Työelämän englanti (4 op)
Toteutuksen tunnus: ZZPC0220-3205
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
TA94 - Kielikeskus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
12 - 30
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
- Logistiikka (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
- Palveluliiketoiminta (AMK)
- Tiimiakatemia (AMK)
- Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
- Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
- Kätilö (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Tietojenkäsittely (AMK)
- Konetekniikka (AMK)
- Rakennusmestari (AMK)
- Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
- Liiketalous (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Maaseutuelinkeinot (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Suvi Mustonen
Tavoitteet
Työelämän englanti -opintojakso antaa sinulle valmiuksia käsitellä kansainvälistyvään työelämään liittyviä tilanteita englannin kielellä.
Opit toimimaan englanniksi työelämään liittyvissä tilanteissa ja saat itseluottamusta niin suulliseen kuin kirjalliseen ilmaisuun ammatillisesti tärkeissä konteksteissa. Lisäksi opit seuraamaan alasi kehitystä kotimaassa ja globaalisti.
Tämän opintojakson jälkeen olet oppinut kirjoittamaan ammattiisi liittyviä tekstejä englanniksi kontekstiin sopivalla tyylillä. Olet myös saanut varmuutta suullisiin englanninkielisiin vuorovaikutustilanteisiin sekä kerännyt englanninkielistä sanastoa, joka hyödyttää sinua myöhemmin urallasi.
Viestintä ja tiimityö: Osaat toimia tehokkaasti kansallisessa ja kansainvälisessä kontekstissa ja osaat tehdä tehokkaasti yhteistyötä oman alasi asiantuntijoiden ja muiden ammattiryhmien kanssa.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet seuraavia sisältöjä:
- opinnot ja työnhaku
- työelämän suullisia ja kirjallisia viestintätilanteita, esimerkiksi tapaaminen, jutustelu, asiakaspalvelu, puhelin, sähköposti ja mielipiteenilmaisu
- asiatekstin, kuten raportin, ohjeiden tai yhteenvetojen, tuottaminen
- oman alan keskeistä terminologiaa
- esitelmät, workshopit, ryhmäkeskustelut
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali ja tehtävät Moodlessa.
Opetusmenetelmät
TÄMÄ TOTEUTUS ON TÄYNNÄ.
Tämä toteutus järjestetään Moodle-oppimisympäristössä 11.9. - 19.12.2023, ja se perustuu pitkälti itsenäiseen työskentelyyn, kuitenkin ohjatusti ja aikataulutetusti. Toteutuksen ainoat aikatauluun sidotut läsnäolot ovat aloitustapaaminen Zoomissa ma 11.9. klo 12-13, yksi ryhmäkeskustelu opintojakson alkupuolella (osallistujat sopivat ajan keskenään) ja toinen ryhmäkeskustelu tentin yhteydessä (ajat varattavissa myöhemmin). Muuten opiskelu tapahtuu itsenäisesti annettujen ohjeiden mukaisesti.
Huomioi, että verkkokursseillakin voi olla eroja suhteessa tehtävämäärään ja tentteihin. Opintojaksoilla, joilla tenttejä ei järjestetä, on palautettava tehtävämäärä suurempi.
Jos ilmoittaudut tälle opintojaksolle, sinun tulee seurata Moodlessa annettuja ohjeita ja annettuja deadlineja ilman erillisiä muistutuksia.
Verkkototeutusta suositellaan erityisesti sinulle, jos
- kielitaitosi on riittävän hyvällä tasolla, jotta suoriudut kurssin tehtävistä itsenäisesti
- opiskelutaitosi ovat riittävän hyvällä tasolla, jotta ymmärrät, mitä itsenäinen opiskelu sinulta vaatii
- omaat riittävät tietotekniset taidot (esim. osaat tehdä ruudunkaappausvideoita ja jakaa niitä pilvipalvelun tai muun kolmannen osapuolen lähteen kautta)
Itsenäiset tehtävät, ryhmätehtävät, loppukeskustelu ja kirjallinen tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmäkeskustelu ja kirjallinen tentti joulukuussa 2023. Kaksi uusintamahdollisuutta tammikuussa 2024.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108h opiskelijan työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi perustuu Moodlen arvioitaviin suullisiin ja kirjallisiin tehtäviin, ryhmäkeskusteluun ja kirjalliseen tenttiin. Kirjallisessa tuottamisessa suurin painoarvo on lopputentillä.
avoin AMK 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisen taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen tasonsa riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielenkäytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Opintojakso on yleiseurooppalaisen viitekehyksen tasolla B2 (https://europass.cedefop.europa.eu/sites/default/files/cefr-fi.pdf). Mikäli opintojesi alkaessa olet saanut kielitestin perusteella suosituksen suorittaa Englannin tukiopinnot -opintojakson, se kannattaa tehdä ennen kuin aloitat Työelämän englanti -opintojakson.
Opintojaksolla on hallittava tietotekniikan perustaidot, esimerkiksi tekstinkäsittely sekä ääni- ja videotiedostojen tekeminen.