• Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit (YSEA0300-3004),
         15.08.2022 – 10.12.2022,  5 op  (YSY22ST, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lähtökohdista. Lisäksi tarkoituksena on, että osallistujat ymmärtävät systemaattisen suunnittelun ja arvioinnin merkityksen väestön terveyden edistämisessä sekä osana julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa.

    Opintojakson osaamiset
    Terveyden edistämisen asiantuntijaosaaminen
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
    Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen

    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuasi kykenet soveltamaan terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen toiminnan kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.
    Sisältö
    Terveyden determinantit
    Terveyden eriarvoisuus
    Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen ja organisaatioiden terveyden edistämisen koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.

    Tyydyttävä 2
    Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen asiantuntijuuteen kuuluvia sisältöjä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Opiskelija osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa arvioida omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä.

    Kiitettävä 4
    Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Hän osaa yhdistellä eri tiedonlähteistä hankittua tietoa. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen suunnitteluun ja arviointiin liittyvää materiaalia. Hän osaa arvioida kriittisesti myös omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Opiskelija osaa soveltaa luovasti, tutkimustietoon perustuen terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa kehittää luovasti terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    Opintojakso toteutuu verkossa, aloituskerta lähiopetuksena kampuksella la 27.8.2022 klo 10-14.30.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakson aloitus la 27.8.2022 klo 10-14.30 on lähiopetuskerta kampuksella. Tämän jälkeen opintojakso jatkuu webinaareina verkossa. Oppimisalustana Moodle. Webinaarit toteutetaan Zoomissa.
    Opintojaksoon sisältyy aloituskerta kampuksella, webinaareja ja ohjattua itsenäistä opiskelua.
    Webinaareihin sisältyy ennakkotehtäviä, pienryhmätyöskentelyä, vertaiskeskustelua ja luentomuotoista opiskelua. Yksi webinaareista on oppimistehtävän ohjauswebinaari. Opintojaksolla opiskellaan osittain käänteisen oppimisen (Flipped learning) menetelmää käyttäen.
    Itsenäinen opiskelu sisältää opiskelumateriaaliin perehtymisen, välitehtävä- ja oppimistehtävätyöskentelyn sekä itsearvioinnin.
    Opintojaksoon sisältyy välitehtävä ja kirjallinen oppimistehtävä (yksilötyö), joka esitetään PechaKucha -menetelmää käyttäen sekä itsearviointi.

    Opettaja

    Pauliina Soanvaara

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. 4nd edition. United Kingdom: SAGE. (Health and health promotion, Assessing health and its determinants, Health promoting planning - a strategic approach, Evaluation)

    Kemm, J. 2014. Health Promotion. Ideology, Discipline, and Specialism. Oxford University Press.

    IUHPE Accreditation / Practitioners, www.iuhpe.org

    WHO: Determinants of health

    Sosiaali- ja terveysministeriö 2006: Terveyden edistämisen laatusuositus

    Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.

    Opettaja

    Pauliina Soanvaara

    Kansainvälisyys

    Opintojaksolla osa oppimateriaalista ja kirjalisuudesta on kansainvälistä. Välitehtävän, webinaarien ennakkotehtävien ja oppimistehtävän lähdemateriaaleina käytetään osin kansainvälistä lähdemateriaalia.

    Ajoitus

    15.08.2022 - 10.12.2022

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    - Aloituskerta kampuksella ja webinaarit (4 webinaarikertaa yht.17 tuntia) ja niihin liittyvä ennakkomateriaaleihin tutustuminen/ennakkotehtävät 25 tuntia
    - Itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen, väli- sekä oppimistehtävän tekeminen, oppimistehtävän PechaKucha -esityksen valmistelu, itsearviointi) 93 tuntia
    - Yhteensä 135 tuntia

    1.opetuskerta lähiopetuksena kampuksella: 4 h
    2. webinaari: 2 h
    3. webinaari: 2 h
    4. webinaari: 2 h
    5. webinaari: 7 h

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2022 - 04.09.2022

    Aikataulu

    Verkko-oppimisympäristö rakentuu modulaarisesti:
    M1: Terveyden determinantit ja terveyden eriarvoisuus (kuormitus ja ajankäyttö: 1/3 opintojaksosta)
    M2: Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit (kuormitus ja ajankäyttö: 2/3 opintojaksosta)

    Ryhmä
    • YSY22ST
    • ZJAYSY22ST
    • YSY21ST
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojaksoa voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

    Paikkoja

    15 - 35

    Arviointimenetelmät

    Opintojakson arvosana muodostuu kirjallisesta oppimistehtävästä, joka arvioidaan asteikolla 0-5 opintojakson arviointikriteerien mukaisesti. Välitehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä (ei huomioida osana opintojakson numeraalista arviointia, hyväksytty suoritus vaaditaan). Opintojakson päätteeksi opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin, joka arvioidaan hyväksytty/täydennettävä (ei huomioida osana opintojakson numeraalista arviointia, hyväksytty suoritus vaaditaan).

    Tutkinto-ohjelma

    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö