• Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen (STTS2016-3005),
         15.05.2023 – 13.12.2023,  5 op  (STT20S1, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä yhteyttä. Tarkastelet elämäntapojen tukemista ammattillisesta roolistasi ja opit keinoja elämäntapojen toiminnalliseen tukemiseen. Sovellat oppimaasi aidoissa ohjaustilanteissa.

    Opintojakson osaamiset
    Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
    Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen

    Opintojakson osaamistavoite
    Opintojakson käytyäsi tiedät, miten terveys, toiminta ja elämäntavat liittyvät toisiinsa. Ymmärrät, miten elämäntapoja voidaan tukea toiminnallisesti oman alasi tietoperustaa ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Sovellat tietoa ja ymmärrystäsi aidoissa ohjaustilanteissa, joissa selvität ohjattavien tarpeita ja tuet heitä terveyttä edistävien elämäntapojen noudattamisessa.
    Edeltävä osaaminen
    Opintojaksolle tullessa sinulla tulee olla perusosaaminen toimintaterapian teoreettisista lähtökohdista sekä terapiaprosessista. Toiminnan ja osallistumisen mahdollistaminen toimintaterapian keinoin tulee olla hallussa. Sinulla tulee olla sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaamista asiakkaan hvyinvoinnin ja toimijuuden edistämiseksi. Sinun tulee tietää ryhmänohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita sekä perusteet toiminnallisuudesta ja luovan toiminnan käyttämisestä tavoitteellisessa ryhmätoiminnassa.
    Sisältö
    Opintojaksolla perehdyt terveyden, toiminnan ja elämäntapojen väliseen suhteeseen. Tarkastelet elämäntapojen tukemisen merkitystä osana sosiaali- ja terveysalan ammatillista toimintaa oman ammattisi näkökulmasta ja ajankohtaista, näyttöön perustuvaa tutkimusta hyödyntäen. Perehdyt elämäntapoja tukeviin, näyttöön perustuviin ohjelmiin kuten Lifestyle Redesign-ohjelmaan. Syvennät osaamistasi asiakkaan motivoinnissa muutosvaihemallia ja motivoivaa keskustelua hyödyntäen. Perehdyt toiminnan käyttämiseen muutoksen välineenä ja teknologisiin sovelluksiin muutosten tukemisessa. Suunnittelet ja toteutat käytännössä elämäntapoja selvittäviä ja tukevia ohjaustilanteita, joissa hyödynnät toiminnallisia menetelmiä.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
    Hyväksytty: Osoitat ymmärtäväsi terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä suhdetta. Tarkastelet perustellusti elämäntapojen tukemisen merkitystä sosiaali- ja terveysalalla ja oman ammattisi käytäntöihin liittyen. Suunnittelet ja toteutat käytännössä teoreettisesti perusteltua elämäntapoja tukevaa toiminnallista ohjausta. Osoitat pystyväsi arvioimaan omaa ammatillista toimintaasi teoriaa hyödyntäen.
    Hylätty: Et kykene osoittamaan ymmärtäväsi terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä suhdetta. Elämäntapojen tukemisen merkityksen tarkastelu osana sosiaali- ja terveysalan toimintaa ja ammattiasi ei ole perusteltua. Oman ammatillisen toiminnan arviointi on teoreettisesti puutteellista.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso perustuu verkkopedagogisiin menetelmiin, itsenäiseen opiskeluun, ryhmätyöskentelyyn, ajakohtaisten tutkimusten hyödyntämiseen sekä käytännössä harjoitteluun.

    Opintojaksolla koostuu webinaareista, intervention suunnittelusta, ryhmätyöskentelystä kokousharjoittelussa ja lukupiireissä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Arajärvi, P. & Thesleff, P. 2020. Suorituskyvyn psykologia. Tieto- ja taitokirja korkeaa suorituskykyä ja hyvinvointia rakentaville. VK-kustannus.

    Clark, F.A., Blanchard, J., Sleight, A. ym. 2015. Lifestyle Redesign. The Intervention Tested in the USC Well Elderly Studies. 2nd Edition. AOTA Press. tai Mendel, D.R. 1999. Lifestyle redesign: implementing the well elderly prrogram. AOTA cop. tai Craig. C. & Mountain, G. 2007. Lifestyle matters: an occupational approach to healthy aging. Speechmark.

    Erlandsson, L-K. & Persson, D. 2020. The ValMO Model: occupational therapy for a healthy life by doing. Studentlitteratur.

    Scaffa, M.E. & Reitz, S.M. 2014 Occupatinal therapy in community-based practice settings. Second edition. F.A. Davis. E-kirja. tai Scaffa, M.E. & Reitz, S.M. 2020. Occupational therapy in community and population health practice. Third edition. F.A. Davis.

    Ajankohtaiset aihealueen tutkimusartikkelit.

    Opettaja

    Emmi Ritvos, Maaret Rutanen, Liisa Mattila

    Työelämäyhteydet

    Opintojakson ohjaukseen liittyvä oppimistehtävä on mahdollista toteuttaa työelämäkonteksissa.

    Ajoitus

    15.05.2023 - 13.12.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    5 opintopistettä, 135 h.
    Itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely ja webinaarit 3 op
    Elämäntapojen ohjaus käytännössä 2 op

    Ilmoittautumisaika

    01.04.2023 - 30.04.2023

    Ryhmä
    • STT20S1
    • STT22S1
    • STT22SM
    • STT20SML
    • STT20SM
    Paikkoja

    0 - 35

    Arviointimenetelmät

    Opintojakson arviointi perustuu itsearviointiin, vertaisarviointiin ja opettajan antamaan palautteeseen.

    Tutkinto-ohjelma

    Toimintaterapeutti (AMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö