• Toiminnallisuus ryhmän ohjaamisessa (SZXX2015-3018),
         28.08.2023 – 19.12.2023,  5 op  (STT22S1, ...) — Lähiopetus, Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan ryhmäprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta sosiaali- ja terveysalan asiakasryhmien parissa.

    Osaamiset
    Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen (yhteinen)
    Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen (toim.ter)
    Ohjausosaaminen (kunt.ohjaus)
    Sosiaalialan asiakastyön osaaminen (sos)

    Opintojakson tavoitteet

    Opintojaksolla hankit sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaamista sekä osaamista hyvinvoinnin ja toimijuuden edistämiseksi.  Opit perusteet ryhmämuotoisen, tavoitteellisen asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen luomisesta. Tiedät keskeisiä ryhmän ohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita, joita ovat ryhmän kokoaminen, ryhmäprosessin ja yksittäisen ryhmäkerran suunnittelu ja toteutus sekä ryhmädynamiikan ja ryhmän kehitysvaiheiden huomioiminen ja hyödyntäminen ryhmän ohjaamisessa kuntoutus- ja sosiaalialalla. Opit perusteita ja menetelmiä toiminnallisuudesta ja luovan toiminnan käyttämisestä tavoitteellisessa ryhmätoiminnassa.

    Opintojakson käytyäsi osaat kehittää osaamistasi oman koulutusalasi ryhmän ohjaamisessa käytännön tilanteissa kuten harjoittelussa. Osaat hyödyntää luovia ja toiminnallisia menetelmiä tavoitteellisesti kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmän ohjaamisessa.
    Sisältö
    Opintojaksolla perehdytään kuntoutus- ja sosiaalialan tavoitteellisten asiakaskeskeisten ryhmien kokoamisen, suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin keskeisiin periaatteisiin ja käytänteisiin. Ryhmäharjoituksia kokeillaan käytännössä sekä perehdytään luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin asiakkaiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
    Hyväksytty

    Opiskelija tietää tavoitteellisen kuntoutus- ja sosiaalialan asiakkaille suunnatun ryhmätoiminnan suunnittelemisen ja toteuttamisen keskeiset periaatteet: ryhmän kokoaminen, ryhmäprosessin ja yksittäisen ryhmäkerran suunnittelu ja toteutus, ryhmädynamiikan ja ryhmäprosessin huomioiminen ja hyödyntäminen.

    Opiskelijalla on omakohtaisia kokemuksia luovan toiminnan toteuttamisesta. Hän tiedostaa luovan toiminnan mahdollisuuksia asiakkaan voimavarojen tukemisessa ja kuntoutumisessa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Webinaarit (verkko-opiskelu), itsenäinen opiskelu, ryhmätehtävät, kontaktitunnit kampuksella (2 päivää)

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Stålberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus.

    Huhtinen-Hilden, Laura & Lamppu, Minna (toim.). 2018. Odottamattomia aarteita. Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. SOSKU-esite_DIGI_2ndd.indd (theseus.fi)

    Hämäläinen, T. & Savolainen, K. 2016. Toiminta kuntoutumisessa -päämäärä ja väline. Teoksessa Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M., Ylinen, A. Kuntoutuminen. Duodecim. 2016.

    Cole, Mary. 2012 nide tai 2018 e-kirja. Group dynamics in occupational therapy: The theorethical bacis and practice application of group intervention.

    Levi, Daniel. 2011. Group dynamics for teams. Los Angeles, CA: Sage 2011.

    Opettaja

    Jaana Ritsilä, Tuomas Lallukka, Jenni Koivumäki, Anne Koivisto, Katri Kainulainen, Leena Kangastalo

    Kansainvälisyys

    Lukuvuosittain yksi toteutus englanninkielisenä: Activity Based Group Work, jossa mukana vaihto-opiskelijoita.

    Ajoitus

    28.08.2023 - 19.12.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Webinaareihin valmistautuminen ja webinaarit 52 h 2op
    Kontaktipäivät 16h + niihin valmistautuminen ja harjoitustehtävä 27h = 1op
    Ryhmätehtävä 52h = 2op

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2023 - 24.08.2023

    Ryhmä
    • STT22S1
    • STT22SM
    • SOS22SM
    • SKO22SM
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista jos olet suunnitellut ja ohjannut asiakasryhmälle erilaisia toiminnallisia tavoitteellisia kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmiä vähintään puolen vuoden ajan, ja saanut näihin amk tasoisen koulutuksen. Hyväksiluku voi olla mahdollista osittain, mikäli sinulla on kokemusta erilaisten tavoitteellisten toiminnallisten ryhmien ohjaamisesta vähintään puolen vuoden ajalta ja sinulla on ollut siihen sosiaali-, terveys, kasvatus- ohjaus- tai liikunta -alan ammatillinen koulutus. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle ennen opintojakson alkua. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.

    Paikkoja

    0 - 45

    Arviointimenetelmät

    Itsearviointi: oppimistavoitteiden asettaminen ja arvio niiden saavuttamisesta.

    Harjoitustehtävä perustuen seuraaviin materiaaleihin:
    Luentomateriaalit.
    Ståhlberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus. Osa 1. (löytyy e-kirjana)
    Levi, Daniel. 2011. Group dynamics for teams. Los Angeles, CA: Sage 2011. 238–245, 252–253. (Skannattu tiedosto Moodlessa)

    Vertaisarviointia toteutetaan jälkimmäisen kontaktipäivän yhteydessä.

    Ryhmätehtävä arvioidaan erillisten kriteerien mukaan asteikolla Hyväksytty- hylätty.

    Avoin amk: yksittäiset 5 paikkaa soten kurkistusopintoihin

    Tutkinto-ohjelma

    Toimintaterapeutti (AMK), Kuntoutuksen ohjaaja (AMK), Sosiaaliala (YAMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus, Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    4 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö