Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisopinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: YLBM02000-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

TA16 - Biotalousinstituutti

Toimipiste

Biotalousinstituutti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Biotalouden kehittäminen (YAMK)

Opettaja

  • Tarja Stenman
  • Laura Vertainen
  • Tero Vesisenaho
  • Hannariina Honkanen

Tavoitteet

Opiskelija mieltää tutkimustyön osaksi ammatillista asiantuntijuutta. Hän pystyy tunnistamaan ja rajaamaan mielekkäitä kehittämiskohteita ja kysymyksiä alallaan ja omassa toiminnassaan. Hän osaa jäsentää tietoa, totuutta ja todellisuutta koskevia käsityksiä sekä ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen omassa tutkimus- ja kehittämistoiminnassaan.

Opiskelija ymmärtää määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet ja niiden keskeisiä menetelmiä. Hän hahmottaa tutkimustyön taustaoletukset, tutkimusprosessin eri vaiheet ja aineistonkeruun eri vaihtoehdot. Hän ymmärtää määrällisen ja laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on valmiudet tehdä määrällistä ja laadullista tutkimusta.

Opiskelija tuntee työelämälähtöisen kehittämistyön periaatteet ja keskeisiä menetelmiä. Hän osaa soveltaa niitä oman alansa vaativassa kehittämistyössä ja toimia asiantuntijana työ- ja tutkimusyhteisössä. Opiskelija osaa hankkia sekä jäsentää asiantuntijuusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Hän kykenee kriittisesti arvioimaan tietoa ja sen lähteitä ja osaa soveltaa niitä omassa tutkimus- ja kehittämistyössään.

Opiskelija osaa tuottaa selkeän, hyvärakenteisen ja asiatyylisen raportin. Hän tuntee tutkivan kirjoittamisen erityispiirteet, opinnäytetyön raportin rakenteen ja kirjoittamiskäytännöt.

Sisältö

Tieto, tiede ja tutkimus.
Tutkimus- ja kehittämisaiheen määrittely ja rajaus .
Määrällinen ja laadullisen tutkimukset periaatteet.
Kehittämistyön keskeiset periaatteet ja menetelmät.
Tiedonhankinta ja sen luotettavuuden arviointi.
Aineiston keruun ja tiedon käsittelyn keskeiset menetelmät.
Tutkimusetiikka, tutkimuksen luotettavuus .

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino

Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi

Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.

Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: SAGE

Stolt, M. & Axelin, A. & Suhonen, R. 2015 tai uudempi painos. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos

Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4

Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)

Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi

Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa

Opetusmenetelmät

Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely
Luennot tai webinaarit

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakson voi opinnollistaa tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- webinaarit tai luennot 25 tuntia
- oppimistehtävät 80 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 30 tuntia

Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on suoritettu hyväksytysti, kun tarvittava osaaminen on osoitettu.

Opintojakson kirjallisesti ja suullisesti osoitettu hyväksyttävä osaaminen:
Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehitystyön keskeiset käsitteet sekä laadullisen, määrällisen ja kehittävän tutkimuksen perusmenetelmät.
Hän osaa tehdä perusteltuja valintoja tutkimus- ja kehitystyön toteutustapaan liittyen: määrittää tutkimusongelman, johtaa siitä tutkimuskysymykset, valita tutkimusotteen ja aineiston keruuseen sekä käsittelyyn soveltuvat menetelmät.
Hän ymmärtää tutkimuksen luotettavuuden ja eettisyyden merkityksen osana vastuullista asiantuntijuutta.

Esitietovaatimukset

-