Siirry suoraan sisältöön

Nuorisokulttuuri ja nuorisotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZZZ1516-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 10

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutusohjelma (AMK)

Opettaja

  • Timo Hintikka

Vastuuopettaja

Timo Hintikka

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää nuorisokulttuurien taustaa ja roolia identiteetin luojana. Opiskelija tiedostaa vertaisryhmien ja mediakulttuurin merkityksen nuoren identiteettityössä, vuorovaikutuksessa ja jokapäiväisessä arjessa. Opiskelija tietää nuorisotyön tehtävät, muodot ja menetelmät.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat nuorten omat elämäntavat ja eri kulttuurit, ala- ja vastakulttuurit, mediakulttuuri, digitaalinen ja sosiaalinen media, kännykkäkulttuuri. Nuorisotyön lähtökohdat, käytänteet ja menetelmät sekä nuorisotiedotuksen periaatteet.

Aika ja paikka

Moodle verkko-oppimisympäristö. Itsenäinen opiskelu huomioiden tehtävien palautuspäivämäärät.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali Moodlessa

Hoikkala, T & Sell, A (toim.) 2016. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Soveltuvin osin.

Verkko nuorten kokemana ja kertomana (2015). Toim.Heikki Lauha. Verke – Verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus.

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu ja vaihtoehtoiset oppimistehtävät. Opintojaksolla ei ole webinaareja, mutta se sisältää vuorovaikutteisia tehtäviä keskustelupalstalle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 t itsenäistä ohjattua verkko-opiskelua ja oppimistehtävät

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 5
Campus Online 20

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

erinomainen (5)Opiskelija tietää ja tunnistaa monipuolisesti nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin ja merkityksen nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän osoittaa perehtyneisyyttä nuorisotyön käytänteisiin ja menetelmiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
kiitettävä(4): Opiskelija tietää ja tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin ja merkityksen nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän tietää nuorisotyön käytänteitä ja menetelmiä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
hyvä (3): Opiskelija tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän tietää nuorisotyön käytänteitä ja menetelmiä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä asianmukaisesti lähteitä. Hän on osallistunut kontaktiopetukseen aktiivisesti. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
tyydyttävä (2): Opiskelija tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin roolin nuorten vuorovaikutuksessa. Opiskelija tietää nuorisotyön lähtökohtia ja menetelmiä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia. Opiskelija noudattaa osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Hylätty (0): Opiskelija ei saavuta tavoitteen mukaista osaamista. Kirjalliset tehtävät ovat tekemättä.
välttävä (1): Opiskelija tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja suppeasti. Hän ymmärtää mediakulttuurin roolin nuorten vuorovaikutuksessa. Opiskelija tietää nuorisotyön lähtökohtia. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia. Opiskelija noudattaa vain osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

hyvä (3): Opiskelija tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän tietää nuorisotyön käytänteitä ja menetelmiä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä asianmukaisesti lähteitä. Hän on osallistunut kontaktiopetukseen aktiivisesti. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
kiitettävä(4): Opiskelija tietää ja tunnistaa nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin ja merkityksen nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän tietää nuorisotyön käytänteitä ja menetelmiä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

erinomainen (5)Opiskelija tietää ja tunnistaa monipuolisesti nuorten erilaisia elämäntapoja ja kulttuureja. Hän ymmärtää mediakulttuurin ja sosiaalisen median roolin ja merkityksen nuorten identiteettityössä ja vuorovaikutuksessa. Opiskelija ymmärtää nuorisotyön lähtökohdat ja hän osoittaa perehtyneisyyttä nuorisotyön käytänteisiin ja menetelmiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tietää nuoruuteen liittyviä psykologisia, sosiologisia ja kasvatustieteellisiä peruskäsitteitä ja näkökulmia.