Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutuspalveluiden kehittäminen (2 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BC71-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 31.03.2021

Ajoitus

24.05.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Monialainen kuntoutus (YAMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Sanna Sihvonen

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija osaa perustellen kuvata ja analysoida kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana. Opiskelija soveltaa ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä sekä osaa kuvata toimintakykyä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä. Opiskelija kehittää kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistäviä palveluita hyödyntämällä palvelumuotoilun menetelmiä.

Sisältö

Opintojaksolla keskeistä on kuntoutuksen teoreettisten lähtökohtien soveltaminen työelämän kehittämiseen. Kuntoutujan toimijuutta ja toimintakykyä sekä kuntoutuksen moniammatillisuutta ja asiakaslähtöisyyttä käsitellään kehittämisorientaatiosta lähtien eli tarkastelun kohteena on kuntoutuksen teorioiden ja menetelmien soveltaminen kuntoutuspalveluiden kehittämisessä. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoilun perusteisiin osana kuntoutuspalvelujen kehittämistä.

Aika ja paikka

Verkko -opiskelu

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum
Häyhtiö T. 2017. Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla. Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisu 4.
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa: Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen. 2. painos. Espoo.
Kokemusasiantuntijat tulivat sairaaloihin. Potilaan lääkärilehti 3.5.2018
Palvelumuotoilun työkalupakki: http://sdt.fi/palvelumuotoilu.html

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu. Itsenäinen tutkimusartikkelien haku ja niihin perehtyminen sekä oppimistehtävien tekeminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallisuuteen ja videoaineistoon perehtyminen 20h
Oppimistehtävät 34h

Lisätietoja opiskelijoille

20 paikkaa EduFutura opiskelijoille

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvata pääpiirteittäin kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana.Opiskelija kuvaa suppeasti ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä sekä osin tuottaa kuvausta toimintakyvystä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä. Opiskelija tietää mahdollisuuksia kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistävien palveluiden kehittämiseen ja nimeää jonkin palvelumuotoilun menetelmän.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kuvata kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana. Opiskelija hyödyntää ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä sekä kuvaa kattavasti toimintakykyä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä. Opiskelija osoittaa hallitsevansa kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistävien palveluiden kehittämistä hyödyntäen joitakin palvelumuotoilun menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laajasti perustellen kuvata ja analysoida kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana.Opiskelija soveltaa monipuolisesti ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä ja
kuvaa selkeästi ja kattavasti toimintakykyä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä.
Opiskelija kehittää kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistäviä palveluita hyödyntämällä monipuolisesti palvelumuotoilun menetelmiä.