Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1511-9S0S1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Timo Hintikka

Ryhmät

  • SOS18S1
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija tiedostaa ja osaa perustella sekä arvioida omia ammatillisia, eettisiä ja pedagogisia periaatteitaan varhaiskasvatustyössä. Opiskelija kykenee tavoitteellisesti suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista lapsilähtöisyyden periaatteiden mukaista ja lasten osallisuutta tukevaa toimintaa. Hän tietää varhaiskasvatuksen keskeiset sisällöt ja osaa soveltaa työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä.

Sisältö

• Varhaiskasvatuksen tavoitteet, sisällöt ja oppimisen alueet
• Varhaiskasvatuksen menetelmät, havainnointi ja arviointi
• Lapsilähtöisyys ja lapsen osallisuus
• Pedagogisen toiminnan suunnittelu
• Oman ammatillisuuden kehittymisen arviointi varhaiskasvatustyössä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hujala, E ja Turja, L (toim)2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Opetushallitus 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.2013 Karila, K & Lipponen L (toim.) Materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

• Päiväopiskelu: Kontaktiopetus ja tiimityöskentely, virtuaaliopinnot, itsenäiset oppimistehtävät, kirjallinen koe.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Päiväopiskelu: Luennot ja tiimityöskentely 28 h, case–työskentely 5 h, virtuaaliopiskelu 40 h, oppimistehtävät 36 h, tentti 26 h. Yhteensä 135 tuntia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa ja kykenee erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan kriittisesti pedagogisia periaatteitaan. Hän osaa perustellusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää ja soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.

Kiitettävä (4) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija osaa esittää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.

Hyvä (3) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää pääosin varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa käyttää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Tyydyttävä (2) Opiskelija kykenee tunnistamaan ja kuvaamaan pedagogisia periaatteitaan. Hän tietää pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen lähtökohtia varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen sisältöjä sekä tietää työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähteitä

Välttävä (1) Opiskelija kuvaa pedagogisia periaatteitaan. Hän tietää pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen lähtökohtia varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa niukasti periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen sisältöjä sekä tietää joitain työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähteitä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää pääosin varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa käyttää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Kiitettävä (4) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija osaa esittää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa ja kykenee erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan kriittisesti pedagogisia periaatteitaan. Hän osaa perustellusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää ja soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tietää varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat. Hän tuntee alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen pääpiirteet. Opiskelijalla on kykyä kehittää ja pohtia omaa kasvatustyötään.