• Tutkiva kehittäminen (YZZZ0110-3036),
         09.01.2023 – 30.04.2023,  5 op  (YSV22S1, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.

    Opintojakson osaamiset
    Eettinen osaaminen
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
    Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
    Sisältö
    Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
    Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
    Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
    Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
    Arviointi osana tutkivaa kehittämistä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Opiskelija tietää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja. Opiskelija osaa kuvata kehittämisprosessin vaiheet sekä valita tutkimus-/kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa

    Tyydyttävä 2
    Opiskelija ymmärtää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvailee kehittämisprosessin vaiheet ja valitsee kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

    .
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Opiskelija kykenee vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kykenee analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

    Kiitettävä 4
    Opiskelija vertailee monipuolisesti tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kriittisesti ja hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tutkimusperustaista kehittämistä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä arvioi kriittisesti niiden soveltuvuutta alan kehittämistyöhön. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
    Lisätietoja opiskelijalle
    Opintojakso voidaan opinnollistaa tutkintosäännön 17 § Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeiden sekä JAMKin prosessien mukaisesti.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    Opintojakso toteutuu täysin verkossa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Verkkotentti
    Yksilölliset oppimistehtävät: esseet
    Pienryhmätyöskentely verkossa
    Webinaarit
    Verkkokeskustelut
    Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit

    Opettaja

    Emilia Lahdenperä

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Saloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava aineisto

    Muu opetusmateriaali:
    Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
    tai
    Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)

    Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi

    Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa

    Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
    tai
    Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
    tai
    Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
    tai
    Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
    tai
    Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)

    Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)

    Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.

    Opettaja

    Tapio Mäkelä, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Verkkotentin ajankohta kerrotaan opintojakson Moodle-työtilassa heti sen avauduttua.

    Kansainvälisyys

    Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta.

    Ajoitus

    09.01.2023 - 30.04.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    - tenttiin valmistautuminen + tentti: 54 tuntia
    - webinaarit: 12 tuntia
    - oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen: 69 tuntia
    Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 05.01.2023

    Aikataulu

    Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja koostuu kahdesta moduulista.
    Moduuli 1: itseopiskelu ja verkkotentti 2 op
    Moduuli 2: 4 webinaaria ja oppimistehtävät (esseekokoelma, vertaisarviointi ja itsearviointi) 3 op

    Ryhmä
    • YSV22S1
    • ZJAYSB22S1
    • YSB22S1
    • ZJAYSV22S1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

    Paikkoja

    0 - 40

    Arviointimenetelmät

    Tentti muodostaa 50% arvosanasta.
    Esseekokoelma muodostaa 50% arvosanasta.

    Tutkinto-ohjelma

    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö