Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSTK0100-0K0S3

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Jonna Reinikainen
  • Mari Petäjä

Ryhmät

  • YSY19S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on lisätä terveyden edistämisen asiantuntijuutta terveyden edistämisen työmenetelmistä ja terveyskäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä.

Osaamiset
Terveyden edistämisen asiantuntijaosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi osaat jäsentää terveyskäyttäytymistä ja siihen liittyvää ohjausta erilaisten mallien ja lähestymistapojen avulla.

Sisältö

Opintojaksolta saat työkaluja suunnitella ja toteuttaa tutkimusnäyttöön pohjautuvaa ohjausta ja neuvontaa terveyskäyttäytymisen eri osa-alueille.
Opintojakson muut tärkeimmät sisällöt ovat aihepiiriä koskevien digitaalistenmenetelmien hyödyntäminen, sekä ryhmä- ja vertaisohjaus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Green T. & Tones K. 2010. Health promotion planning and strategies. 2nd edition. Unitet Kingdom: SAGE Publications Ltd. Soveltuvin osin Michie, S., West, R., Campbell, R. ym. 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Reachers, Policy Makers and Practitioners. Great Britain: Silverback Publishing. Soveltuvin osin.Laverack, G. 2007. Health Promotion Practice. Building empowered communities. Buckingham: Open University Press. Elektroninen julkaisu ebrary-tietokannassa (viitattu 3.3.2012). Soveltuvin osin. Michie, S., Richardson, M., Johnston, M., ym. 2013. The Behavior Change Technique Taxonomy (v1) of 93 Hierarchically Clustered Techniques: Building an International Consensus for the Reporting of Behavior Change Interventions. Annals of Behavioral Medicine 46: 81-95.Ritterband, L. M., Thorndike, F. P., Cox, D. J., Kovatchev, B. P. & Gonder-Frederick, L. A. 2009. A Behavior Change Model for Internet Interventions. Annals of Behavioral Medicine 38(1), 18-27.Kiiskinen, U., Vehko, T., Matikainen, K., Natunen, S. & Aromaa, A. 2008. Terveyden edistämisen mahdollisuudet - vaikuttavuus ja kustannusvaikuttavuus. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2008:1. Elektroninen julkaisu.http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1064075 IUHPE Accreditation / Health Promotion Practioners. www.iuhpe.orgAjankohtainen opiskelumateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Soveltavat oppimistehtävät 100 %

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Luennot ja seminaarit 16 h- Virtuaaliopiskelu 54 h- Itsenäinen työskentely 65 hYhteensä 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa joitakin terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja menetelmiä. Hän tietää oman asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyden edistämisen menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan suunnitellessaan asiakkaiden terveyttä ja osallisuutta edistävää toimintaa.

Tyydyttävä 2
Opiskelija tuntee keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita malleja ja menetelmiä, sekä osaa hyödyntää niitä kirjallisissa tuotoksissaan. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija hallitsee asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyskäyttäytymisen teoriat, mallit ja menetelmät. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään niitä
jäsentyneesti omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi

Kiitettävä 4
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita luovasti erilaisissa tilanteissa. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään kriittisesti ja tutkimusnäyttöön perustuen terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen menetelmiin liittyvää materiaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija hallitsee monipuolisesti ja osaa soveltaa innovatiivisesti tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Kiitettävän osaamisen tason lisäksi opiskelija osoittaa valmiuksia uusien tai monialaisten näkökulmien luomiseen terveyden edistämisessä. Opiskelija kehittää itsenäisesti oman työyhteisönsä tai alansa osaamista.