Siirry suoraan sisältöön

Potilaan kliininen tutkiminen ja hoidon tarpeen arviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SHZDW500-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 21.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Opettaja

  • Taina Sten
  • Jaana Perttunen
  • Janne Alenius
  • Anne Kovanen
  • Sinikka Holma

Ryhmät

  • ZJA22SSSSOP
    Avoin AMK, sote, Sairaanhoitajan syventävät opinnot, perioperatiivinen hoitotyö
  • ZJA22SSSSOM
    Avoin AMK, sote, Sairaanhoitajan syventävät opinnot, Mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyö
  • SAR20KM
    Sairaanhoitaja

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee potilaan kliinisen tutkimisen ja hoidon tarpeen arvioinnin menetelmiä ja pystyy erottamaan elintoimintojen patologisia muutoksia normaaleista.
Opiskelija kykenee kliiniseen arviointiin ja päätöksentekoon oman vastuualueensa rajoissa konsultoiden tarvittaessa lääkäriä ja muita asiantuntijoita.
Opiskelija osaa kohdata asiakkaan aktiivisena toimijana ja käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjausmenetelmiä.

Sisältö

Anamneesi, sydän- ja verenkiertoelimistön, keuhkojen, ylähengitysteiden, korvien, silmien sekä vatsan alueen tutkiminen. Neurologisen, psykiatrisen sekä tuki- ja liikuntaelimistön tutkimisen perusteet. Infektiosairauksien tunnistaminen ja hoitoon ohjaus, pienten traumojen hoito, sekä pitkäaikaissairauksien seuranta ja hoidon ohjaus.
Hoidon kiireellisyyden arvio sekä hoitoon ja palveluihin ohjaus. Hoidon tarpeen arviointi eri viestintäkanavia käyttäen.
Lääkehoidon ohjaus sekä konsultointi.
Kätilöopiskelijoilla rokottaminen sisältyy tähän opintojaksoon.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Potilaan tutkiminen. 2015. (Toim.) Saha, H., Salonen, T. & Sane, T. Helsinki: Duodecim.
sivut: 17-60, 85-172, 190-202, 231-269

Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. & Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
sivut: 10-18, 63-142, 194-204, 249-254

Muut oppimisympäristössä oleva materiaali

Rokotusosaamisen verkkokurssi

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: teorialuennot ja luokassa tapahtuva harjoittelu
Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan oppimisympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 54h (2op)
Itsenäinen opiskelu 81h (3op)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hyväksytty:
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa, tunnistaa hoitotyön vastuun ja roolin ja hyödyn moniammatillisessa ja -asiantuntijaisessa työryhmässä ja sosiaali- ja terveyspalveluissa. Nostaa esille ja pohtii vastaanottotoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää kehittämisajatuksia. Pohtii kriittisesti ja analyyttisesti valintojaan oppimistehtävässä hyödyntäen monipuolisesti relevanttia ja näyttöön perustuvaa monialaista tietoa.
Osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin potilaan kertomien esitietojen ja riittävien selvitysten perusteella. Osaa potilaan perusteellisen fyysisen tutkimisen ja siihen liittyvän välineistön turvallisen käytön ennalta sovittujen kriteerien mukaisesti.
Tekee tarvittavat johtopäätökset ja suunnittelee jatkohoidon oman vastuualueensa rajoissa.
Hylätty; Hyväksytyn suorituksen kriteerit eivät täyty.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön sekä asiakaslähtöisen hoitotyön tavoitteet, perusteet ja menetelmät. Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Lisätiedot

Sairaanhoitajan koulutusohjelma:
Opintojaksolle voi osallistua kun alku- ja keskivaiheen opinnot (Sosiaali- ja terveysalan yhtiset perusopinnot, Asiakkuus muuttuvassa toimintaympäristössä, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet, Hoitotyön perusteet, Hoitotyön monitieteinen tietoperusta, Terveyttä ja toimintakykyä edistävä hoitotyö, Asiakaslähtöinen hoitotyö) ovat suoritettu lähes kokonaan. Yksi edellisiin liittyvä harjoittelu voi olla suorittamatta.