Nuorisokulttuuri ja nuorisotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZZZ1516-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 10
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma (AMK)
Opettaja
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää nuorisokulttuurien taustaa ja roolia identiteetin luojana. Opiskelija tiedostaa vertaisryhmien ja mediakulttuurin merkityksen nuoren identiteettityössä, vuorovaikutuksessa ja jokapäiväisessä arjessa. Opiskelija tietää nuorisotyön tehtävät, muodot ja menetelmät.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat nuorten omat elämäntavat ja eri kulttuurit, ala- ja vastakulttuurit, mediakulttuuri, digitaalinen ja sosiaalinen media, kännykkäkulttuuri. Nuorisotyön lähtökohdat, käytänteet ja menetelmät sekä nuorisotiedotuksen periaatteet.
Aika ja paikka
Moodle verkko-oppimisympäristö. Itsenäinen opiskelu huomioiden tehtävien palautuspäivämäärät.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali Moodlessa
Hoikkala, T & Sell, A (toim.) 2016. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Soveltuvin osin.
Verkko nuorten kokemana ja kertomana (2015). Toim.Heikki Lauha. Verke – Verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus.
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu ja vaihtoehtoiset oppimistehtävät. Opintojaksolla ei ole webinaareja, mutta se sisältää vuorovaikutteisia tehtäviä keskustelupalstalle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 t itsenäistä ohjattua verkko-opiskelua ja oppimistehtävät
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 5
Campus Online 20
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
erinomainen (5)Opiskelija tietää ja tunnistaa monipuolisesti nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin ja merkityksen nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän osoittaa perehtyneisyyttä nuorisotyön käytänteisiin ja menetelmiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
kiitettävä(4): Opiskelija tietää ja tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin ja merkityksen nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän tietää nuorisotyön käytänteitä ja menetelmiä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
hyvä (3): Opiskelija tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän tietää nuorisotyön käytänteitä ja menetelmiä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä asianmukaisesti lähteitä. Hän on osallistunut kontaktiopetukseen aktiivisesti. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
tyydyttävä (2): Opiskelija tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin roolin nuorten vuorovaikutuksessa. Opiskelija tietää nuorisotyön lähtökohtia ja menetelmiä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia. Opiskelija noudattaa osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Hylätty (0): Opiskelija ei saavuta tavoitteen mukaista osaamista. Kirjalliset tehtävät ovat tekemättä.
välttävä (1): Opiskelija tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja suppeasti. Hän ymmärtää mediakulttuurin roolin nuorten vuorovaikutuksessa. Opiskelija tietää nuorisotyön lähtökohtia. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia. Opiskelija noudattaa vain osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
hyvä (3): Opiskelija tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän tietää nuorisotyön käytänteitä ja menetelmiä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä asianmukaisesti lähteitä. Hän on osallistunut kontaktiopetukseen aktiivisesti. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
kiitettävä(4): Opiskelija tietää ja tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin ja merkityksen nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän tietää nuorisotyön käytänteitä ja menetelmiä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
erinomainen (5)Opiskelija tietää ja tunnistaa monipuolisesti nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin ja merkityksen nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän osoittaa perehtyneisyyttä nuorisotyön käytänteisiin ja menetelmiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tietää nuoruuteen liittyviä psykologisia, sosiologisia ja kasvatustieteellisiä peruskäsitteitä ja näkökulmia.