• Laadullinen tutkimus (YZZZ0130-3021),
         30.08.2022 – 17.12.2022,  5 op  (YSY21SJ, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät laadullisen tutkmuksen kokonaisuutta ja osaat hyödyntää laadullista tutkimusta ja sen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

    Opintojakson osaamiset
    Eettinen osaaminen
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
    Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

    Opintojakson tavoitteet
    Opintojason suoritettuasi sinulla on kokonaiskuva laadullisen tutkimuksen teoreettisista perusteista ja menetelmistä. Ymmärtät laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Tunnistat erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä laadullista tutkimusta. Osaat arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
    Sisältö
    Laadullisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
    Tutkimusaiheen rajaus ja tutkimustehtävän/ongelman muodostaminen
    Laadullisen tutkimuksen prosessi
    Keskeiset aineiston keruumenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
    Erilaiset kirjallisuuskatsaustyypit
    Keskeiset aineiston analysointimenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
    Laadullisen tutkimuksen luotettavuus
    Laadullisen tutkimuksen eettiset kysymykset
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä1
    Opiskelija tietää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia laadullisia aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija ymmärtää miten arvioidaan laadullista tutkimusta. Opiskelija tuntee miten laadullista tutkimusta on sovellettu oman alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Tyydyttävä 2
    Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita, vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen aineiston keruun, joka soveltuu erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa soveltaa laadullista tutkimusta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa analysoida erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelija osaa analysoida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Kiitettävä 4
    Opiskelija osaa luoda synteesin laadullisen tutkimuksen vahvuuksista ja heikkouksista. Opiskelija osaa luoda uutta tietoa käyttämällä hyödyksi laadullista aineistoa ja menetelmiä. Opiskelija osaa tutkia ja kehittää omaa alaansa hyödyntämällä laadullista tutkimusta uuden tiedon tuottamiseen.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Opiskelija tarkastelee kriittisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija arvioi kriittisesti laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    Toteutusaika 30.8.2022 - 17.12.2022 (Moodle auki)

    I Webinaari 13.9.2022 kello 16-19
    II Webinaari 4.10.2022 kello 16-19
    III Webinaari 1.11.2022 kello 16-19
    Seminaaripäivä Online 1.12.2022 kello 8-16

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Monimuoto-opetus, jossa hyödynnetään verkko-opiskelua sekä itsenäistä opiskelua ja vertaistukea.

    Opettaja

    Sari Järvinen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Holloway, I. & Galvin K. 2017. Qualitative Research in Nursing and Healthcare.
    John Wiley & Sons, Incorporated. 4th ed. ebook

    Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. 2020 The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. Springer Nature, Switzerland. eBook
    TAI

    Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop.

    TAI

    Klenke, K. 2008. Qualitative Research in the Study of Leadership. Great Britain: Emerald.

    Lisämateriaalia:

    Creswell, J. & Poth, C.N. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.
    Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. 2011. Handbook of qualitative research. 2011. Lincoln. 4. edition. London: Sage.
    Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia: Elsevier/Saunders cop.
    Elo, S. & Kyngäs, H. 2008. The qualitative content analysis process. Advanced Nursing 62(1), 107–115.
    Resnik D. B. 2011. What is Ethics in Research & Why is It Important? National institute of health science. Available at: http://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis.cfm
    Silverman, D. 2014. Interpreting qualitative data. Methods for analysing talk, text and interaction. 5.painos. London:Sage.
    Gerrish, K. & Lathlean, J. 2015. The Research process in Nursing. Wileys & Blackwell. Section 4 and chapter 34. Ebook
    Tuomi, J, & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.

    Opettaja

    Sari Järvinen

    Ajoitus

    30.08.2022 - 17.12.2022

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Webinaarit 14 h
    Online seminaari, jossa esitellään "mini-tutkimus" 7 h
    Itsenäinen työskentely: kirjallisuuteen perehtyminen, oppimistehtävien työstäminen sekä seminaariesityksen valmistelu 114 h

    Yhteensä 135 h

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2022 - 04.09.2022

    Ryhmä
    • YSY21SJ
    • YSY21SM
    • YSY21SK
    • YSV21S1
    • YSY21ST
    • YSB21S1
    Paikkoja

    0 - 40

    Tutkinto-ohjelma

    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Logistiikka (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö