• Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla (SZXX2012-3019),
         01.08.2022 – 31.07.2023,  5 op  (STT22KMTE) — Lähiopetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Opintojakson jälkeen sinulla on ymmärrys siitä mitä palvelumuotoilu on ja miten sitä voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Opintojakso lisää ymmärrystä miksi asiakkaan aito ymmärtäminen on tärkeää ja kuinka asiakkaita osallistetaan kehittämistyöhön. Opintojakson jälkeen sinulla on valmiudet hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja työssäsi.

    Opintojakson osaamiset
    Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
    Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
    Eettinen osaaminen

    Opintojakson osaamistavoite:
    Opintojakson jälkeen ymmärrät ihmislähtöisen suunnittelun ja asiakkaan syvällisen ymmärtämisen periaatteet sekä asiakaskokemuksen ja arvon tuottamisen merkityksen olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä.
    Opit tunnistamaan uusia kehittämiskohteita sosiaali- ja terveysalan palveluissa ja rakentamaan ratkaisuja palvelumuotoilun keinoin.
    Osaat hyödyntää muutamia palvelumuotoilun keskeisiä työkaluja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä.
    Sisältö
    Opintojaksolla opit palvelumuotoilun ideologian sen mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämisessä oman/tiimisi kehittämistyön kautta. Opinojaksolla pääset työskentelemään monialaisen tiimin kanssa ja ratkaisemaan todellisia työelämän kehittämishaasteita. Opit hyödyntämään erilaisia palvelumuotoilun työkaluja/menetelmiä haasteen kirkastamisessa, asiakkaan ymmärtämisessä, asiakasprofiilien rakentamisessa, ongelman ratkaisussa sen konseptoinnissa ja testauksessa sekä prototypoinnissa.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
    HYVÄKSYTTY: Omaksut muotoiluajattelun ideologian. Ymmärrät ja osaat käyttää joitain palvelumuotoilun menetelmiä olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Osaat nimetä ja pohtia tekijöitä, joita tulee huomioida ihmislähtöisessä suunnittelussa ja asiakkaan syvällisessä ymmärtämisessä. Käsität mitkä asiat lisäävät asiakaskokemusta ja tuottavat arvoa asiakkaalle.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opettaja

    Mari Kantanen

    Ajoitus

    01.08.2022 - 31.07.2023

    Ryhmä
    • STT22KMTE
    Tutkinto-ohjelma

    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK), Toimintaterapeutti (AMK), Sosionomi (AMK), Fysioterapeutti (AMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö