• Tietojohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (YS00BS62-3002),
         12.01.2023 – 30.04.2023,  5 op  (ZJAYSY22SJ, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Tällä opintojaksolla perehdyt tieto- ja laatujohtamisen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja työkaluihin osana sosiaali- ja terveysalan johtamista ja esimiestyötä.

    Osaamiset
    Johtamisosaaminen
    Eettinen osaaminen
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

    Opintojakson tavoitteet
    Osaat hyödyntää tieteelliseen tietoon perustuvaa näyttöä tieto- ja laatujohtamisessa sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistat ja osaat hyödyntää tietojohtamisen teorioita ja toimintamalleja sosiaali- ja terveysalalla. Tiedostat digitaalisen datan hyödyntämisen mahdollisuudet ja hahmotat uusimman teknologian mahdollisuudet työyhteisön kehittämiseksi ja johtamisen tukena. Hallitset joitain työyhteisön yhteisölliseen kehittämiseen, oppimiseen sekä johtamiseen liittyviä tietojohtamisen välineitä.

    Tunnet asiakaslähtöisen laadun kehittämisen sekä laatuajattelun periaatteet ja laatujärjestelmiä. Tunnistat ja käsitteellistät erilaisia toimintaympäristöjä, joihin voidaan soveltaa laatujohtamista. Osaat valita tilanteeseen sopivat laadun toimintatavat, johtaa muutosta ja suunnitella muutoksen toimeenpano tukevia ratkaisuja.
    Sisältö
    Vuorovaikutussuhteet ja rajapinnat sosiaali- ja terveysalan eri toimijoiden välillä ja uuden teknologian tuomat mahdillisuudet
    Tietojohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja tietointensiivisen organisaation peruskäsitteet ja rakenteet
    Tietokoneavusteinen yhteisöllinen työ ja oppiminen
    Tietojohtamisen ja johtajuuden työkalut digitaalisessa ympäristössä
    Teknologiat ja välineet, joilla edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation kykyä luoda arvoa tiedolla ja osaamisella.

    Laatujohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja käytännöt. Asiakaskeinen laatu toiminnan lähtökohtana ja tuloksena. Keskeiset sosiaali- ja terveysalan laatusuositukset. Laatu, laatuajattelu ja laatujärjestelmien tunnistaminen. Laatutyökalut laadun kehittämisen lähtökohtana. Mittarit ja jatkuva laadun parantaminen;

    Organisaatioiden strategisten valintojen merkitys tieto- ja laatujohtamisen näkökulmasta. Digitalisaation lisäarvon tuottavuuden ja työelämän laadun kehittämiselle. Tietoturvallisuuden huomioiminen sosiaali- ja terveyspalveluissa

    Tieteellinen ja käytäntöä tukeva ajankohtainen keskustelu sosiaali- ja terveyspalveluiden tieto- ja laatujohtamisesta.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Opiskelija ymmärtää tieto- ja laatujohtamisen perusteet. Hän tunnistaa joitakin tieto- ja laatujohtamisen teorioita tai toimintamalleja. Hän tuntee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä
    .
    Tyydyttävä 2
    Opiskelija hallitsee tieto- ja laatujohtamisen perusteet ja toimintaympäristön muutokseen liittyvän ajattelun. Hän tuntee tieto- ja laatujohtamisen teorioita ja toimintamalleja. Opiskelija hallitsee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

    Kiitettävä 4
    Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Opiskelija analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen käytännöstä suhteessa näyttöön perustuvaan tietoon sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen lähestymistavoista ja mittareiden käyttöönotosta. Hän kehittää toimintaa niiden perusteella organisaation strategisia valintoja tukevalla tavalla.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    12.01. - 30.04.2023

    Webinaari I KE 18.01.23 klo 12–16
    Webinaari II TI 07.02.23 klo 12–17
    Webinaari III La 11.3.23 klo 09–15
    + lisätty webinaari Ma 20.2.23 klo 16-19

    Lisäksi myöhemmin sovittavana ajankohtana pienryhmätöiden esitysseminaari.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Webinaarit, verkkoluennot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset oppimistehtävät sekä itsenäinen opiskelu.

    Opettaja

    Tapio Mäkelä

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Donabedian, A. (2005) Evaluating the Quality of Medical Care. The Milbank Quarterly, Vol. 83, No. 4, 2005 (pp. 691–729)

    Koiste, V., Laurila, T. & Perttula, P. (2021) Datalähtöisten ekosysteemien tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet terveysalalla. Sitra. Työpaperi.

    Kyytsönen, M., Aalto, A-M. & Vehko, T. (2020) Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020-2021. Väestön kokemukset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 7/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-680-0

    Laihonen, H. & Saranto, K. (2021) Tiedä ensiin, johda sitten. Sote-tietojohtamisen osaamistarpeet sekä kansallisen koulutuksen ja tutkimuksen nykytila. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2021:33. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-6890-5

    Leskelä, R-L., Haavisto, I., Jääskeläinen, A., Helander, N., Sillanpää, V. Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. (2019) Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2019:42. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-754-3

    Malmivaara, A. (2022) Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Duodecim.

    Pikkujämsä, S. (2022) Uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen: vaikuttavuus ja vaikuttavuusperustaisuus. Aluevaltuutettujen webinaari 22.2.2022. Sosiaali- ja aterveysministeriö.

    Salovaara, S., Silen, M., Vehko, T., Kyytsönen, M. & Hautala, S. (2021) Tieto- ja viestintäteknologian käyttö sosiaalihuollossa vuonna 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 10/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-772-2

    STM (2022) Työkaluja sote-tiedon tuottamiseen ja hyödyntämiseen, Infopaketti, Toivo-ohjelma, Sote-uudistus.

    Salovaara, S., Silen, M., Vehko, T., Kyytsönen, M. & Hautala, S.(2021) Tieto- ja viestintäteknologian käyttö sosiaalihuollossa vuonna 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 10/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-772-2

    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (n.d.) KUVA-mittaristo, Sote-arviointi ja tietopohja. https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/sote-arviointi-ja-tietopohja/tietopohja/kuva-mittaristo.

    Tilastokeskus (2021) Tiedon laatukriterit ja mittaristo. Tiedon laatukehikko, TiHA TP3.

    Vuokko, R., Huovila, M., Pentikäinen, M., Mykkänen,J., Siira, T. & Jalonen, M. (2022) Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisarkkitehtuuri: tiedonhallinnan yhteiset periaatteet ja kuvaukset. Sosiaali- ja terveysministeriö. 1.1. 05/2022.

    Opettaja

    Tapio Mäkelä, Annina Kangas-Niemi

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ennakkotehtävä
    Oppimispäiväkirja
    Pienryhmätyö

    Ajoitus

    12.01.2023 - 30.04.2023

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 05.01.2023

    Ryhmä
    • ZJAYSY22SJ
    • YSY22SJ
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

    Paikkoja

    0 - 36

    Tutkinto-ohjelma

    Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö