• Kehittämis- ja tutkimustoiminta (ZZPP0620-3101),
         09.01.2023 – 19.05.2023,  5 op  (HTL21S1) — Lähiopetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

    Opintojakson osaamiset:
    Eettinen osaaminen
    Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

    EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
    Tutkimukset ja tiedonhaku
    Tekniikan soveltaminen käytäntöön
    Viestintä ja tiimityö

    Opintojakson tavoitteet
    Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.
    Sisältö
    Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)

    Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

    Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö

    Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
    - tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi

    Kvalitatiivinen tutkimus:
    - yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu

    Kvantitatiivinen tutkimus:
    - aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)

    Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
    - kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi

    Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

    Tyydyttävä 2
    Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

    Kiitettävä 4
    Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
    Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojaksolla on kokonaisuuksi, joita käydään läpi eri näkökulmista. Kokonaisuudet ja aiheet tukevat oppimisprosessia seuraavasti:

    1. itsenäinen perehtyminen aihealueeseen ja tuleviin tehtäviin
    2. asiantuntijaluennot
    3. pakollisten tuntiharjoitusten tekeminen kontaktitunneilla
    4. henkilökohtaiset oppimistehtävät


    Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:

    1. Kontaktituntien alussa johdatus ja ohjeistus käsiteltävään asiaan
    2. Tuntiharjoitusten ohjausta tunnilla
    3. Harjoitusten ja tehtävien arviointi joko hyväksytty/hylätty -asteikolla tai numeraalisella asteikoilla
    4. Määrättyjen tuntiharjoitusten vertaispalaute toisilta opiskelijoilta
    5. Kirjallinen palaute oppimisalustalle tehtäväantojen mukaisesti

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
    TAI

    Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
    TAI

    Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.

    JA

    Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
    TAI

    Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
    TAI

    Kananen, J. 2011. Kvantti: Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk:n julkaisuja 118.

    Opettaja

    Teija Koskinen

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla tehtävän tutkimusharjoituksen voi halutessaan tehdä yritykselle.

    Toimipiste

    Pääkampus

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentit on suoritettava opintojakson aikana.

    Ajoitus

    09.01.2023 - 19.05.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Lähiopiskelu 25h
    Materiaaliin ja ohjelmistoihin perehtyminen 40h
    Harjoitukset ja etätehtävät 70h
    Yhteensä 135h

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 05.01.2023

    Ryhmä
    • HTL21S1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojaksolla noudatetaan Jamkin käytänteitä aiemman osaamisen tunnustamisesta.

    Paikkoja

    0 - 40

    Arviointimenetelmät

    Opettajan arviointi
    Itsearviointi
    Vertaisarviointi

    Tutkinto-ohjelma

    Liiketalous (AMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Liiketoimintayksikkö