Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSAP0108-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 06.09.2020
Ajoitus
14.09.2020 - 11.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Annina Kangas-Niemi
- Sirpa Tuomi
Vastuuopettaja
Sirpa Tuomi
Ryhmät
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSV19S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY18SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY18STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen
-
YSY18SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YSY19SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YSY19SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY19STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen
Tavoitteet
Opiskelija
• kuvaa potilaan palliatiivisen hoitotyön palveluketjun hyvinvointialueellaan ja tunnistaa hoitohenkilöstön osaamisvaatimukset palveluketjun eri tasoilla
• soveltaa palliatiivisen hoitotyön osaamisen kehittämisen ja johtamisen taustalla olevaa keskeistä tietoperustaa
• kehittää ja johtaa ihmis-/asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä organisaation strategiaan liittyviä arvoja ja periaatteita soveltaen.
• arvioi ja kehittää ihmis-/asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä näyttöön perustuen.
• tunnistaa palliatiivisen hoitotyön tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä rajoituksia ja erityskysymyksiä.
• arvioi ja kehittää analyyttisesti ja kriittisesti henkilöstön työhyvinvoinnin merkitystä palliatiivisen hoitotyön laatutekijänä.
Sisältö
• • Palliatiivisen hoidon järjestämisen yleinen malli
• Palliatiivisen potilaan palveluketju hyvinvointialueella ja hoitohenkilöstön osaamisvaatimukset
• Ihmis-/asiakaslähtöisen osaamisen ja johtamisen tietoperusta palliatiivisen hoitotyössä
• Organisaation strategia ja sen taustalla olevat arvot ja niiden merkitys palliatiivisen hoitotyön ihmis-/asiakaslähtöisessä kehittämisessä ja johtamisessa
• Hoitohenkilöstön osaamisen kompetenssit ihmis-/asiakaslähtöisen ja eettisen palliatiivisen hoitotyön perustana
• Palliatiivisen hoitotyön osaamisen kehittämismenetelmät
• Näyttöön perustuvan palliatiivisen hoidon tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminta, ja sitä tukevat menetelmät
• Hoitohenkilöstön työhyvinvointi, sen kehittäminen ja johtaminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot ja webinaarit, oppimistehtävät, vertaiskeskustelu, itsenäinen opiskelu
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 14.9.2020, jolloin aloituswebinaari klo 15.00-16.30;
Luennot ja oppimistehtävä A 30.10.mennessä, A:n vertaispalaute ja -keskustelu 13.11. mennessä ja itsearviointi 20.11. mennessä; Luennot ja oppimistehtävä B 27.11. mennessä, B:n vertaispalaute 3.12. mennessä ja itsearviointi 9.12. mennessä; Opintojakson kokonaisarviointi ja palaute 10.12.mennessä. Loppuwebinaari 11.12.2020.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5 paikkaa
Opintojakson kokonaisuus arvioidaan numeerisella asteikolla hylätty (0) /tyydyttävä (1) - kiitettävä (5). Opintojakson arviointi perustuu opettajan tekemään kokonaisarviointiin.
Opintojakson arviointi koostuu seuraavista oppimistehtävistä:
A. Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa (erillinen ohje Moodlessa kohdassa oppimistehtävät ja niiden palauttaminen) Arviointi hylätty (0) /tyydyttävä (1) -kiitettävä (5).
B. Työhyvinvointiin liittyvä oppimistehtävä (erillinen ohje Moodlessa kohdassa oppimistehtävät ja niiden palauttaminen) Arviointi hylätty (0) /tyydyttävä (1) - kiitettävä (5).
Opintojakson kokonaisarvosanassa painottuu oppimistehtävä A.
Kokonaisarviointiin sisältyy myös se, että opiskelija on tehnyt itse- ja vertaisarvioinnit sekä osallistunut oppimistehtävässä A vertaiskeskusteluun. Lisäksi opiskelija on kertonut/antanut loppupalautteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
- osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
- osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa
- pyrkii huomioimaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- pyrkii kehittämään ja johtamaan hoitohenkilöstön työhyvinvointia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3 - Kiitettävä 4
Opiskelija
- tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja peilaa niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
- osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita palvelevaksi
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia hallitusti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa tarkastella palliatiivisen hoidon järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
- osaa laatia palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita tukevaksi
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia näyttöön perustuen
Esitietovaatimukset
Perustason (A-taso) osaaminen palliatiivisessa hoidossa.