Siirry suoraan sisältöön

Kehittyvä asiantuntijuus II (10 op)

Toteutuksen tunnus: SZZZ1602-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Jaana Ritsilä
  • Emmi Ritvos
  • Kristiina Juntunen

Vastuuopettaja

Kristiina Juntunen

Ryhmät

  • STT19SM
    Toimintaterapeutti
  • STT19SMS
    Toimintaterapeutti, Seinäjoki
  • STT19S1
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• huomioida toiminnassaan ja kehittämistyössään sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet, palvelu- ja tietojärjestelmät, asiakasprosessit ja menetelmät
• hankkia, tuottaa, soveltaa, arvioida ja jakaa oman alansa tutkimustietoa ja ammattitaitoa
• käyttää tutkittua tietoa ja ennakoida siihen perustuen alansa tulevia muutostekijöitä
• toimia asiantuntijaverkostoissa ja hyödyntää niissä saamaansa tietoa
• tuottaa, testata ja/tai kehittää palvelumalleja, -tuotteita ja/tai menetelmiä valitsemassaan sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä
• kehittää omaa toimintaansa, organisointi- ja päätöksentekotaitojaan sekä kuvata ja arvioida niitä analyyttisesti
• toimia vastuullisesti, taloudellisesti ja riskit huomioiden

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalan tai sivistystoimen toimintaympäristössä toteutettava kehittämistyö, projekti tai harjoittelu opiskelijan kehitettävän osaamisalueen mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ojasalo, K., Moilanen, T., Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro. Toikko, T., Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistumiseen ja tiedontuotantoon. Tampere: Tampere University Press. Muu opiskelumateriaali valitaan opiskelijan kehitettävän osaamisalueen mukaan.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

• Päivä- ja monimuoto-opiskelu: Projektisuunnitelma tutkimustiedon tai -tulosten soveltamisesta tai palvelutuotteen kokeilusta ja testauksesta, projektiraportti tutkimustiedon soveltamisen, tuotekokeilun ja testauksen toteumisesta, tuloksista ja edelleen kehittämisestä,itsearviointi ammatillisesta osaamisesta, sen kehittymisestä, asiakaslähtöisestä, eettisestä ja moniasiantujamaisesta toiminnasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Päivä- ja monimuoto-opiskelu: Harjoittelua, projekti- ja/tai Lab-toimintaa. Yhteensä 270 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuhenkilöt:Fysioterapia: Pirjo Mäki-Natunen Kuntoutuksen ohjaus: Karapalo Teppo Sosiaaliala: Lundahl Raija Toimintaterapia: Juntunen Kristiina

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (S) Opiskelija
• kuvaa toimintansa ja kehittämistyönsä taustalla olevat sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet
• käyttää toiminnassaan ja kehittämistyössään alansa tietojärjestelmiä ja asiakastyön menetelmiä
• hankkii, tuottaa, soveltaa, arvioi ja jakaa alansa tutkimustietoa ja ammattitaitoa
• käyttää tutkittua tietoa ja ennakoi siihen perustuen alansa tulevia muutostekijöitä
• toimii asiantuntijaverkostoissa ja hyödyntää niissä saamaansa tietoa
• tuottaa, testaa tai kehittää palvelumalleja, -tuotteita tai menetelmiä valitsemassaan sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä
• kehittää omaa toimintaansa, organisointi- ja päätöksentekotaitojaan sekä kuvaa ja arvioi niitä analyyttisesti
• toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti, taloudellisesti ja riskit huomioiden

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on perusosaaminen ammattinsa tiedoista, taidoista ja keskeisistä käsitteistä, menetelmistä ja niiden soveltamisesta.