Siirry suoraan sisältöön

Rakennusfysiikka ja talotekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: YT00BL82-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 13.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Rakennustekniikka (YAMK)

Opettaja

  • Marjukka Nuutinen
  • Antti Kauppinen

Vastuuopettaja

Marko Viinikainen

Ryhmät

  • YTY23K1
    Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • ZJAYTY23K1
    Avoin amk, YAMK-polut, Vähähiilinen rakentaminen, Monimuoto
  • 11.05.2023 12:15 - 16:00, Rakennusfysiikka ja talotekniikka YT00BL82-3002
  • 12.05.2023 08:00 - 11:15, Rakennusfysiikka ja talotekniikka YT00BL82-3002

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ilmastomuutoksen aiheuttamat lämpö- ja kosteustekniset riskit rakennuksen vaippaosille. Opiskelija osaa analysoida rakenteita ja tuntee ilmastomuutoksen vaikutuksen rakennuksen kokonaistoimintaan. Opiskelija osaa tarkastella rakennuksen energiatehokkuuden parantamista rakenteiden, talotekniikan ja energiaratkaisujen kannalta.

Sisältö

- Ilmastonmuutoksen vaikutukset
- Rakenteiden toimintakriteerit (lämpö- ja kosteustekniset), homehtumisherkkyys ja homeindeksi
- Rakennusfysikaalisten laskentatarkastelujen toteutus; stationaaritila ja dynaaminen tarkastelu
- Tietokoneavusteiset tarkastelut
- Kuivumislaskelmat
- Rakennusten lämmitysenergiankulutus, nykytila ja tulevaisuus
- Sisäilmastoluokitus sekä muut säädökset ja ohjeet
- Talotekniikan yleisimmät ratkaisut sekä lämmitysenergiaratkaisut
- Henkilökohtainen harjoitustyö: rakennuksen kokonaisenergiatarkastelu, rakenteiden lämpö- ja kosteustekninen arviointi, energiatehokkuuden parantaminen sekä kustannusten arviointi. Harjoitustyö tehdään valitsemaasi kohteeseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ympäristöministeriön asetukset ja ohjeet soveltuvin osin
Sisäilmastoluokitus 2018
RIL 250-2020 Kosteudenhallinta ja homevaurioiden estäminen
Kosteus- ja mikrobivaurioituneiden rakennusten korjaus, YM 2019
Terveet tilat 2028 -ohjelma https://tilatjaterveys.fi/etusivu
Rakennetun ympäristön säätiedot muuttuvassa ilmastossa, Ilmatieteen laitos
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/rakennettu-ymparisto-hanke
Frame-hanke, Tampereen yliopisto, Rakennusfysiikka https://research.tuni.fi/rakennusfysiikka/tutkimusprojektit/frame/
Combi-hanke, Tampereen yliopisto, Rakennusfysiikka https://research.tuni.fi/rakennusfysiikka/tutkimusprojektit/combi/seminaarit/
Muu luentojen yhteydessä esitettävä materiaali

Opetusmenetelmät

- Luennot / Verkkoluennot,
- Harjoitustyöt / Oppimistehtävät,
- Seminaarit / Workshopit,
- Webinaarit,
- jne.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työmaavierailut
jne..

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojakson ensimmäisellä tunnilla.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opinnollistaminen moduulikuvauksessa esitetyllä tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Luennot 40 h
- Itsenäinen työskentely 93 h
( sisältäen mm: harjoitustyöt, kotitehtävät, tenttiin valmistautuminen)
- Yhteensä 133 h

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelmät:
- Tentti
- Harjoitustyö / Oppimistehtävät,
- Jatkuva näyttö
- Itsearviointi

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista.
Ks. myös Arviointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa kaikki osaamistavoitteissa kuvatut asiat, ymmärtää niiden merkityksen ja hän osaa suorittaa opintojakson tavoitteiden mukaiset perustehtävät.

Tyydyttävä (2): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä aiheita systemaattisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata eri ratkaisujen vaikutuksia ja tehdä perusteltuja valintoja vaihtoehtojen välillä.

Kiitettävä (4): Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa oppimaansa itsenäisesti ja arvioida tekemiään ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen syvällistä tuntemusta ja kykyä jäsentää ja analysoida ratkaisujen vaikutuksia laajemmin.