• Potilaan kliininen tutkiminen ja hoidon tarpeen arviointi (SHZDW500-3011),
         29.08.2022 – 21.12.2022,  5 op  (ZJA22SSSSOP, ...) — Lähiopetus, Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija hallitsee potilaan kliinisen tutkimisen ja hoidon tarpeen arvioinnin menetelmiä ja pystyy erottamaan elintoimintojen patologisia muutoksia normaaleista.
    Opiskelija kykenee kliiniseen arviointiin ja päätöksentekoon oman vastuualueensa rajoissa konsultoiden tarvittaessa lääkäriä ja muita asiantuntijoita.
    Opiskelija osaa kohdata asiakkaan aktiivisena toimijana ja käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjausmenetelmiä.
    Edeltävä osaaminen
    Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön sekä asiakaslähtöisen hoitotyön tavoitteet, perusteet ja menetelmät. Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.
    Sisältö
    Anamneesi, sydän- ja verenkiertoelimistön, keuhkojen, ylähengitysteiden, korvien, silmien sekä vatsan alueen tutkiminen. Neurologisen, psykiatrisen sekä tuki- ja liikuntaelimistön tutkimisen perusteet. Infektiosairauksien tunnistaminen ja hoitoon ohjaus, pienten traumojen hoito, sekä pitkäaikaissairauksien seuranta ja hoidon ohjaus.
    Hoidon kiireellisyyden arvio sekä hoitoon ja palveluihin ohjaus. Hoidon tarpeen arviointi eri viestintäkanavia käyttäen.
    Lääkehoidon ohjaus sekä konsultointi.
    Kätilöopiskelijoilla rokottaminen sisältyy tähän opintojaksoon.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Hyväksytty:
    Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa, tunnistaa hoitotyön vastuun ja roolin ja hyödyn moniammatillisessa ja -asiantuntijaisessa työryhmässä ja sosiaali- ja terveyspalveluissa. Nostaa esille ja pohtii vastaanottotoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää kehittämisajatuksia. Pohtii kriittisesti ja analyyttisesti valintojaan oppimistehtävässä hyödyntäen monipuolisesti relevanttia ja näyttöön perustuvaa monialaista tietoa.
    Osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin potilaan kertomien esitietojen ja riittävien selvitysten perusteella. Osaa potilaan perusteellisen fyysisen tutkimisen ja siihen liittyvän välineistön turvallisen käytön ennalta sovittujen kriteerien mukaisesti.
    Tekee tarvittavat johtopäätökset ja suunnittelee jatkohoidon oman vastuualueensa rajoissa.
    Hylätty; Hyväksytyn suorituksen kriteerit eivät täyty.
    Lisätietoja opiskelijalle
    Sairaanhoitajan koulutusohjelma:
    Opintojaksolle voi osallistua kun alku- ja keskivaiheen opinnot (Sosiaali- ja terveysalan yhtiset perusopinnot, Asiakkuus muuttuvassa toimintaympäristössä, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet, Hoitotyön perusteet, Hoitotyön monitieteinen tietoperusta, Terveyttä ja toimintakykyä edistävä hoitotyö, Asiakaslähtöinen hoitotyö) ovat suoritettu lähes kokonaan. Yksi edellisiin liittyvä harjoittelu voi olla suorittamatta.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetus: teorialuennot ja luokassa tapahtuva harjoittelu
    Itsenäinen opiskelu

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Potilaan tutkiminen. 2015. (Toim.) Saha, H., Salonen, T. & Sane, T. Helsinki: Duodecim.
    sivut: 17-60, 85-172, 190-202, 231-269

    Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. & Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
    sivut: 10-18, 63-142, 194-204, 249-254

    Muut oppimisympäristössä oleva materiaali

    Rokotusosaamisen verkkokurssi

    Opettaja

    Taina Sten, Jaana Perttunen, Janne Alenius, Anne Kovanen, Sinikka Holma

    Toimipiste

    Lutakon kampus

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ilmoitetaan oppimisympäristössä

    Ajoitus

    29.08.2022 - 21.12.2022

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Lähiopetus 54h (2op)
    Itsenäinen opiskelu 81h (3op)

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2022 - 25.08.2022

    Ryhmä
    • ZJA22SSSSOP
    • ZJA22SSSSOM
    • SAR20KM
    Paikkoja

    0 - 30

    Toteutustapa

    Lähiopetus, Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö