Skip to main content

Leikki ja liikunta lapsen kehityksen ja oppimisen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BB86-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

04.01.2021 - 12.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

School of Health and Social Studies

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy

Opettaja

  • Timo Hintikka
  • Pirjo Hynynen
  • Maija Jylhä

Vastuuopettaja

Maija Jylhä

Objectives

Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.

Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen

Content

Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.

Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin. Loppuseminaarissa esittelet havainnointikokemuksesi muulle ryhmälle.

Luennot, käytännön harjoitukset, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi ja seminaari. Osallistumista kontaktitunneille edellytetään.

Student workload

Kontaktitunnit ja seminaari 1,5op
Kontaktitunneille valmistautuminen 0,5h
Leikin havainnointi ja raportointi 3op

Further information for students

EduFutura 15

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.

2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.

Evaluation criteria, good (3-4)

3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.

4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Evaluation criteria, excellent (5)

5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Prerequisites

-