Circular Economy Management (5 op)
Toteutuksen tunnus: TLIK3500-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
School of Technology
Toimipiste
Main Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Logistics
Opettaja
- Ilkka Suur-Uski
Vastuuopettaja
Ilkka Suur-Uski
Ryhmät
-
LOGRAKVERKKOLogistiikan ja rakentamisen verkko-opetus
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Säästääksemme luonnonvaroja, tuotteen elinkaaren on jatkuttava. Kiertotalous talousmallina yhdistää liiketoiminnan osaksi kestävää kehitystä. Käytyäsi tämän kurssin, olet oppinut tunnistamaan materiaalien uusiokäyttöä ja ymmärrät sen tuoman taloudellisen hyödyn. Osaamisesi kehittyy kiertotalouden liiketoimintamalleissa ja niiden materiaalivirroissa sekä osaat hyödyntää sen mahdollisuuksia. Tietämyksesi kiertotalouteen liittyvistä ilmiöistä kasvaa. Opintojakson avulla saat selkeän kuvan kiertotaloudesta sekä sen reunaehdoista. Osaat myös soveltaa oppimaasi käytäntöön.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan: kiertotalousosaaminen sekä viestintä ja tiimityö (kyky kommunikoida tehokkaasti informaatiosta, ideoista, ongelmista ja ratkaisuista insinööriyhteisössä)
Osaamistavoite:
Ymmärrät sekä sisäistät kiertotalouden periaatteet ja tunnistat sen reunaehdot. Osaat suunnitella sekä johtaa kiertotalouden materiaalivirtoja yhdessä insinööriyhteisön sisäisten ja ulkoisten jäsenien kanssa. Opintojakson avulla tunnistat kiertotalouden bisnes mahdollisuuksia. Ymmärrät, miten johdetaan toimintaa kiertotalouden periaatteiden mukaisesti ja osaat soveltaa oppimaasi käytäntöön.
Content
1.Strategia (lineaarisesta->vastuulliseen->kiertotalous)~Imago, lisäarvo
2.Materiaalin tunnistaminen/hallinta
3.Toimitusketju
4.Businessmodel
5.Businessmodel ~ilmiöt
Learning materials and recommended literature
Borrion, A., Black, M. J. & Mwabonje, O. (2021). Life Cycle Assessment: A Metric for the Circular Economy. Royal Society of Chemistry.
Gallaud, D. & Laperche, B. (2016). Circular economy, industrial ecology and short supply chain. ISTE.
Robaina, M., Villar, J. & Pereira, E. T. (2020). The determinants for a circular economy in Europe. Environmental science and pollution research international, 27(11), 12566-12578. https://doi.org/10.1007/s11356-020-07847-9
Teaching methods
Tämän kurssin opetus tapahtuu verkkototeutuksena Moodle-ympäristössä.
Toteutus sisältää verkkoluentoja, harjoitustöitä, sekä itsenäisiä oppimistehtäviä.
Osa tehtävistä toteutetaan pienryhmissä.
Palautetta saat luennoilla sekä Moodle oppimisympäristön tehtävien palautuksien kautta.
Practical training and working life connections
Vierailevia luennoitsijoita käytetään apuna työelämään yhdistämisessä.
Exam dates and retake possibilities
Kurssin suoritukseen ei kuulu tentti vaan oppimispäiväkirja.
International connections
Kurssin materiaali nojaa kansainväliseen kirjallisuuteen.
Student workload
Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä eli viiden opintopisteen opintojakson kuormitus on noin 135 h.
Kuormitus jakautuu verkko luentoihin, ilmiöön tutustumiseen, kirjallisten töiden tekemiseen sekä opiskeltujen asioiden syventämiseen ja omaksumiseen tehtävään omaehtoiseen työhön.
Virtuaaliluentoja n. 5-10 h.
Varaudu 120-130 h omatoimiseen opiskeluun.
Further information for students
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Ymmärrät sekä sisäistät kiertotalouden periaatteet ja tunnistat sen reunaehdot. Osaat suunnitella kiertotalouden materiaalivirtoja yhdessä insinööriyhteisön sisäisten ja ulkoisten jäsenien kanssa. Opintojakson avulla tunnistat kiertotalouden bisnes mahdollisuuksia. Ymmärrät, miten johdetaan toimintaa kiertotalouden periaatteiden mukaisesti ja osaat soveltaa oppimaasi käytäntöön.
Prerequisites
Kykyä toimia ryhmässä. Soveltamisosaamista.