• Palvelujen markkinoinnin johtaminen (YHYYM220-3003),
         01.05.2023 – 31.07.2023,  5 op  (ZJA23KM, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä palvelujen markkinoinnin johtamisen merkityksestä liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa sekä kehittää sitä hyödyntäen tutkimusta ja erilaisia työkaluja.

    Opintojakson osaamiset
    Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
    Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
    Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

    Opintojakson tavoitteet
    Hallitset palvelujen markkinoinnin teorian ja käsitteet sekä ymmärrät palvelujen markkinoinnin johtamisen strategisen roolin. Ymmärrät keskeisiä ongelmia palvelujen johtamisessa. Osaat arvioida asiakastyytyväisyyttä ja palvelujen sekä suhteiden laatua. Kehität uusia ratkaisuja organisaatiosi palveluiden markkinoinnin johtamiseen, joissa hyödynnät palvelun johtamisen malleja ja teoriaa fyyisessä ja digitaalisessa ympäristössä.
    Edeltävä osaaminen
    Opiskelija hallitsee markkinoinnin perusteet. Opiskelijalla on AMK-tutkinto.
    Sisältö
    Palveluiden käsitteiden ja teorian ymmärtäminen, asiakassuhteiden hallinta, palveluiden luonne, palveluiden ja suhteiden laatu, palveluiden laadun johtaminen, palveluiden tuotteistaminen, palveluiden ja suhteiden kannattavuus, palveluiden kokonaisvaltainen markkinointi, palvelun tuottavuuden ja toimintojen johtaminen
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
    Hallitset palvelujen markkinoinnin teorian ja käsitteet sekä ymmärrät palvelujen markkinoinnin johtamisen strategisen roolin. Ratkaiset organisaation käytännön ongelmia palvelujen markkinoinnin teorioihin nojautuen.Osaat arvioida asiakastyytyväisyyttä ja palvelujen sekä suhteiden laatua. Arvioit ratkaisujen hyödynnettävyytttä. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi. Raportoit loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    Webinaarit:
    vk 18 aloituswebinaari
    vk 20 tehtävien tukiwebinaari (vapaaehtoinen tukitunti, jossa ratkotaan tehtäviin liittyviä kysymyksiä)
    vk 22 keskusteluwebinaari (vaihtoehtoinen tapa suorittaa yksi kurssin tehtävistä)

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Kurssin avaus live-webinaari, keskusteluwebinaari ja tukiwebinaari sekä videotallenteet ja itsenäiset harjoitustyöt. Kurssin toteutus Moodle-oppimisympäristössä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Zeithaml, V. A., Bitner, M. J. & Gremler, D. D. 2017. Services marketing. Integrating Customer Focus Across the Firm. New York: McGraw-Hill.
    Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Talentum. Journal of Service Management Journal of Service Science and Management.

    Opettaja

    Mari Karjalainen

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Kurssiin ei sisälly tenttiä.

    Ajoitus

    01.05.2023 - 31.07.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    virtuaaliopiskelu 27 h, harjoitustyöt ja itsenäinen työskentely 108 h. Yhteensä 135 h (yhden opintopisteen työmäärä on 27 tuntia).

    Ilmoittautumisaika

    01.04.2023 - 30.04.2023

    Ryhmä
    • ZJA23KM
    • YMJ22S1
    • YHO21S1
    • YMJ21S1
    • ZJAYMJ22S1
    • ZJK23KH
    • YHO22S1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Palvelujen markkinoinnin johtamisen tai palvelun johtamisen analyysit ja kehittämistehtävät 6 kpl, Arvionti tehtävissä S. Toteutus Moodle-oppimisympäristössä.

    Paikkoja

    0 - 45

    Arviointimenetelmät

    Avoin amk 10 (sis. max-määrään)
    Campusonline 15
    Aikaisemman osaamisen tunnistamisen prosessin kautta oman osaamisen osoittammalla ja perustelemalla voi opintojakson saada suoritetuksi osittain tai kokonaan (aikaisempi korkeakoulutasoinen saman laajuinen ja sisältöinen opintokokonaisuus)

    Tutkinto-ohjelma

    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Liiketoimintayksikkö