Skip to main content

Leadership as coaching (5 op)

Toteutuksen tunnus: YHLYH500-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

27.09.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

School of Business

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Master’s Degree Programme in Business and Financial Management

Opettaja

  • Jaana Saarisilta

Ryhmät

  • ZJA21SH
    Avoin AMK, lita
  • YHO20SA
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YHO20S1
    Organisaation ja talouden johtaminen

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoitus on oppia soveltavaa valmentavan johtajuuden työkaluja ja tietoperustaa.

Opintojakson osaamiset
Organisaation ja talouden johtaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee ja ymmärtää valmentavan johtajuuden ajattelu- ja toimintatavat osana tuloksellista johtamistyötä. Opiskelijaa osaa soveltaa toimintamalleja ja erilaisia työkaluja yksilön ja tiimien johtamistilanteissa sekä kehittää organisaation valmentavan johtamisen käytänteitä aikaansaavan ja innostavan työyhteisön rakentamiseksi.

Content

Valmentava johtajuus ja sen hyödyt, valmentava johtamisfilosofia, valmentajan rooli ja taidot, valmennustyökalut ja menetelmät.

Learning materials and recommended literature

Ristikangas, M-R. & Ristikangas, V. 2010. Valmentava johtajuus. Helsinki: WSOYpro Oy.
Aaltonen, T., Pajunen, H. & Tuominen, K. 2011. Syty ja Sytytä – Valmentavan johtamisen filosofia. Talentum: Helsinki.
Soback, D. 2021. Valmentava johtajuus. Opas voiman, viisauden ja myötätunnon herättämiseen. Basam Books. ISBN: 9789527337684
Carlsson, M. & Forssell, C. 2017. Esimies ja Coaching – Oivaltava coaching johtamisen työkaluna. Tietosanoma: Tallinna.
Uutela, U. 2019. Valmentava esimiestyö työhyvinvointia ja työssä oppimista tukemassa. Fenomenografinen tapaustutkimus esimiesten ja työntekijöiden käsityksistä. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 256, ISBN 978-952-337-144-6, ISSN 1796-6310.
Kansainväliset artikkelit esim. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, Human Resource Development International, Engineering Management Journal, Leadership & Organization Development Journal, Organization Development Journal.

Teaching methods

Verkkoluennot, webinaarit, artikkelitehtävä, harjoitustehtävät/casen toteutus, casen sparraus (virtuaalisesti), kehittämistehtävä sisältäen itsearvioinnin, sekä verkkokeskustelut.

Student workload

Kirjallisuuteen perehtyminen 40 h
Vuorovaikutteiset luennot ja ohjausklinikat 20 h
Ryhmäkeskustelut ja toisten sparraaminen 10 h
Itsenäiset tehtävät 65 h

Further information for students

Avoin AMK 3

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1
Erottelet ja luokittelet valmentavan johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Ymmärrät aihealueen teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Esittelet keskeisiä tuloksia ja kehittämisehdotuksia. Kehität organisaatiota työroolisi näkökulmasta. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit osaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Raportoit havainnollisesti, mutta raportti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.

Tyydyttävä 2
Sovellat valmentavan johtajuuden teoriaa, mikä on rajattu aiheen näkökulmasta. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, jolla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa osaamista esimerkkien avulla. Raportoit johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3
Analysoit valmentavan johtajuuden olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Johdat tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa sovellat uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehdon. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Raportoit johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti.

Kiitettävä 4
Jäsennät valmentavan johtajuuden keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Johdat ja/tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi. Raportoit loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5
Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa valmentavan johtajuuteen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoi aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Osoitat kehittämisen vastuuta oman ammattialan uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta sekä organisaation tavoitteellisesta oppimisesta. Johdat tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistaa toimintatapoja alasi muuttuvassa toimintaympäristössä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä.

Prerequisites

Opiskelijalla on AMK-tutkinto.