• Laadullinen tutkimus (YZZZ0130-3019),
         29.08.2022 – 27.11.2022,  5 op  (YHO21S1, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät laadullisen tutkmuksen kokonaisuutta ja osaat hyödyntää laadullista tutkimusta ja sen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

    Opintojakson osaamiset
    Eettinen osaaminen
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
    Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

    Opintojakson tavoitteet
    Opintojason suoritettuasi sinulla on kokonaiskuva laadullisen tutkimuksen teoreettisista perusteista ja menetelmistä. Ymmärtät laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Tunnistat erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä laadullista tutkimusta. Osaat arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
    Sisältö
    Laadullisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
    Tutkimusaiheen rajaus ja tutkimustehtävän/ongelman muodostaminen
    Laadullisen tutkimuksen prosessi
    Keskeiset aineiston keruumenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
    Erilaiset kirjallisuuskatsaustyypit
    Keskeiset aineiston analysointimenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
    Laadullisen tutkimuksen luotettavuus
    Laadullisen tutkimuksen eettiset kysymykset
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä1
    Opiskelija tietää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia laadullisia aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija ymmärtää miten arvioidaan laadullista tutkimusta. Opiskelija tuntee miten laadullista tutkimusta on sovellettu oman alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Tyydyttävä 2
    Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita, vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen aineiston keruun, joka soveltuu erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa soveltaa laadullista tutkimusta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa analysoida erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelija osaa analysoida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Kiitettävä 4
    Opiskelija osaa luoda synteesin laadullisen tutkimuksen vahvuuksista ja heikkouksista. Opiskelija osaa luoda uutta tietoa käyttämällä hyödyksi laadullista aineistoa ja menetelmiä. Opiskelija osaa tutkia ja kehittää omaa alaansa hyödyntämällä laadullista tutkimusta uuden tiedon tuottamiseen.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Opiskelija tarkastelee kriittisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija arvioi kriittisesti laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    Verkkototeutus

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Yksilölliset oppimistehtävät
    Pienryhmätyöskentely
    Luennot ja webinaarit

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: SAGE.

    Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino

    Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018 tai uudempi painos. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Helsinki:Tammi

    Saaranen-Kauppinen A. & Puusniekka, A. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [Verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus.

    Puusa, A.& Juuti, P. 2011. Menetelmäviidakon raivaajat: perusteita laadullisen tutkimuslähestymistavan valintaan.

    Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä 2 - opiskelijalaitos.

    Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

    Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4

    Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)

    Grönfors, M. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät. Toimittanut Hanna Vilkka.

    Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi

    Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa

    Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)

    The Sage handbook of qualitative research. 2017. Toim. N. Denzin & Y. S. Lincoln. USA: Sage.

    Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop

    Klenke, K. 2016. Qualitative Research in the Study of Leadership. Great Britain: Emerald.

    Creswell, J. & Poth, C.N. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE Publications, Inc

    Opettaja

    Tarja Niemelä

    Ajoitus

    29.08.2022 - 27.11.2022

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    webinaarit tai luennot 24 tuntia
    - oppimistehtävät ja ryhmätyöt 79 tuntia
    - opiskelumateriaaliin perehtyminen 20 tuntia
    Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2022 - 25.08.2022

    Ryhmä
    • YHO21S1
    • YMJ21S1
    • YHO20SA
    • YMJ20S1
    • ZJA22SH
    • YHO20S1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojakson voi opinnollistaa tutkintosäännön mukaisesti.

    Paikkoja

    0 - 35

    Arviointimenetelmät

    Avoin amk 5

    Tutkinto-ohjelma

    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Liiketoimintayksikkö