Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZZZ0130-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.01.2021 - 08.01.2021

Ajoitus

04.01.2021 - 14.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Sari Järvinen

Vastuuopettaja

Sari Järvinen

Ryhmät

  • YSV19S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSY19SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY19SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YSY19SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY19ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että osaat tulkita ja arvioida laadullisia tutkimuksia ja osaat hyödyntää laadullista tutkimusta ja sen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Osaamiset
- Eettinen osaaminen; Osaat toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössäsi
- Oppimaan oppiminen; Osaat hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden.
- Ennakoiva kehittäminen; Osaat toteuttaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.

Opintojakson suoritettuasi osaat tulkita ja selittää laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita ja menetelmiä. Osaat kriittisesti arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön ottaen huomioon laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen tai kehittämistyön soveltaen erilaisia laadullisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus ja tutkimustehtävän/ongelman muodostaminen
Laadullisen tutkimuksen prosessi
Keskeiset aineiston keruumenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
Erilaiset kirjallisuuskatsaustyypit
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus
Laadullisen tutkimuksen eettiset kysymykset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

The Sage handbook of qualitative research. 2017. Toim. N. Denzin & Y. S. Lincoln. USA: Sage.
TAI
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop.
TAI
Holloway, I. & Galvin, K. 2017. Qualitative Research in Nursing and Healthcare. 4. painos. Chichester: Wiley-Blackwell.
TAI
Klenke, K. 2016. Qualitative Research in the Study of Leadership. Great Britain: Emerald.

Creswell, J. & Poth, C.N. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.

The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. 2018 tai 2020. Toim. H. Kyngäs, K. Mikkonen & M. Kääriäinen, M. Cham: Springer.

Resnik D. B. 2011. What is Ethics in Research & Why is It Important? National institute of health science. Available at: http://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis.cfm

Silverman, D. 2014. Interpreting qualitative data. Methods for analysing talk, text and interaction. 5.painos. London:Sage.

Gerrish, K. & Lathlean, J. 2015. The Research process in Nursing. Wileys & Blackwell. Section 4 and chapter 34. Ebook

Tuomi, J, & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan webinaareina, jossa kolmen eri webinaarin aikana (3 tuntia/webinaari) perehdyt oman alasi laadulliseen tutkimukseen, tuot esille tutkimuksen aineistonkeruuta, analysointia ja sen perusteella saatuja tuloksia, sekä pohdit ryhmässä tutkimukseen liittyviä eettisiä asioita.
Kurssin aikana harjoittelet minitutkimuksen avulla keräämään ja analysoimaan tutkimusaineiston, Webinaarina toteutettavassa seminaarissa esittelet tekemäsi laadullisen tutkimuksen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Erilaiset yksilö ja ryhmätehtävät korvaavat tentin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 135 h:
- Kontaktitunnit 21 h
- Itsenäinen työskentely 114h

Sisällön jaksotus

Laadullisen kurssilla sinulla neljä eri tehtävää:
Tehtävä 1: yksilötehtävä
- Valitse kaksi (2) oman alasi tieteellistä artikkelia ja tee niistä kirjallinen kooste.
- Palauta kooste verkko oppimisympäristöön.

Tehtävä 2: ryhmätehtävä
-Tutustu taustamateriaaliin tutkimuksen etiikasta
- Osallistu keskustelemalla ryhmäsi kanssa tutkimuksen eettisistä kysymyksistä,
-Tee ryhmäsi kanssa yhteinen kooste eettisestä kysymyksestä ja esittele se kaikille yhteisessä webinaarissa.

Tehtävä 3: ryhmätehtävä
- Kerätkää ryhmänä laadullinen aineisto, analysoikaa se käyttäen laadullisia analyysimenetelmiä ja muodostakaa analyysista syntyneet keskeiset tulokset.
-Tuottakaa tekemästänne tutkimuksesta Power Point-esitys joka esitetään muille
- Palauttakaa Power Point esitys verkko oppimisympäristöön.
- Osallistu vertaisarviointiin

Tehtävä 4: yksilötehtävä
- Lue yhden ryhmän Power Point esitys ja anna suullinen vertaisarviointi, jossa tarkastelet tutkimusprosessin eri vaiheita ja sen mahdollisia kehittämistarpeita

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 paikkaa

Tehtävä 1: hyv./hylätty
Tehtävä 2: hyv./hylätty
Tehtävä 3: numeerinen 0 – 5
Tehtävä 4: hyv./hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä1
Opiskelija tietää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia laadullisia aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija ymmärtää miten arvioidaan laadullista tutkimusta. Opiskelija tuntee miten laadullista tutkimusta on sovellettu oman alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Tyydyttävä 2
Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita, vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen aineiston keruun, joka soveltuu erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa soveltaa laadullista tutkimusta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa analysoida erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelija osaa analysoida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa luoda synteesin laadullisen tutkimuksen vahvuuksista ja heikkouksista. Opiskelija osaa luoda uutta tietoa käyttämällä hyödyksi laadullista aineistoa ja menetelmiä. Opiskelija osaa tutkia ja kehittää omaa alaansa hyödyntämällä laadullista tutkimusta uuden tiedon tuottamiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija tarkastelee kriittisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija arvioi kriittisesti laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.