Skip to main content

Human-Centered Design in Social and Health Care (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZXX2012-3016

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

18.04.2023 - 18.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

School of Health and Social Studies

Toimipiste

Lutakko Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy

Opettaja

  • Suvi Salminen

Vastuuopettaja

Suvi Salminen

Ryhmät

  • ZJA21SSHKKD
    Avoin amk, KKD, Hyvinvointivalmennuksen KKD
  • 11.05.2023 10:00 - 16:30, Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla SZXX2012-3016
  • 12.06.2023 10:00 - 16:30, Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla SZXX2012-3016
  • 13.06.2023 09:00 - 12:15, Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla SZXX2012-3016

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson jälkeen sinulla on ymmärrys siitä mitä palvelumuotoilu on ja miten sitä voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Opintojakso lisää ymmärrystä miksi asiakkaan aito ymmärtäminen on tärkeää ja kuinka asiakkaita osallistetaan kehittämistyöhön. Opintojakson jälkeen sinulla on valmiudet hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja työssäsi.

Opintojakson osaamiset
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Eettinen osaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen ymmärrät ihmislähtöisen suunnittelun ja asiakkaan syvällisen ymmärtämisen periaatteet sekä asiakaskokemuksen ja arvon tuottamisen merkityksen olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä.
Opit tunnistamaan uusia kehittämiskohteita sosiaali- ja terveysalan palveluissa ja rakentamaan ratkaisuja palvelumuotoilun keinoin.
Osaat hyödyntää muutamia palvelumuotoilun keskeisiä työkaluja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä.

Content

Opintojaksolla opit palvelumuotoilun ideologian sen mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämisessä oman/tiimisi kehittämistyön kautta. Opinojaksolla pääset työskentelemään monialaisen tiimin kanssa ja ratkaisemaan todellisia työelämän kehittämishaasteita. Opit hyödyntämään erilaisia palvelumuotoilun työkaluja/menetelmiä haasteen kirkastamisessa, asiakkaan ymmärtämisessä, asiakasprofiilien rakentamisessa, ongelman ratkaisussa sen konseptoinnissa ja testauksessa sekä prototypoinnissa.

Learning materials and recommended literature

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Sarvas, R., Nevanlinna, H. & Pesonen J. 2017. Lean Service Creation.
Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O´Reillys Media.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Docendo.
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.

Teaching methods

Opetusmenetelmät
- Itsenäinen opiskelu
- Monialaiset työpajat
- Asiantuntijaluennot

Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy itsenäistä työskentelyä, työpajoja, ryhmätyöskentelyä ja asiantuntijaluentoja. Opiskelussa ja opetuksessa tehdään yhteistyötä alueen työelämätoimijoiden kanssa. Keskeisin osa oppimista on Sinun oma toiminta ja sen itsearviointi. Tapaamisiin (kuten luennot, ryhmätöskentely) tulet aina valmistautuneena. Opintojakso tukee sellaista oppimiskulttuuria, missä opit toimimaan asiantuntijana ja ratkomaan työelämän todellisia kehittämishaasteita.

Student workload

1. Itsenäinen työskentely (20 %)
2. Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn ja työpajoihin (70 %)
3. Toiminnan kuvaukset, tulosten ja tuotosten esittelyt sekä arvioinnit omasta ja ryhmän toiminnasta (10 %)

Luentoja ja työpajatyöskentelyä 28h, itsenäistä työskentelyä 27h ja ryhmätyöskentelyä 81h

Further information for students

Avoimen amk:n erillisryhmä (hyvinvointivalmennuksen kkd)

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

HYVÄKSYTTY: Omaksut muotoiluajattelun ideologian. Ymmärrät ja osaat käyttää joitain palvelumuotoilun menetelmiä olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Osaat nimetä ja pohtia tekijöitä, joita tulee huomioida ihmislähtöisessä suunnittelussa ja asiakkaan syvällisessä ymmärtämisessä. Käsität mitkä asiat lisäävät asiakaskokemusta ja tuottavat arvoa asiakkaalle.