Skip to main content

Määrällinen tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZZT0800-0K0S1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

School of Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services

Opettaja

  • Tiina Kuukkanen
  • Niilo Kuokkanen

Ryhmät

  • YSY18S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma

Objectives

Opiskelija tietää määrällisen tutkimuksen ja joidenkin menetelmien perusteet. Opiskelija ymmärtää määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen.
Opiskelijalla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Content

- Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
- Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
- Määrällisen tutkimuksen kulku
- Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
- Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
- Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
- Määrällisen tutkimuksen eettisyys

Learning materials and recommended literature

Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. (e-kirja)Kimmo Vehkalahti (2008): Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.KvantiMOTV. Kvantitatiivisten menetelmien tietovaranto. Tampereen yliopisto.http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/intro.html

Alternative completion methods

Opintojaksolle osallistuminen ja harjoitustehtävien hyväksytty suorittaminen.

Student workload

- Opiskelumateriaaliin perehtyminen 95h - Harjoitustehtävät 40hMahdollisesti luentoja ja/tai webinaareja, riippuen tutkinto-ohjelmasta - Mahdollisesti vapaaehtoisia webinaareja ja kontakteja kurssisuunnitelman mukaisesti.Yhteensä 135h

Further information for students

JAMKin yamkien yhteiset tutkimusopinnot. Vastuuhenkilöt:Elina Vaara, Liiketoimintayksikkö ja Tiina Kuukkanen,Hyvinvointiyksikkö

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Arviointimenetelmät:
- Kehittävä arviointi
- Itsearviointi


1 (välttävä):
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.

2 (tyydyttävä):
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

3 (hyvä):
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

4 (kiitettävä):
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

5 (erinomainen):
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Evaluation criteria, good (3-4)

3 (hyvä): Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

4 (kiitettävä): Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Evaluation criteria, excellent (5)

5 (erinomainen): Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Prerequisites

Opiskelijalla on perustiedot tutkimuksen tekemisestä.