• Kansansairauksien ennaltaehkäisy ja hoitotyö (YSAA0510-3005),
         09.01.2023 – 21.05.2023,  5 op  (YSY22SK, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä väestön terveydentilasta ja hyvinvointi- ja terveyserojen syistä, taustoista sekä muutossuunnista kansansairauksien hoitotyön kehittämisessä.

    Opintojakson osaamiset
    Kliininen asiantuntijaosaaminen
    Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaminen
    Eettinen osaaminen

    Osaamistavoitteet

    Osaat hyödyntää tietoa väestön terveydentilasta ja hyvinvointi- ja terveyserojen syistä, taustoista sekä muutossuunnista kansansairauksien hoitotyön kehittämisessä.

    Sovellat näyttöön perustuvaa tietoa ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä kansantautien syntyyn vaikuttavien elintapojen ja riskitekijöiden tunnistamisessa, arvioinnissa, niiden ehkäisyssä ja varhaisessa puuttumisessa sekä kansansairauksien hoidossa.

    Perustat kliinisen päätöksenteon hoidon valinnassa hoitosuosituksiin ja tutkittuun tietoon vaikuttavista hoitomenetelmistä potilaan yksilöllisen tilanteen huomioiden. Hyödynnät hoitopäätöksen teossa potilaan ja hänen läheisiään sekä moniammatillista työryhmää.

    Sovellat pitkälle erikoistunutta osaamistasi terveyden edistämisestä ja sairauden ehkäisystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla terveyshyötyä tuottavalla tavalla.
    Sisältö
    Väestön terveys ja hyvinvointi sekä niihin yhteydessä olevat tekijät ja tulevaisuuden haasteet
    Väestön terveyden muutossuunnat terveys- ja sosiaalipalvelujen kehittämisen ja hoitotyön asiantuntijuuden kehittymisen haasteina
    Valtakunnalliset ja kansainväliset strategiat, toimintaohjelmat ja suositukset kansanterveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
    Kansanterveyttä heikentävät elintavat ja riskitekijät ja niiden seulonta- ja tunnistamismenetelmät
    Terveyteen liittyvä toimintakyky ja terveysvalmennus
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Hyödynnät oppimistehtävässäsi tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä tunnet joitakin valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä. Kykenet hakemaan relevanttia tietoa ja soveltamaan sitä kuvailevalla tasolla oppimistehtävän aihealueeseen.

    Tyydyttävä 2
    Hyödynnät oppimistehtävässäsi tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä sovellat keskeisiä valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen joitakin kehittämisideoita.Kykenet hakemaan relevanttia tietoa ja soveltamaan sitä kuvailevalla tasolla oppimistehtävän aihealueeseen.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Hyödynnät oppimistehtävässäsi monipuolisesti tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja osaat selittää niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen kehittämisideoita. Kykenet hakemaan relevanttia kansainvälistä ja kansallista tietoa, arvioimaan sitä sekä soveltamaan tietoa oppimistehtävän aihealueeseen.

    Kiitettävä 4
    Sovellat oppimistehtävässäsi monipuolisesti tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja osaat selittää niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen kehittämisideoita. Kykenet hakemaan relevanttia kansainvälistä ja kansallista tietoa, arvioimaan sitä sekä soveltamaan tietoa oppimistehtävän aihealueeseen.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Sovellat oppimistehtävässäsi monipuolisesti erilaista tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä. Pohdit analyyttisesti ja kriittisesti niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat kansainvälisiä ja valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä tarkastellen kehittämisideoita eri näkökulmista. Kykenet hakemaan laajasti monitieteistä kansainvälistä ja kansallista tutkimukseen perustuvaa tietoa sovellat sitä kriittisesti ja kehittävästi oppimistehtävän aihealueeseen.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    1. webinaari 12.1.2023 klo 8-12
    2. webinaari 2.2.2023 klo 8-12
    3. webinaari 23.2.2023 klo 8-12
    4. webinaari 16.3.2023 klo 8-14



    Opintojakso toteutuu 100 % verkossa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Neljä läsnäolopakollista webinaaria (luennot, ryhmätyöt, seminaariesitykset)
    Kaksi ohjauswebinaaria
    Tentti 50 % ja oppimistehtävä 50 %

    Opettaja

    Hannele Tyrväinen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Devaux M, Lerouge A, Giuffre G, Giesecke S, Baiocco S, Ricci A, ym. 2020. How will the
    main risk factors contribute to the burden of noncommunicable diseases under different scenarios by 2050? A modelling study. PLoS ONE 15(4): e0231725. https://doi.org/10.1371/journal. pone.0231725

    Drevenhorn E. ym. 2015. To be motivated or only comply – patients’ views of hypertension
    care after consultation training for nurses. Health Education Journal, 74(1) 28–36.

    Howland C. ym. 2021. Primary Care Clinic Nurse Activities with a Telehealth Monitoring System. Western Journal of Nursing Research 43(1) 5–12.

    Jankowska-Polańska B. ym. 2016. The influence of illness acceptance on the adherence to pharmacological and non-pharmacological therapy in patients with hypertension. European Journal of Cardiovascular Nursing 15(7) 559–568.

    Kunnari T & Koivula M. 2018. eHealth-palvelut perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnan tukena –kirjallisuuskatsaus potilaiden kokemuksista. Hoitotiede 30(4), 323-333.

    Rajala M. ym. 2019. Hypertensiopotilaan lääkehoitoon sitoutuminen: systemaattinen
    kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 31(2), 134-145.

    Sihvola S. ym. 2019. Ohjauksen laatu sydänhoitajan vastaanotolla pallolaajennuksella hoidettujen potilaiden arvioimana: poikkileikkaustutkimus. Hoitotiede 31(3), 205-215.

    Tuohino H. ym. 2019. Sairaanhoitajien toteuttamien interventioiden vaikutus verenpainepotilaiden lääkehoitoon sitoutumiseen ja verenpainearvoihin: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 31(1), 27-40.

    Opettaja

    Hanna Hopia, Hannele Tyrväinen

    Toimipiste

    Lutakon kampus

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentit (varsinainen tenttikerta ja kaksi uusintatenttimahdollisuutta) JAMK:n Exam-studiossa tenttiperiodin 1.3. 2023 - 12.5.2023 aikana.

    Ajoitus

    09.01.2023 - 21.05.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Osallistuminen webinaareihin 25 t
    Oppimistehtävän tekeminen 47 t
    Tenttiin valmistautuminen 60 t
    Tentti 3 t

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 05.01.2023

    Aikataulu

    1. webinaari 12.1.2023 klo 8-12
    2. webinaari 2.2.2023 klo 8-12
    3. webinaari 23.2.2023 klo 8-12
    4. webinaari 16.3.2023 klo 8-14

    Tentit JAMK:n Exam-studiossa tenttiperiodin 1.3. 2023 - 12.5.2023 aikana.
    Ohjauswebinaarien ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.

    Ryhmä
    • YSY22SK
    • ZJAYSY22SK
    Paikkoja

    15 - 25

    Arviointimenetelmät

    5 + 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille

    Arviointimenetelmät:
    Kirjallinen tehtävä 0-5, opettajan palaute.
    Tentti 0-5
    Opintojakson arvosana muodustuu kahden tehtävän (kirjallinen työ, tentti) arvosanojen keskiarvosta.

    Tutkinto-ohjelma

    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö