• Näyttöön perustuva toiminta (YSMA0510-3012),
         27.08.2022 – 11.12.2022,  5 op  (YSY22SK, ...) — Lähiopetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toiminnan suunnitteluun, jotta voit kehittää toimintoja ja luoda uusia laadukkaita toimintatapoja omalle asiantuntijuusalueellesi hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.

    Opintojakson osaamiset
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
    Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen

    Opintojakson osaamistavoite
    Osaat hankkia, arvioida, käsitellä ja tuottaa tietoa kriittisesti. Otat vastuun yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta sekä osaamisen jakamisesta. Osaat analysoida vallitsevia toimintatapoja ja laatia suunnitelmia näyttöön perustuvien toimintojen implementoimiseksi. Kehität toimintaa ja toimintatapoja näyttöön perustuen ja toimintaympäristön muutoksia ennakoiden. Osaat soveltaa toiminnassasi hyvän tieteellisen käytännön periaatteita.
    Edeltävä osaaminen
    -
    Sisältö
    Näyttöön perustuva toiminta: PICO, näytön asteet
    Tutkimustiedon kriittinen arviointi
    Implementoinnin prosessi
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Löytää tietoa tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita. On valmiudet tutkimustiedon kriittiseen tarkasteluun. Tunnistaa työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä ja tietää mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. On valmius asianomaisen aihealueen tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen ja erittelyyn. Kuvaa työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

    Tyydyttävä 2
    Hakee systemaattisesti näyttöön perustuvaa tietoa tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita. Tarkastelee tutkimustietoa kriittisesti. Tunnistaa ja käsitteellistää työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Tietää, mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. Seuraa asianomaisen aihealueen tutkimustietoa ja ammattikäytännön kehitystä. Erittelee työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja laatii suunnitelman näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Hakee systemaattisesti näyttöön perustuvaa tietoa useista tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella. Tunnistaa ja käsitteellistää työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Arvioi, mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. Seuraa ja erittelee aihealueensa tutkimustietoa ja ammattikäytännön kehitystä. Käyttää tutkimustietoa näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi ja kehittää siten omaa asiantuntijuusaluettaan. Tuottaa monipuolisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja laatii suunnitelman näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

    Kiitettävä 4
    Kerää systemaattisesti näyttöön perustuvaa oman asiantuntijuusalueensa tietoa useista tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella. Ratkaisee työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Analysoi, mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. Arvioi monipuolisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja laatii tarkan toteutuskelpoisen suunnitelman näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Kerää systemaattisesti luotettavaa tietoa useista tietokannoista, kehittäen näyttöön perustuvaa toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan. Lukee ja pohtii kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella. Ratkaisee luovasti työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Analysoi ammattikäytännön kehitystä näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Kerää monipuolisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja luo laadukkaan toteutuskelpoisen suunnitelman näyttöön toiminnan implementoimiseksi. Käyttää luovasti työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    Luennot/seminaarit:

    27.8.2022 klo 10-14 kontaktikerta
    15.9.2022 klo 9-12 kontaktikerta
    6.10.2022 klo 9-12 kontaktikerta
    17.11.2022 klo 9-12 kontaktikerta

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Neljä kontaktikertaa, osallistuminen pakollista. Luennot, ryhmätyöt, vertaispalautteen antaminen, esitykset
    Yksi opettajan ohjauswebinaari, johon osallistuminen vapaahtoista
    Neljä kirjallista tehtävää (PICO, tutkimusartikkelin arviointi, systemaattisen katsauksen arviointi, implementaatiosuunnitelma)

    Opettaja

    Hanna Hopia

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Hoffmann T, Bennett S, Del Mar C. 2018. Evidence-based practice across the health professions. Chatswood: Elsevier.

    Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T., Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Helsinki: Skhole Oy.

    Melnyk, B. M. 2016. Implementing the evidence-based practice (EBP) competencies in healthcare: A practical guide to improving quality, safety, and outcomes. Wolters Kluwer Health.

    Opettaja

    Hanna Hopia

    Ajoitus

    27.08.2022 - 11.12.2022

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Neljä kontaktikertaa 16 t
    Yksi ohjauswebinaari 2 t
    Neljä kirjallista tehtävää 117 t

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2022 - 04.09.2022

    Aikataulu

    27.8.2022 klo 10-14 kontaktikerta
    15.9.2022 klo 9-12 kontaktikerta
    6.10.2022 klo 9-12 kontaktikerta
    17.11.2022 klo 9-12 kontaktikerta

    Ryhmä
    • YSY22SK
    • ZJAYSY22SK
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opinnollistamisen mahdollisuus JAMKin käytäntöjen mukaan.

    Arviointimenetelmät

    Avoin amk yksittäinen 5 paikkaa
    Avoin amk polku 5 paikkaa

    Arviointimenetelmät:

    PICO -tehtävä: hyväksytty/täydennettävä/hylätty, opettajan palaute.
    Tutkimusartikkelin arviointi:hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
    Systemaattisen katsauksen arviointi: 0-5, opettajan palaute.
    Implementaatiosuunnitelma: 0-5, vertaispalaute, opettajan palaute.
    Opintojakson arvosana muodostuu kahden tehtävän arvosanojen keskiarvosta.

    Tutkinto-ohjelma

    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö