Siirry suoraan sisältöön

Kehittyvä strategia (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZZZ0210-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

01.02.2021 - 14.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
  • Logistiikka (YAMK)
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
  • Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Tapio Mäkelä

Vastuuopettaja

Tapio Mäkelä

Ryhmät

  • YSV19S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSY20SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
  • YSY19SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY19SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YSY19SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY19ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen
  • ZJA20SSYS
    Avoin AMK, sote, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK-polku
  • ZJA20SSYT
    Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on oppia ymmärtämään strategia-ajattelua ja perehtyä strategiseen johtamiseen ja strategian toteutukseen sekä oppia arvioimaan eri organisaatioiden strategia-asiakirjoja.

Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Tunnistat strategian ja strategisen johtamisen roolin ja merkityksen yritysten ja julkisten organisaatioiden menestystekijänä. Hallitset strategia-ajattelun peruskäsitteistön ja tunnistat erilaisia strategisen johtamisen koulukuntia. Sisäistät strategian merkityksen toiminnan kehittämisen välineenä sekä tunnistat strategiaprosessin eri vaiheet, hallitset strategian jäsentämiseen sekä jalkauttamiseen liittyviä työkaluja sekä menetelmiä. Osaat arvioida erilaisia startegioita ja sinulla on tiedolliset valmiudet strategisen analyysin tekemiseen, strategian valintaan ja sen toteutukseen.

Sisältö

Strategiat, strategiatyypit, strateginen ajattelu ja strategisen johtamisen käsitteistö: skenaariot, visio, missio, arvot, tavoitteet.
Strategian kehityssuunnat ja yhteys päätöksentekoprosessiin.
Strategiaprosessi ja strategioiden analysointi, työkalut ja jalkauttaminen.
Mittarit ja mittaaminen tehokkaan johtamisen osana sekä tuloksen arviointi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Porter, M. (1996). What is Strategy? Harvard Business Review, Nov-Dec 1996, pages 61-78.
Porter, M. (2008). The Five Competitive Forces that Shape Strategy. Harvard Business Review, Jan 2008, pages 78-93.
Prahalad, C. & Hamel, G. (1990). The Core Competence of the Organization. Harvard Business Review, May-June 1990, pages 79-91

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, jossa hyödynnetään kontakti- ja verkko-opiskelua sekä itsenäistä opiskelua ja vertaistukea.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

ennakkotehtävä ja siihen valmistautuminen 10 h
luennot ja työpajat 20 h
vertaisen arviointi 10 h
virtuaaliopiskelu 45 h
itsenäinen työskentely 50 h

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 13 sosiaali- ja terveysalan polkupaikkaa
Opintojakso toteutetaan projektimaisesti, jossa luennot, työryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely täydentävät toisiaan. Arviointimenetelminä ohjaajan välitön palaute, itse- ja vertaisarviointi, loppupalaute.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelijan tiivistämä aihealueen teoria on olennaista aiheen tai työroolin näkökulmasta, mutta se ei muodosta kokonaisuutta. Hän kuvailee ja erottelee keskeisiä käsitteitä. Opiskelija hahmottelee kehittämisprojektin. Opiskelija löytää ongelmaan osittaisen ratkaisun, mutta ei pysty havainnollistamaan tuloksia. Asioita on käsitelty luettelomaisesti ja referoiden. Oma ajattelu puuttuu.

Tyydyttävä 2
Opiskelija soveltaa aihealueen teoriaa, mikä on rajattu aiheen tai työroolin näkökulmasta. Hän on valinnut ja määritellyt keskeiset käsitteet. Hän suunnittelee kehittämisprojektin. Opiskelija löytää ongelmaan osittaisen ratkaisun. Hän havainnollistaa tuloksia. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelijan esittämä aihealueen teoria on olennainen ja rajattu. Hän osoittaa kykyä seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja tutkimustietoa. Hän osaa analysoida ja jäsentää teoriatietoa ja käsitteitä. Opiskelija johtaa tai suunnittelee tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa soveltaa uusia menetelmiä. Hän kehittää organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehtoja. Teoria ja käytäntö kytkeytyvät toisiinsa oman ajattelun kautta. Havainnollisessa raportissa on asioiden analysointia.

Kiitettävä 4
Opiskelija tuottaa aihealueen keskeisestä teoriasta kokonaisuuden, jota reflektoi kriittisesti. Hän osoittaa kykyä seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Hän osaa suhteuttaa keskeisiä käsitteitä toisiinsa. Opiskelija johtaa tai suunnittelee tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaisee käytännön ongelman. Opiskelija osoittaa ja perustelee tulosten hyödynnettävyyden. Raportti on kirjoitettu johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Se sisältää reflektiota ja kritiikkiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija kykenee luomaan uutta tietoa. Hän osoittaa kykyä seurata ja tulkita ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Opiskelija reflektoi aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Hän osaa määritellä keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Opiskelija johtaa tai suunnittelee tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa tuottaa ja analysoi uutta tietoa sekä uudistaa toimintatapoja monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Hän hyödyntää tutkimus‐ ja kehitystoiminnan menetelmiä ja osoittaa luovaa ajattelua. Raportissa on luotu uusia näkökulmia tai kokonaisuuksia yhdistelemällä asioita uudella tavalla. Teksti osoittaa kykyä kriittiseen ajatteluun sekä taitoon viestiä tuloksista.