Peliohjelmointi (3 op)
Toteutuksen tunnus: TTOS0700-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.11.2020 - 30.11.2020
Ajoitus
11.01.2021 - 30.04.2021
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 32
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
Opettaja
- Paavo Nelimarkka
Ryhmät
-
TTV19S3Tieto- ja viestintätekniikka
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää valmiiden pelimoottorien hyödyt ja rajoitteet pelinkehityksessä. Opiskelija toteuttaa erilaisia pelejä käyttäen eri moottoreita ja ohjelmointimetodeja. Opiskelija hyödyntää ilmaisia resursseja. Opiskelija tuottaa toimivia peliprototyyppejä sekä dokumentoi oppimisensa.
Sisältö
- Construct, Phaser.js sekä Unity3D -pelimoottorien alkeet
- Peliohjelmointi käyttäen visuaalisia ohjelmointimetodeja
- Peliohjelmointi Javascript- sekä C#-kielillä
- Peligrafiikan tuottaminen
- Ilmaisten kirjastojen ja resurssien hyödyntäminen pelinkehityksessä
- pelisuunnittelu
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkko-opiskelumateriaali, muu mahdollinen opintojaksolla sovittava materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, käytännön harjoitukset ja harjoitustyö. Etäopiskelua. Harjoituksia ja harjoitustyötä voi osittain tehdä virtuaaliopintoina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viikkoharjoitukset 31 h, harjoitustyö 50 h. Yhteensä 81 h.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opettajan tekemä arviointi.
Erinomainen 5: Opiskelija osoittaa hallitsevansa eri alustoilla toimivien pelien toteuttamisen perusteellisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa interaktiivisia pelejä, jotka hyödyntävät useita eri medioita erittäin taidokkaasti. Vaaditut dokumentaatiot ovat korkeatasoisia ja harjoitustyöstä on pidetty kattava esitys.
Kiitettävä 4: Opiskelija hallitsee pelien toteuttamisen kattavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa interaktiivisia ja näyttäviä pelejä eri ympäristöihin. Vaaditut dokumentaatiot on erinomaisesti toteutettu jossa harjoitustöitä sekä oppimisprosessia on kuvailtu sujuvasti.
Hyvä 3: Opiskelija hallitsee pelien toteuttamisen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa toimivia pelejä. Vaaditut dokumentaatiot on toteutettu hyvin.
Tyydyttävä 2: Opiskelija ymmärtää pelien toteuttamisen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa pelejä, joiden interaktiivisuus on suppeaa. Vaaditut dokumentaatiot ovat suppeita.
Hyväksytty/välttävä 1: Opiskelija tietää pelinkehityksen perusteet, mutta oma suunnittelu ja toteuttaminen on heikkoa. Vaaditusta dokumentaatiosta käy huonosti ilmi mitä on opittu.
Hylätty 0: Ei hallitse aihealuetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3: Opiskelija hallitsee pelien toteuttamisen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa toimivia pelejä. Vaaditut dokumentaatiot on toteutettu hyvin.
Kiitettävä 4: Opiskelija hallitsee pelien toteuttamisen kattavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa interaktiivisia ja näyttäviä pelejä eri ympäristöihin. Vaaditut dokumentaatiot on erinomaisesti toteutettu jossa harjoitustöitä sekä oppimisprosessia on kuvailtu sujuvasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Opiskelija osoittaa hallitsevansa eri alustoilla toimivien pelien toteuttamisen perusteellisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa interaktiivisia pelejä, jotka hyödyntävät useita eri medioita erittäin taidokkaasti. Vaaditut dokumentaatiot ovat korkeatasoisia ja harjoitustyöstä on pidetty kattava esitys.
Esitietovaatimukset
Tietotekniikan peruskäyttötaidot, olio-ohjelmoinnin perusosaaminen, web-ohjelmoinnin perustaidot