• Monialaisen kuntoutuksen asiakastyön menetelmät (YSMA0200-3004),
         09.01.2023 – 14.05.2023,  5 op  (YSY22SM, ...) — Lähiopetus +-
    Osaamistavoitteet
    Tarkoituksena on, että osaat suunnitella, kehittää ja arvioida kuntoutuksen prosesseja ja toimintamalleja yhteistyössä monialaisen verkoston kanssa.

    Opintojakson osaamiset
    Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen


    Osaamistavoite:
    Osaat kehittää asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistävää palvelumuotoilua, kuntoutustuotteita ja palvelukokonaisuuksia. Osaat kehittää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa.
    Osaat hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä työtapoja.
    Sisältö
    • Asiakkaaksi ohjautuminen ja kuntoutuksen tarpeen selvitysvaihe, ”kuntoutumisvalmius ja -motivaatio” Tavoitteellinen asiakasprosessi
    • Kuntoutuksen prosessin sisällöt, toimintamallit ja menetelmät
    • Asiakaslähtöisyys ja toimijuus, vuorovaikutteiset asiakastilanteet, dialoginen prosessi
    • Kuntoutusajattelun muutos ja uudet kuntoutuskäsitteet (arki- koti- lähi- ja etäkuntoutus ja niiden koekäyttäminen)
    • Kuntoutuksen toimintojen (interventioiden, menetelmien ja keinojen) suunnittelu ja asiakkaan elämän tilanne kuntoutumisen lähtökohtana
    • Menetelmät: Psykososiaalinen työ, suunnitelmallinen työskentelymalli, työllistämisen tukitoimet, moniammatillinen työskentely, verkostot, asiakkaan lähiverkosto asiakkaan elämäntilanne ympyrä, työkyky viisari
    • Kuntoutuksen toimintaympäristöt, toimintojen ja palveluiden vaihe Palvelumuotoilu
    • Osallisuuden ja toimintakyvyn arvioiminen
    • Asiakkaan kokeman kuntoutumisen vaikuttavuuden arviointi ja sen hyödyntäminen kuntoutustyön kehittämisessä.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Opiskelija osaa
    • erotella erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
    • nimetä ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
    • nimetä ja tunnistaa tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään ja perustella niiden käyttämistä yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
    • nimetä kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja osaa nimetä keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja

    Tyydyttävä 2
    Opiskelija osaa
    • soveltaa erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
    • vertailla ja luokitella asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen soveltamismahdollisuudet palvelukokonaisuuksien luomisessa
    • erotella ja hyödyntää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
    • tietää ja selittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Osaat
    - analysoida ja vertailla käyttämiään kuntoutuksen prosesseja asiakastyössä hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
    - vertailla ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
    - soveltaa ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
    - hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja

    Kiitettävä 4
    Osaat
    - rakentaa ja perustella kuntoutuksen prosessin omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
    - vertailla ja analysoida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita palvelumuotoilun periaatteiden näkökulmasta
    - kehittää ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
    - soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Osaat
    - rakentaa, analysoida ja arvioida kuntoutuksen prosesseja omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
    - luoda ja arvioida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä uusia palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita hyödyntäen palvelumuotoilua työssään
    - kehittää, luoda ja arvioida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
    - kehittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arviointia ja soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
    Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
    0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Hybridi, oppimistehtävät ja ohjauskeskustelut.
    Palvelumuotoilu, projektiperustainen oppiminen
    Webinaarit

    Opettaja

    Asta Suomi

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa: Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen. 2. painos. Espoo: Tarja Ahonen. (myös eKirjana). ISBN 978-952-68686-0-8

    Empowerment Evaluation Knowledge and Tools for Self-Assessment, Evaluation Capacity Building, and Accountability. 2015. Toim. D. M.Fetterman, S. J. Kaftarian. & A. Wandersman. Los Angeles: Sage. ISBN 978-1-4522-9953-2

    Muu oheismateriaali: sovitaan opintojakson alussa

    Opettaja

    Asta Suomi, Aila Pikkarainen

    Ajoitus

    09.01.2023 - 14.05.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Luennot 16 h
    Webinaarit 6 h
    Oppimistehtävät 60 h
    Opiskelumateriaaliin perehtyminen 52 h

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 05.01.2023

    Aikataulu

    Opintojakso toteutuu jaksoilla 2-3
    Opintojaksolla on 2 webinaaria jaksoilla 2-3

    Ryhmä
    • YSY22SM
    • ZJA23KSY
    • ZJAYSY22SM
    Paikkoja

    15 - 30

    Arviointimenetelmät

    Avoin amk 5 paikkaa

    Tutkinto-ohjelma

    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö