten yhteydet valittujen teemojen välillä ei tule esiin.

Prerequisites

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät sekä ohjaamisen ja terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisevän hoitotyön tavoitteet ja menetelmiä ja tietää näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.