• Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen I (YSSK0103-3003),
         09.01.2023 – 14.05.2023,  5 op  (YSY22ST, ...) — Lähiopetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson jälkeen osaat arvioida itsenäisesti hoidon tarpeen yhteistyössä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa sekä kehittää mielenterveys- ja päihdetyön prosesseja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Osaat kriittisesti arvioida ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön päätöksentekotaitojasi kliinisten ja eettisten periaatteiden perusteella sekä hallitset asiakkaan kliinisen tutkimisen ja kliinisessä mielenterveys- ja päihdetyössä käytettävät tutkimusmenetelmät. Osaat myös suunnitella asiakkaan hoitoa tavoitteellisesti, yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa, moniammatillista tietoa kriittisesti hyödyntäen.
    Sisältö
    - Itsenäinen hoidon tarpeen arviointi yhdessä asiakkaan ja heidän läheistensä kanssa
    - Kliinisen ja eettisen päätöksentekokyvyn kehittäminen
    - Kliininen tutkiminen ja kliinisen tutkimisen menetelmät
    - Hoidon tavoitteiden asettaminen asiakkaan ja tämän läheisten kanssa, moniammatillista tietoa hyödyntäen
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    Intensiivipäivät 9.-10.2.2023 Turun ammattikorkeakoulussa

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Turussa (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä

    Opettaja

    Katja Kokkinen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Soveltuvin osin.
    Laitila M (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. Kuopio, Itä-Suomen yliopisto Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden tiedekunta.
    Lönnqvist J, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T. (2011) Psykiatria. 9.uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Helsinki.
    Rathert C, Wyrwich MD & Boren SA (2013) Patient-centered care and outcomes: a systematic review of the literature. Medical Care Research and Review 70(4): 351-79.

    Opettaja

    Katja Kokkinen

    Ajoitus

    09.01.2023 - 14.05.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä 3 op

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 06.01.2023

    Aikataulu

    Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä annetaan intensiivipäivillä.

    Ryhmä
    • YSY22ST
    • YSY22SK
    • YSY21SK
    • ZJAYSY22ST
    • YSY21ST
    • ZJAYSY22SK
    Arviointimenetelmät

    Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.

    Tutkinto-ohjelma

    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö