Siirry suoraan sisältöön

Peliohjelmointi (3 op)

Toteutuksen tunnus: TTOS0700-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

11.01.2021 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 32

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)

Opettaja

  • Paavo Nelimarkka

Ryhmät

  • TTV19S3
    Tieto- ja viestintätekniikka

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää valmiiden pelimoottorien hyödyt ja rajoitteet pelinkehityksessä. Opiskelija toteuttaa erilaisia pelejä käyttäen eri moottoreita ja ohjelmointimetodeja. Opiskelija hyödyntää ilmaisia resursseja. Opiskelija tuottaa toimivia peliprototyyppejä sekä dokumentoi oppimisensa.

Sisältö

- Construct, Phaser.js sekä Unity3D -pelimoottorien alkeet
- Peliohjelmointi käyttäen visuaalisia ohjelmointimetodeja
- Peliohjelmointi Javascript- sekä C#-kielillä
- Peligrafiikan tuottaminen
- Ilmaisten kirjastojen ja resurssien hyödyntäminen pelinkehityksessä
- pelisuunnittelu

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkko-opiskelumateriaali, muu mahdollinen opintojaksolla sovittava materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, käytännön harjoitukset ja harjoitustyö. Etäopiskelua. Harjoituksia ja harjoitustyötä voi osittain tehdä virtuaaliopintoina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viikkoharjoitukset 31 h, harjoitustyö 50 h. Yhteensä 81 h.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opettajan tekemä arviointi.

Erinomainen 5: Opiskelija osoittaa hallitsevansa eri alustoilla toimivien pelien toteuttamisen perusteellisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa interaktiivisia pelejä, jotka hyödyntävät useita eri medioita erittäin taidokkaasti. Vaaditut dokumentaatiot ovat korkeatasoisia ja harjoitustyöstä on pidetty kattava esitys.

Kiitettävä 4: Opiskelija hallitsee pelien toteuttamisen kattavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa interaktiivisia ja näyttäviä pelejä eri ympäristöihin. Vaaditut dokumentaatiot on erinomaisesti toteutettu jossa harjoitustöitä sekä oppimisprosessia on kuvailtu sujuvasti.

Hyvä 3: Opiskelija hallitsee pelien toteuttamisen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa toimivia pelejä. Vaaditut dokumentaatiot on toteutettu hyvin.

Tyydyttävä 2: Opiskelija ymmärtää pelien toteuttamisen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa pelejä, joiden interaktiivisuus on suppeaa. Vaaditut dokumentaatiot ovat suppeita.

Hyväksytty/välttävä 1: Opiskelija tietää pelinkehityksen perusteet, mutta oma suunnittelu ja toteuttaminen on heikkoa. Vaaditusta dokumentaatiosta käy huonosti ilmi mitä on opittu.

Hylätty 0: Ei hallitse aihealuetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3: Opiskelija hallitsee pelien toteuttamisen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa toimivia pelejä. Vaaditut dokumentaatiot on toteutettu hyvin.

Kiitettävä 4: Opiskelija hallitsee pelien toteuttamisen kattavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa interaktiivisia ja näyttäviä pelejä eri ympäristöihin. Vaaditut dokumentaatiot on erinomaisesti toteutettu jossa harjoitustöitä sekä oppimisprosessia on kuvailtu sujuvasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Opiskelija osoittaa hallitsevansa eri alustoilla toimivien pelien toteuttamisen perusteellisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa interaktiivisia pelejä, jotka hyödyntävät useita eri medioita erittäin taidokkaasti. Vaaditut dokumentaatiot ovat korkeatasoisia ja harjoitustyöstä on pidetty kattava esitys.

Esitietovaatimukset

Tietotekniikan peruskäyttötaidot, olio-ohjelmoinnin perusosaaminen, web-ohjelmoinnin perustaidot