• Tutkiva kehittäminen (YZZZ0110-3040),
         14.01.2023 – 30.04.2023,  5 op  (YTK22S1, ...) — Lähiopetus, Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.

    Opintojakson osaamiset
    Eettinen osaaminen
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
    Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
    Sisältö
    Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
    Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
    Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
    Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
    Arviointi osana tutkivaa kehittämistä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Opiskelija tietää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja. Opiskelija osaa kuvata kehittämisprosessin vaiheet sekä valita tutkimus-/kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa

    Tyydyttävä 2
    Opiskelija ymmärtää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvailee kehittämisprosessin vaiheet ja valitsee kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

    .
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Opiskelija kykenee vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kykenee analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

    Kiitettävä 4
    Opiskelija vertailee monipuolisesti tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kriittisesti ja hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tutkimusperustaista kehittämistä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä arvioi kriittisesti niiden soveltuvuutta alan kehittämistyöhön. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
    Lisätietoja opiskelijalle
    Opintojakso voidaan opinnollistaa tutkintosäännön 17 § Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeiden sekä JAMKin prosessien mukaisesti.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Yksilölliset oppimistehtävät kuten esseet
    Pienryhmätyöskentely verkossa
    Webinaarit
    Verkkokeskustelut
    Verkkoluentotallenteet, podcastit

    Opettaja

    Hannariina Honkanen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4

    Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
    tai
    Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)

    Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi

    Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa

    Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)

    Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)

    Opettaja

    Janne Sundelin, Hannariina Honkanen

    Ajoitus

    14.01.2023 - 30.04.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    - luennot tai verkko-opetus yht. 8 tuntia
    - webinaarit tai korvaavat tehtävät 8 tuntia
    - oppimistehtävät 75 tuntia
    - opiskelumateriaaliin ja kirjallisuuteen perehtyminen 44 tuntia
    Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 13.01.2023

    Aikataulu

    Opintojakso alkaa etäopetuspäivällä la 14.1.2023 (klo 8.30-15.30; etäopetuslinkki lähetetään opintojaksolle ilmoittautuneille sähköpostilla).
    Osallistuminen aloituspäivään on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle.
    Aloituspäivänä jaetaan ensimmäiset tehtävät.
    Opintojakso on modulaarinen, jossa kunkin moduulin materiaalien ja oppimistehtävien suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa.

    Opintojaksolla on etäopetuspäivän lisäksi 3 lyhyempää webinaaria, joiden aikataulu on to 2.2. klo 16.00-18.00, ma 13.3. klo 16.00-18.00 ja to 13.4. klo 16.00-18.00.

    Ryhmä
    • YTK22S1
    • YTG22S1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

    Paikkoja

    0 - 50

    Arviointimenetelmät

    Arviointimenetelmät:
    Reflektiivinen itsearviointi, vertaiskommentointi, jatkuva palaute ja opintojakson kokonaisarviointi oppimistehtäviin pohjautuen.

    Tutkinto-ohjelma

    Robotiikka (YAMK), Kestävä energia (YAMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus, Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    4 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    TA11 - Teollisuustekniikka