• Vastuullinen palvelujen johtaminen (YMRJ3120-3003),
         07.02.2023 – 07.05.2023,  5 op  (YMJ22S1, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisen viitekehyksen ja osaat soveltaa tätä strategisessa johtamisessa ja kehittämistyössä.

    Opintojakson osaamiset
    Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
    Oppimisen ja tiedonhallinan osaaminen
    Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
    Eettinen osaaminen

    Opintojakson tavoitteet
    Opintojakson suoritettuasi osaat tehdä yhteenvedon palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisesta viitekehyksestä. Ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin strategisen merkityksen. Tunnistat tuottavuuden ja toimintojen merkityksen palvelujen johtamisessa. Osaat määritellä, mitä on palvelun laadun johtaminen. Osaat analysoida ja arvioida, kuinka palveluyrityksiä on mahdollista johtaa kilpailukyisesti ja vastuullisesti. Tämän lisäksi opit monipuolista tiedonhakua, oman osaamisesi sanoittamista ja jakamista, sekä modernien viestintätyökalujen ja tekniikoiden hyödyntämistä.
    Edeltävä osaaminen
    AMK-tutkinto
    Sisältö
    Palvelujen johtamisen teoria, periaatteet ja soveltaminen käytännössä
    Palvelujen markkinoinnin teoria ja periaatteet
    Vastuullisuusnäkökulma palvelujen johtamisessa ja markkinoinnissa

    Monikanavaisen viestinnän eri muotojen ja modernien työkalujen hyödyntäminen: kirjaesseen kirjoittaminen, käsitekartan rakentaminen, blogin kirjoittaminen, podcastin tekeminen, itsereflektointi.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Ymmärrät eri johtajuusteorioiden ja mallien eroja. Erottelet ja luokittelet johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tunnistat tunneälykkyyden keskeiset taidot ja hyödyt sekä kehittämisen menetelmiä. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Kirjoitat havainnollisesti, mutta teksti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.

    Tyydyttävä 2
    Sovellat rajaamaasi johtajuuden teoriaa. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Hyödynnät tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, joilla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamista esimerkein ja perusteluin. Kirjoitat johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehtoja. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä.

    Kiitettävä 4
    Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ajantasaisesti, sisältäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa ja ratkaiset käytännön ongelmia. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi realistisesti ja perustellen. Kirjoitat loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti eri ammattialojen kehitystä hyödyntäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoit aihetta myös yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet oikein ja suhteessa toisiinsa. Osoitat ottavasi vastuuta oman ammattialasi uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta ja tavoitteellisesta oppimisesta. Uudistat toimintatapoja alasi muuttuvissa toimintaympäristöissä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti argumenttisi hyvin perustellen. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    Verkkototeutus

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Orientaatiotehtävä
    Yksilölliset oppimistehtävät: esseet
    webinaarit, podcastit, blogikirjoitus
    Itsearviointi

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Virtanen, P. 2018. Palvelujen yhteiskunta – yhteistyölähtöinen arvon tuottaminen ja palveluperustainen toimintalogiikka. Tallinna: Tietosanoma Oy.

    Bordoloi, S., Fitzsimmons, J. A. & Fitzsimmons, M. J. 2019. Service Management: Operations, Strategy, Information Technology. 9th edition. New York: McGraw-Hill Education.

    Fitzsimmons, J. A., Fitzsimmons, M. J. & Bordoloi, S. 2014. Service Management: Operations, Strategy, Information Technology. 8th edition. New York: McGraw-Hill Education.

    Grönroos, C. 2009 (tai uudempi). Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOYpro.

    Turunen, T. 2013. Organizing Service Operations in Manufacturing. Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS. Helsinki: Unigrafia Oy.

    Opettaja

    Tarja Niemelä

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    ei tenttiä

    Ajoitus

    07.02.2023 - 07.05.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Verkkototeutus:
    - verkkoluennot 6 tuntia
    - oppimistehtävät 43 tuntia
    - opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
    - blogikirjoitukset, podcastit ja keskustelut 46 tuntia

    Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 05.01.2023

    Ryhmä
    • YMJ22S1
    • ZJAYMJ22S1
    Paikkoja

    0 - 40

    Arviointimenetelmät

    Avoin amk 10 sisältyy max-paikkoihin

    Tutkinto-ohjelma

    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Liiketoimintayksikkö